Thread A350 XWB


L’Airbus A350 MSN2 si presenta con la nuova livrea “Carbon”
L’A350 MSN2 sarà il primo aeromobile a essere equipaggiato con una cabinaper i primi voli a lungo raggio con passeggeri a bordo

Ieri, presso lo stabilimento di Tolosa, Airbus ha presentato il suo terzo aeromobile A350 XWB adibito ai test di volo, l’MSN2, segnando una nuova importante tappa verso l’entrata in servizio, in programma per il quarto trimestre 2014. L’aeromobile, appena uscito dallo stabilimento di verniciatura, possiede una particolare livrea “Carbon”, a sottolineare che è stato costruito con materiali avanzati. L’aeromobile è anche il primo di due A350 adibiti ai test di volo a essere equipaggiato con una cabina per il trasporto di passeggeri.

Nel corso delle prossime settimane l’MSN2 si unirà alla flotta degli A350 XWB adibiti ai test di volo e sarà il primo A350 a trasportare passeggeri quando, nel corso dell’anno, intraprenderà gli ‘Early Long Flights’ (ELF), i primi voli a lungo raggio.

L’introduzione di materiali compositi negli aeromobili Airbus è avvenuta gradualmente, ed è iniziata nel febbraio 1982, quando sono stati utilizzati per la prima volta in un Airbus A310. Grazie a oltre 30 anni di esperienza nell’utilizzo di materiali compositi, il 53% della struttura dell’A350 XWB è composto da polimeri rinforzati con fibra di carbonio (CFRP),e comprende prima fusoliera in fibra di carbonio.




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Io l'ho visto dal vivo (il 350) e vi assicuro che è una gran macchina. Sicuramente quella dal design più accattivante in casa Airbus.

Concordo in pieno. Anche secondo me è l'Airbus esteticamente più accattivante, abbastanza in discontinuità con i precedenti modelli. Piuttosto anonimi quelli della famiglia 320 e classici quelli della famiglia 330/340.
 
A350 XWB in Bolivia for high altitude testing

The A350 XWB development aircraft, MSN3, is in Bolivia where it will perform a series of tests at the high altitude airfields of Cochabamba and La Paz. Cochabamba is around 8,300 feet above sea level, and La Paz is one of the world’s highest airports at 13,300 feet.

Operations at such high altitude airfields are particularly demanding on aircraft engines, Auxiliary Power Unit (APU) and systems. The aim of these trials is to demonstrate and validate the full functionality of engines, systems, materials as well as to assess the overall aircraft behaviour under these extreme conditions. A number of take-offs with all engines operating and with simulated engine failures are being performed at each of the airfields to collect data on engine operating characteristics and validate the aircraft take-off performance. The autopilot behaviour will also be evaluated during automatic landings and go-arounds.
Since the A350 XWB’s first flight with MSN1 on June 14[SUP]th[/SUP] 2013, over 800 flight test hours have been performed in close to 200 test flights by both MSN1 and MSN3. In total the A350 XWB flight test campaign will accumulate around 2,500 flight hours with the fleet of five aircraft. The rigorous flight testing will lead to the certification of the A350-900 by the European EASA and US FAA airworthiness authorities, prior to entry into service in Q4 2014.

qualche foto: http://www.airbus.com/newsevents/ne...350-xwb-in-bolivia-for-high-altitude-testing/
 
In casa di Lineas Aereas Canedo, ultimo operatore di un C-46 pax: sarebbe bello vedere una foto dei due aerei fianco a fianco.
 
L’Airbus A350 MSN3 si sottopone a test ad alta quota in Bolivia

L’Airbus A350 XWB adibito ai test di volo, l’MSN3, si trova attualmente in Bolivia dove effettuerà una serie di test presso gli aeroporti di Cochabamba e La Paz situati ad alta quota.L’aeroporto di Cochabamba si trova a circa 8.300 piedi sopra al livello del mare, mentre quello di La Paz,situato a 13.300 piedi (oltre 4.000 metri), è uno degli aeroporti internazionali più alto del mondo.

Le operazioni che si svolgono presso gli aeroporti ad alta quotasono particolarmente impegnativi per motori, sistemi di bordo, e per l’AuxiliaryPower Unit (APU). Lo scopo di questi test è quello di dimostrare e accertare la piena funzionalità di motori, sistemi, materiali e valutare il comportamento dell’aeromobile nel suo insieme quando è sottoposto a condizioni estreme. In entrambi gli aeroporti verrannoeseguiti diversi decolli, sia con tutti motori perfettamente funzionanti, sia simulando guasti ai motori, per raccogliere dati sulle caratteristiche operative dei motori e accertare la performance dell’aeromobile in termini di decollo. I testi prevedono anche la valutazione del pilota automatico, sia in fase di atterraggiochedi volo.

Dal primo volo dell’Airbus A350 XWB MSN1 avvenuto lo scorso 14 giugno 2013, l’MSN1 e l’MSN3 hanno portato a termine oltre 800 ore di prove di volo in quasi 200 test di volo. Con una flotta di 5 aeromobili adibiti ai test, la campagna test di volo dell’A350 XWB accumulerà in totale circa 2.500 ore di volo. Questi rigorosa serie di test di volo porteràl’A350-900 al conseguimento della certificazione EASA e FAA, prima dell’entrata in servizio nel quarto trimestre del 2014.


Foto in alta risoluzione sono disponibili all’indirizzo
http://www.airbus.com/presscentre/pressroom/high-res-photos
 
Airbus applies for 420 minute ETOPS for A350


Airbus reportedly applied to aviation safety officials for 420 minute extended twin-engined operations (ETOPS) capability for the A350 XWB (Wall Street Journal, 15-Jan-2014). Existing twin-engine widebody aircraft are limited to a maximum ETOPS limit of 330 minutes, while the 787 is currently limited to 180 minutes. Airbus intends the 420 minute ETOPS to be used for very long range flight over the poles and other overwater routes. According to a Nov-2013 US Federal Register document, Airbus has proposed the A350-900 be initially certified for ETOPS beyond 180 minutes at entry into service, for up to a 420-minute maximum diversion time. Airbus stated the A350 is “designed to obtain certification for achieving [ETOPS] beyond 180 minutes" and it is working “authorities and customers to satisfy the market and applicable regulatory requirements."
 
Certo che rimanere con solo motore sull'Antartide a 7h dallo scalo più vicino, non deve essere proprio il massimo. Non stiamo esagerando?
 
Airbus may enlarge and delay A350-800


Airbus COO customers John Leahy confirmed there is a “distinct possibility” that Airbus may redesign the A350-800, the smallest of the three member A350 XWB aircraft family, to increase its capacity from 276 to around 300 seats (Aviation Week & Space Technology, 20-Jan-2014). As of the end of 2014, Airbus had 56 firm orders for the A350-800, but had reduce the backlog for the variant during 2013, lobbying carriers to select the larger A350-900, the first production variant. According to Mr Leahy, Airbus has a number of options for the aircraft and could progress with the A350-800 as is and meet its 2016 initial delivery target for the aircraft, or defer initial entry into service back beyond that of the A350-1000, due to start deliveries in late 2017, to allow a partial re-design to accommodate more seats.

capanews
 
Un A350 è al freddo in Canada settentrionale: http://www.flightglobal.com/news/articles/a350-heads-to-canada-for-cold-weather-tests-395203/


A350 heads to Canada for cold-weather tests
By: David Kaminski-Morrow
London
13:05 24 Jan 2014

Airbus’s second flight-test A350 aircraft has departed Toulouse on a transatlantic sortie to Canada where it will undergo cold-weather testing.
The Rolls-Royce Trent XWB-powered aircraft, MSN3, is heading for Iqaluit where current temperatures are around minus 30C.
Airbus says the twinjet will spend about a week at the airport exposed to the freezing environment as part of the A350-900 certification programme.
The two flying prototypes have accumulated around 900h, about a third of the certification total, in some 200 flights.
Its first aircraft, MSN1, is continuing with development tests but will shortly move towards formal certification tests.
Over the next few weeks Airbus will introduce MSN4 as well as the cabin-equipped MSN2 to the flight-test fleet, followed by MSN5 in spring.