Rapporto conclusivo incidente A320 Air New Zealand a Perpignan del Novembre 2008


ASN ACCIDENT DIGEST 2008-19

Date: 27 NOV 2008
Time: 16:46
Type: Airbus A320-232
Operator: XL Airways Germany
Registration: D-AXLA
C/n / msn: 2500
First flight: 2005
Engines: 2 IAE V2500-A1
Crew: Fatalities: 7 / Occupants: 7
Passengers: Fatalities: 0 / Occupants: 0
Total: Fatalities: 7 / Occupants: 7
Airplane damage: Written off
Location: 7 km off Saint-Cyprien (France)
Phase: Approach
Nature: Test
Departure airport: Perpignan Airport (PGF)
Destination airport: Perpignan Airport (PGF)
Flightnumber:
Airbus A320 D-AXLA had been leased by XL Airways Germany since May 2006. The airplane was due to be returned to its owner, Air New Zealand, on December 1, 2008. The Airbus was ferried to Perpignan (PGF) where it underwent maintenance at EAS Industries. It was also repainted in full Air New Zealand livery, but retained the registration D-AXLA. French newspaper Midi Libre reported that the airplane carried out a test flight on the morning of November 27. D-AXLA departed Perpignan in the afternoon for a second test flight. On board were two XL Airways pilots, a senior Air New Zealand pilot, three Air New Zealand engineers, and a N.Z. Civil Aviation Authority (CAA) inspector. On approach back to Perpignan radio contact was lost while the A320 was at 3500 feet. A radar controller reportedly saw the airplane descending fast in a left hand turn. It struck the sea and broke up.

Sources:
» Le Point.fr
» AFP
» Airbus press release
» BEA press release
 
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In atterraggio a Cagliari.. Un pensiero alle vittime :(
 
Ovviamente dispiace...Cinicamente, forse, penso sia stato un bene non sia avvenuto al primo nuovo volo di linea...

Si hanno almeno ipotesi sulle cause?
 
La cosa che più mi colpisce è che si stà parlando di un esemplare recente... del 2006 molto giovane... sono molto curioso di sapere le cause (se il mare lascierà scoprirle) dell'incidente...
 
Mi preoccupa molto! fosse stato un msn 150 avrei detto: beh vecchiotto ma un 2500...

In ogni caso credo che se anche fosse stato un 150 mi sarei ancor di più preoccupato perchè penso "Si è arrivati davvero a capire qual'è il limite d'età di un 320 ?"... cioè il 320 è un'aereo innovativo per l'aviazione degli anni 80, che ha subito diverse migliorie nel tempo, non è che quest'aviazione moderna è più tecnologica ma più "degradabile" della vecchia (vedi md80, 737old, f100,bae146, etc etc) ?
 
Un pensiero grande alle vittime.......
Speriamo almeno scoprino il motivo dell'incidente almeno il sacrificio di quelle povere persone servirà per salvarne altre.
Ciao
 
Qualche dettaglio in più qui: http://avherald.com/h?article=410c9cec&opt=0

Inoltre questo sito riporta che i registratori sono stati localizzati

Air NZ A320 crash: Flight recorders located (Saturday update)
By NBR staff | Saturday November 29 2008 - 04:41pm
French search and rescue teams have located flight record devices but not yet recovered them from the Air New Zealand Airbus A320 that crashed into the Mediterranean Sea near Perpignan. Air New Zealand Group General Manager International Airline Ed Sims says the operation is continuing through the night with up to 75 personnel actively involved, with a focus on recovering bodies, locating the flight data recorder and cockpit voice recorder, and recovering debris that may be useful for the investigation. Signals have been located for the two flight recorders but they have not yet been recovered, Mr Sims says. The search and rescue team have a real urgency to retrieve these as weather conditions are forecast to worsen overnight (NZ day time). Flags at Air New Zealand locations are flying at half-mast as a mark of respect to staff crew on board the aircaft, Captain Brian Horrell, Michael Gyles, Noel Marsh and Murray White. Condolence books have also been made available for staff to express their feelings for their colleagues. A fifth New Zealander, Jeremy Cook, was a Civil Aviation Authority inspector, was also on board the ill-fated flight with two pilots from the German airline XL that had leased the plane. Air New Zealand CEO Rob Fyfe is enroute to Perpignan and an airline team of London-based staff in Perpignan to provide on the ground support to the operation.
 
In ogni caso credo che se anche fosse stato un 150 mi sarei ancor di più preoccupato perchè penso "Si è arrivati davvero a capire qual'è il limite d'età di un 320 ?"... cioè il 320 è un'aereo innovativo per l'aviazione degli anni 80, che ha subito diverse migliorie nel tempo, non è che quest'aviazione moderna è più tecnologica ma più "degradabile" della vecchia (vedi md80, 737old, f100,bae146, etc etc) ?
nei prossimi mesi aspetto il rapporto d'inchiesta! cmq vedremo! anche il tipo di problema che hanno dovuto affrontare, tipo di ecam action ecc.

RIP:(
 
So' che non si puo' mai dire, ma una curiosita' sulle possibili cause su chi ha conoscenze di questo modello, una discesa così ripida mista alle condizioni che magari non erano ottimali puo' essere indice di problema ai motori o fine del carburante?
Guarda, non so perchè ma per un istante mi sono passate per la mente le 2 parole "water ingestion" vedendo rain! ovviamente ho pensato una caxxata e non capisco come ho potuto dirle.:D

Ma cmq mi dispiace moltissimo...
 
Alcuni siti riportano che uno dei due recorders è stato recuperato. Dunque fra poco tempo si avrà qualche aggiornamento.
 
Alcuni siti riportano che uno dei due recorders è stato recuperato. Dunque fra poco tempo si avrà qualche aggiornamento.
"avranno" e chissà quando "avremo"....comunque sia nella catastrofe è una notizia utile.
Piuttosto silenti (non che sia grave, affatto!!) i media.
 
No answers in ANZ A320 crash probe

Tuesday December 2, 2008
A French rescue team yesterday recovered the flight data recorder from the Air New Zealand A320 that crashed into the Mediterranean Sea Nov. 27 on approach to Perpignan during a test flight, but the FDR and previously recovered cockpit voice recorder reportedly are badly damaged.
The aircraft had been leased to XL Airways Germany since May 2006 and was being test flown prior to its scheduled Dec. 1 return to owner ANZ. Two XL Airways pilots, four ANZ personnel and one New Zealand Civil Aviation Authority inspector aboard the aircraft were killed. The A320, which first flew in 2005, still was registered to XL but had been repainted in ANZ's livery. The acceptance flight was the second of two test flights on Nov. 27.
According to Flight Safety Foundation's Aviation Safety Network, the aircraft lost radio contact at 3,500 ft., then struck the sea and broke up. "If we look at the final stages of the flight as best as we can piece it together from the factual information, it appears to have been following the flight path that it was expected to follow on its approach to Perpignan Airport," ANZ CEO Rob Fyfe told Radio New Zealand.
The crash and its aftermath caused ANZ to postpone its planned 747-400 biofuel flight from Dec. 3 to a yet-determined date early next year. ANZ said its "full efforts and resources" this week will be focused on the crash investigation and providing support" to victims' families.

by Geoffrey Thomas and Aaron Karp
ATWOnline
 
No answers in ANZ A320 crash probe

...... but the FDR and previously recovered cockpit voice recorder reportedly are badly damaged.
ATWOnline

Mamma mia quanto mi puzza questa......
Non si sono danneggiati i recorders di Ustica caduti da 10.000 metri e questi che hanno fatto "solo" 1000 metri si sono danneggiati? C'è qualcuno che può chiarire?