Etihad e compagnie aeree nella sua sfera d'influenza


Segnalo un articolo del 24 ore del 13 dicembre che parla dell' accordo tra SAA ed Etihad e descrive la situazione della compagnia sudafricana come disperata "tecnicamente in bancarotta". Ci sarebbero solo 90 giorni di tempo per salvarla dal fallimento.
Si parla di un piano di ristrutturazione con tagli di costi e chiusure di rotte. Se qualcuno riesce a riportarlo.
E' una notizia in realta' di oltre 5 gg fa che e' stata ripresa dal sole con un paio di giorni di ritardo.
http://traveller24.news24.com/News/Flights/SAA-assembles-new-war-cabinet-to-solve-crisis-20141210
 
Non sapevo che SAA fosse messa cosi male, Etihad dovrà accellerare i tempi di ingresso nel capitale visto che a quanto pare hanno bisogno imminente di risorse fresche.
 
Alitalia era messa forse anche peggio, e non mi pare che la trattativa sia stata poi così "fulminea"

C'è da dire che nel frattempo gli azionisti italiani hanno versato diversi aumenti di capitale e prestiti ponte.

Certo che è singolare questa strategia di Etihad di acquistare quote di compagnie tutte in forte difficoltà vedi Alitalia, Air Serbia, Air berlin, Jet Airways, Saa. Ok comprare una compagnia in crisi può essere magari un affare a livello economico ma doverle poi risanare per riportarle all' utile è una scommessa non da poco e non c'è nessuna certezza di farcela, o almeno non per tutte. :)
 
Certo che è singolare questa strategia di Etihad di acquistare quote di compagnie tutte in forte difficoltà vedi Alitalia, Air Serbia, Air berlin, Jet Airways, Saa. Ok comprare una compagnia in crisi può essere magari un affare a livello economico ma doverle poi risanare per riportarle all' utile è una scommessa non da poco e non c'è nessuna certezza di farcela, o almeno non per tutte. :)

Cesare se entri in una compagnia "debole" la puoi facilmente "ricattare". Della serie , o così o gambe all'aria. Questo implica che giocoforza il "salvatore" avrà voce in capitolo sulle scelte.
 
C'è da dire che nel frattempo gli azionisti italiani hanno versato diversi aumenti di capitale e prestiti ponte.

Certo che è singolare questa strategia di Etihad di acquistare quote di compagnie tutte in forte difficoltà vedi Alitalia, Air Serbia, Air berlin, Jet Airways, Saa. Ok comprare una compagnia in crisi può essere magari un affare a livello economico ma doverle poi risanare per riportarle all' utile è una scommessa non da poco e non c'è nessuna certezza di farcela, o almeno non per tutte. :)

Cesare come hanno fatto con AZ?
 
Cesare se entri in una compagnia "debole" la puoi facilmente "ricattare". Della serie , o così o gambe all'aria. Questo implica che giocoforza il "salvatore" avrà voce in capitolo sulle scelte.

Effettivamente è cosi, anche se rimangono sempre molte difficoltà, molte delle compagnie che hanno acquisito erano ex compagnie nazionali a partecipazione statale e in questo tipo di società è difficile far cambiare la mentalità dall' oggi al domani. Però se mi concedi comprando ex compagnie nazionali in forte crisi si sono "comprati" anche l'appoggio dei loro governi che avrebbero avuto un grande problema di immagine e lavorativo se queste compagnie fossero fallite.

Uno dei primi "ricatti" se mi passi il termine che hanno subito le compagnie entrate nella sfera di Eithad è stata quella di portare acqua al suo mulino ovvero hanno tutte aperto o aumentato i voli di federaggio verso AUH. :)
 
Germany approves Air Berlin/Etihad tie up BUT...

Air Berlin (AB, Berlin Tegel) has been given the greenlight from the German government concerning its partnership with Etihad Airways (EY, Abu Dhabi Int'l). The approval, however, is not without restrictions.

According to the Focus magazine, an investigation by Germany's federal aviation office (Luftfahrt-Bundesamt - LBA) and the country's transport ministry recently concluded that the Emirati carrier does not have effective control over Air Berlin. However, in order to ensure such conditions are maintained, Air Berlin must ensure that the majority of its board membership - chairman included - are European citizens. In addition, full copies of all boardroom meeting minutes must be availed to the LBA for inspection.

Despite its 29% minority stake in the German carrier, Etihad has availed more than EUR300million (USD372million) in financial aid to Air Berlin leading to queries about its say in the airline's operations.

The deal mirrors a similar agreement reached between the Swiss Federal Office of Civil Aviation (FOCA) and Darwin Airline (F7, Lugano) and Etihad in which Etihad amended several aspects of its agreement to acquire a 33% stake in Darwin including scrapping a monitoring agreement over the airline’s quality and safety and relinquishing a role in the appointment of Darwin top management.

Etihad's acquisition of stakes in various European carriers has come under close scrutiny from both local and European authorities over concerns the carrier was using its financial muscle to call the proverbial shots.

Ch aviation
 
airberlin: More flights from Berlin to Bucharest

As of 30 March 2015 airberlin will be doubling the number of flights from Berlin to Bucharest. The airline will then have two daily non-stop flights to the Romanian capital, offering 13 new connecting destinations to and from Bucharest.

“Eastern Europe is an important growth market for airberlin. This additional daily frequency allows us to extend our offer for travellers to and from Bucharest. Thirteen new connections - including Madrid, Palma de Mallorca, Venice, Gdansk and Chicago – will be available. These additional flights will also allow us to provide business travellers with even greater flexibility when planning their schedules,” said Mohammed Nasr, Eastern Europe Area Manager at airberlin.

The new flight AB8272 will take off on 30 March 2015 at 21:35 from Berlin and arrive at 00:40 in Bucharest. Flight AB8270 will additionally remain on offer, leaving at 9:45 from Berlin and arriving at 12:50 in Bucharest. From Bucharest, the new daily airberlin flight AB8273 will leave at 6:30 and arrive in Berlin at 7:35. Flight AB8271, which takes off at 13:10, arrives in Berlin at 14:15.

Starting 30 March 2015, the new non-stop connections will be: Madrid, Palma, Malaga, Alicante, Tenerife South Airport, Ibiza and Fuerteventura, Olbia, Venice, Kaliningrad, Gdansk and Sylt. This new flight will allow airberlin to offer a daily connection for the first time to a new long-haul destination: Chicago. What is more, connections will be available to and from other German and European destinations as well as to and from Russia, New York City and Abu Dhabi. This added flight will allow passengers to reach more destinations in the Middle East, Asia, Australia and Africa via Abu Dhabi. Furthermore, transfer times with connecting flights will be reduced.

Comunicato Stampa Air Berlin
 
ETIHAD starting 01AUG15 will begin 2nd daily rotation on Abu Dhabi – Melbourne route, on board Boeing 777-300ER.


The new flight departs during daytime hours.


EY462 AUH1030 – 0605+1MEL 77W D
EY460 AUH2220 – 1755+1MEL 77W D


EY463 MEL1515 – 2320AUH 77W D
EY461 MEL2240 – 0645+1AUH 77W D
 
[h=1]First guest books Etihad’s The Residence luxury private cabin[/h]
Miami businessman Gino Bertuccio reserves spot aboard inaugural A380 flight


Dubai: Miami businessman and aviation enthusiast Gino Bertuccio is the first guest to book the inaugural flight in Etihad's luxury The Residence cabin, the airline said on Tuesday.
3179058527.jpg


  • [*=right]Image Credit: Etihad Airways
  • Miami businessman and aviation enthusiast Gino Bertuccio will be the first person to experience the world’s only private multi-room cabin on a commercial passenger aircraft.

The Residence, a three-room private cabin, features a living room, double bedroom and en-suite shower room. It will be available on the airline's incoming fleet of Airbus A380 aircraft.

Etihad's first A380 flight departs from Abu Dhabi International Airport for London's Heathrow Airport on December 27.

Bertuccio will have access to The Residence's dedicated concierge team.


gulfnews


 
[h=1]First guest books Etihad’s The Residence luxury private cabin[/h]
Miami businessman Gino Bertuccio reserves spot aboard inaugural A380 flight


Dubai: Miami businessman and aviation enthusiast Gino Bertuccio is the first guest to book the inaugural flight in Etihad's luxury The Residence cabin, the airline said on Tuesday.
3179058527.jpg


  • [*=right]Image Credit: Etihad Airways
  • Miami businessman and aviation enthusiast Gino Bertuccio will be the first person to experience the world’s only private multi-room cabin on a commercial passenger aircraft.

The Residence, a three-room private cabin, features a living room, double bedroom and en-suite shower room. It will be available on the airline's incoming fleet of Airbus A380 aircraft.

Etihad's first A380 flight departs from Abu Dhabi International Airport for London's Heathrow Airport on December 27.

Bertuccio will have access to The Residence's dedicated concierge team.


gulfnews



Cercando su google salta fuori che non e' nuovo a queste iniziative:
e' sul primo volo del 380 , sull'ultimo del 340 da Singapore a New york, e sul primo 787
Potreste contattarlo per un TR :-)
 
ETIHAD to Start Dar es Salaam Operation from Dec 2015

ETIHAD from 01DEC15 is launching service to Tanzania, with the introduction of Abu Dhabi – Dar es Salaam route. Reservation for this daily Airbus A320 aircraft service opened on Thursday 08JAN15, for travel until 04DEC15 inclusive. The airline currently accepts reservation for the next 331 days, approximately, therefore flights on/after 05DEC15 will be gradually opened on day-by-day basis.

EY681 AUH0820 – 1300DAR 320 D
EY682 DAR1400 – 2025AUH 320 D

airlineroute

Da notare che stanno lanciando rotte che partiranno nella winter 2015, mentre in Alitalia hanno ancora le idee confuse sulla summer 2015 che parte tra meno di 3 mesi...
 
ETIHAD to Start Dar es Salaam Operation from Dec 2015

ETIHAD from 01DEC15 is launching service to Tanzania, with the introduction of Abu Dhabi – Dar es Salaam route. Reservation for this daily Airbus A320 aircraft service opened on Thursday 08JAN15, for travel until 04DEC15 inclusive. The airline currently accepts reservation for the next 331 days, approximately, therefore flights on/after 05DEC15 will be gradually opened on day-by-day basis.

EY681 AUH0820 – 1300DAR 320 D
EY682 DAR1400 – 2025AUH 320 D

airlineroute

Da notare che stanno lanciando rotte che partiranno nella winter 2015, mentre in Alitalia hanno ancora le idee confuse sulla summer 2015 che parte tra meno di 3 mesi...
Non è che in AZ hanno le idee confuse, è che la nuova AZ è operativa da una settimana e il lavoro da fare è tanto prima di andare a caricare rotte per la winter 2015.