News A320neo


Mi pare di concordare con tutti la visione dell"errore commesso da Boeing con la serie Max piuttosto che implementare subito una nuova macchina ,che poteva partire dall'idea del 757, alla fine con il Max credo che Boeing abbia speso tanto quanto farne uno nuovo ribollendo però la vecchia minestra del 737, tutto a vantaggio di Airbus che ha saputo cogliere già da tempo lo spirito del cambio , vediamo adesso che succederà , i segmenti sono praticamente tutti occupati ,sopratutto per Airbus ,c'è poco da progettare e nel futuro credo che di debba lavorare solo sui materiali e sui motori perché ormai la tecnologia sulle piattaforme di navigazione è al top, il prossimo step è " Star Trek "
 
Complimenti a tutti voi per le ottime analisi che condivido.



Una curiositá riguardo questo punto singolo. Ho trovato un articolo molto interessante che mi ha fatto rivalutare le decisione Airbus di portare avanti la produzione del 338. Sarei curioso di conoscere le vostre opinioni a riguardo.

https://leehamnews.com/2017/12/06/airbus-strategy-a330-800/
Grazie per l'apprezzamento. :)

Ci sono vari aspetti che non condivido. Chi suppone un successo del 338 in quanto successore "naturale" dei vecchi 332, mi ricorda lo stesso assunto che in casa Boeing si sentiva al lancio del 748. Poi sappiamo com'è andata.
Il confronto con il MOM (molto più piccolo, economico e meno prestante) e l'obsoleto 767, secondo me non hanno senso.
Quello col 788 è più logico, anche se a mio avviso permane un certo gap a favore del modello americano.
Il punto è che il mercato sembra rifiutare sempre più i piccoli delle varie famiglie.
Lo stesso 788 sta vendendo poco o nulla, mentre il 338 rischia di raggiungere il designato successore 358 nel poco lusinghiero elenco di aerei senza clienti.
Magari una volta certificato potrà arrivare qualche ordine anche per il piccolo "neo", ma la nicchia di mercato nella quale si trova sembra essere sempre più piccola.
 
Grazie per l'apprezzamento. :)

Ci sono vari aspetti che non condivido. Chi suppone un successo del 338 in quanto successore "naturale" dei vecchi 332, mi ricorda lo stesso assunto che in casa Boeing si sentiva al lancio del 748. Poi sappiamo com'è andata.
Il confronto con il MOM (molto più piccolo, economico e meno prestante) e l'obsoleto 767, secondo me non hanno senso.
Quello col 788 è più logico, anche se a mio avviso permane un certo gap a favore del modello americano.
Il punto è che il mercato sembra rifiutare sempre più i piccoli delle varie famiglie.
Lo stesso 788 sta vendendo poco o nulla, mentre il 338 rischia di raggiungere il designato successore 358 nel poco lusinghiero elenco di aerei senza clienti.
Magari una volta certificato potrà arrivare qualche ordine anche per il piccolo "neo", ma la nicchia di mercato nella quale si trova sembra essere sempre più piccola.

Sono d´accordo. Credo anche io che piano piano le versioni piú piccole dei vari aerei faranno la fine del 319, e cioé nel lungo termine essere sostituite da aeromobili di nuova concezione pensati esattamente per quel segmento basso della linea (vedi C-series).
 
Airbus rolls out first A321neo ACF

A321neo-ACF-Roll-Out.jpg


Airbus rolls out its first A321neo ACF (Airbus Cabin Flex) in Hamburg with the Eiffel Tower in Paris and the Statue of Liberty in New York illustrating its transatlantic flight capability on its livery

New evolution with longer range and higher capacity
Airbus has completed assembly of the first A321neo ACF (Airbus Cabin Flex) at its facilities in Hamburg. The aircraft powered by CFM Leap-1A engines will undergo ground tests prior to its scheduled first flight in the coming weeks. First delivery of an A321neo ACF to a customer is scheduled for mid-2018.

The A321neo ACF is the latest addition to the successful A320 Family. By applying modifications to the fuselage the ACF enables more flexible cabin configurations for up to 240 passengers. Compared to the previous A321 variant, the most visible modifications are a new rear section and a modified passenger door configuration, where the door located forward of the wing is removed and new overwing emergency exits in the centre section are introduced. The A321neo ACF is an option today and will become standard for all A321neos around 2020.

The A321neo ACF is the base for a longer range variant known as the A321LR. The A321LR has an increased MTOW (Maximum Take Off Weight) of 97 tonnes and a third underfloor fuel tank allowing airlines to increase its range to 4,000nm for intercontinental flights. The first delivery of an A321LR is targeted for Q4 2018.
The A321 is the largest member of the A320 Family, seating up to 240 passengers, depending on cabin configuration. Incorporating the latest engines, aerodynamic advances and cabin innovations, the A321neo offers a reduction in fuel consumption of at least 15 per cent per seat from day one and 20 per cent by 2020.


http://www.airbus.com/newsroom/press-releases/en/2018/01/airbus-rolls-out-first-a321neo-acf.html
 
First A321LR successfully completes maiden flight

A321LR_FF_Landing.jpg




A321LR_FF_Landing-crew.jpg

Airbus’ newest Single Aisle adds range up for transatlantic flight capability
Airbus’ first A321LR (Long Range), MSN7877, has accomplished its maiden flight following a mission lasting 2 hours and 36 minutes. The aircraft powered by CFM Leap-1A engines is now set to undergo a nearly 100 hour flight test programme, including trans-Atlantic missions, for EASA and FAA Type Certification in Q2 2018. Entry into service is targeted for Q4 2018.
The aircraft’s crew comprised: Experimental Test Pilots Yann Beaufils and Peter Lofts as well as Flight Test Engineers Frank Hohmeister, Jim Fawcett, Cedric Favrichon and Cabin Specialist Alexander Gentzsch. During the flight, the crew tested the aircraft’s flight controls, engines and main systems including flight envelope protections, both at high and low speed.
Klaus Roewe, Head of A320 Programme stated: “Thanks to its outstanding performance and unbeatable efficiency, the A321LR will allow our customers to perform flights of up to 4,000nm, allowing them to open new routes – for example transatlantic - and conquer new markets.”
The A321LR features a new door configuration, enabling its operators to accommodate up to 240 passengers in Airbus’ widest Single Aisle fuselage in the sky. The new Airspace by Airbus cabin available on the A320 Family additionally enhances the passengers’ unrivalled travel experience. With further options, combining an increased Maximum Take Off Weight (MTOW) of 97 tonnes and a third Additional Centre Fuel Tank (ACT), the aircraft’s range extends to 4000nm (7400 km), allowing airlines to tap into new market opportunities.
Incorporating the latest engines, aerodynamic advances, and cabin innovations, the A321neo offers a significant reduction in fuel consumption of 20 percent by 2020. With more than 1900 orders received from over than 50 customers, to date the A321neo has captured a solid 80 percent market share, making it the true aircraft of choice in the Middle of the Market.

http://www.airbus.com/newsroom/pres...1lr-successfully-completes-maiden-flight.html
 
I problemi continuano. Pare che una modifica all´aft hub del motore stia comportando dei problemi seri a varie serie dei motori PW1100G. Al momento mi pare che da noi in LH questa modifica non é stata effettuata. Cercheró comunque di informarmi nei prossimi giorni.

file:///C:/Users/Pilot/Downloads/EASA_EAD_2018-0041-E_1.pdf
 
I problemi continuano. Pare che una modifica all´aft hub del motore stia comportando dei problemi seri a varie serie dei motori PW1100G. Al momento mi pare che da noi in LH questa modifica non é stata effettuata. Cercheró comunque di informarmi nei prossimi giorni.

file:///C:/Users/Pilot/Downloads/EASA_EAD_2018-0041-E_1.pdf

Issue identified with Pratt & Whitney GTF engines for Airbus's A320neo

Reuters Staff

1 MIN READ

(Reuters) - An issue has been identified on some recently delivered Pratt & Whitney (UTX.N) GTF engines for European planemaker Airbus’s (AIR.PA) A320neo aircraft, the two companies said on Friday

Pratt & Whitney said the problem related to the knife edge seal in the High Pressure Compressor (HPC) aft hub on the PW1100G-JM engine powering the A320neo.

Airbus said it had informed affected A320neo customers and operators, adding there are currently 113 Pratt & Whitney-powered A320neo aircraft flying with 18 customers.

Pratt & Whitney said in a statement the issue affected a “a limited subpopulation of engines,” without elaborating.

Airbus said the two companies were assessing the situation and the European Aviation Safety Agency had published an Emergency Airworthiness Directive. Such a directive is issued when an unsafe condition exists that requires immediate action by an aircraft’s owner or operator.

Reporting by Alan Charlish; Editing by Mark Potter

Our Standards:The Thomson Reuters Trust Principles.

Fonte: Reuters.com
https://www.reuters.com/article/us-...gtf-engines-for-airbuss-a320neo-idUSKBN1FT2RP
 
EASA issues EAD regarding A320 Neo and A321 Neo engines, withdraws ETOPS with immediate effect

By Simon Hradecky, created Saturday, Feb 10th 2018 22:43Z, last updated Saturday, Feb 10th 2018 22:53Z

The European Aviation Safety Agency issued*Emergency Airworthiness Directive (EAD) 2018-0041-E*concerning all PW1127, PW1130 and PW1133 engines with high pressure compressor aft hub modification embodied from ESN P770450. The EAD effectively withdraws ETOPS certification for all affected engines with immediate effect and prohibits operation of A320 Neo and A321 Neo aircraft with two affected engines installed.

EASA argues:

Several occurrences of engine in-flight shut-down (IFSD) and Rejected Take-Off (RTO) have been reported on certain Airbus A320neo family aeroplanes. While investigation is ongoing to determine the root cause, preliminary findings indicate that the affected engines, which have high pressure compressor aft hub modification embodied from ESN P770450, are more susceptible to IFSD.

This condition, if not corrected, could lead to dual engine IFSD.

EASA imposes following restrictions with the EAD:

(1) Within 3 flight cycles (FC) from the effective date of this AD, do not operate an aeroplane having two affected engines installed.

(2) Within 1 FC from the effective date of this AD, for an aeroplane having at least one affected engine(s) installed, ETOPS operations are not allowed.

(3) Inserting a copy of this AD in the ETOPS Configuration, Maintenance and Procedures (CMP) of concerned aeroplane models and, thereafter, operating that aeroplane on ETOPS accordingly, is acceptable to comply with paragraph (2) of this AD.


Fonte: il buon Simon!