Pista chiusa a Londra Heatrow causa fiamme a bordo di 787 fermo ai remoti


Spero veramente che l'incendio non sia stato causato da una macchina del caffe' rimasta accesa. Non vorrei essere nei panni dell'assistente di volo responsabile.
 
Spero veramente che l'incendio non sia stato causato da una macchina del caffe' rimasta accesa. Non vorrei essere nei panni dell'assistente di volo responsabile.

Se lasciare accesa una macchina del caffè a bordo di un aereo basta per fare andare a fuoco tutta la baracca, io mi preoccuperei un po' di più , altro che AVR.
Come sappiamo bene, un incidente non è mai fine a se stesso, ma la sommatoria di una serie di concause, sicuramente interagiscono sempre il fattore umano e l'aspetto tecnico.
Aspettiamo l'inchiesta Boeing.
 
una domanda un pò offtopic. come è possibile che Ethiopian Airlines si ritrova questa flotta?!?

Ethiopian Airlines e' tradizionalmente uno dei successi africani. Un tempo era una delle poche che aveva collegamenti est-ovest. Ha sviluppato Addis Abeba come hub fra Europa-Africa e Medio Oriente/Asia e Africa. Ha una tradizione di engineering molto lunga e quotata. Tanti meccanici Ethiopian finiscono con emigrare negli USA o nel Golfo e lavorano in altre compagnie aeree. Non voglio entrare nel merito del servizio di bordo ma da un punto di vista di strategia aziendale e strategia di rete e' sempre stata uno dei principali vettori aerei del continente. Quindi, perche' no?
 
Ethiopian Airlines e' tradizionalmente uno dei successi africani. Un tempo era una delle poche che aveva collegamenti est-ovest. Ha sviluppato Addis Abeba come hub fra Europa-Africa e Medio Oriente/Asia e Africa. Ha una tradizione di engineering molto lunga e quotata. Tanti meccanici Ethiopian finiscono con emigrare negli USA o nel Golfo e lavorano in altre compagnie aeree. Non voglio entrare nel merito del servizio di bordo ma da un punto di vista di strategia aziendale e strategia di rete e' sempre stata uno dei principali vettori aerei del continente. Quindi, perche' no?

... e anche il servizio non è affatto male.
 
una domanda un pò offtopic. come è possibile che Ethiopian Airlines si ritrova questa flotta?!?

In realtà molto della risposta ha a che fare con un uomo senz'altro particolare, dotato di notevole "drive", grande ambizione e credo anche parecchio appassionato di aviazione: Meles Zenawi, il presidente dell'Etiopia morto improvvisamente l'anno scorso.
Se ti interessa, leggi qui l'interessante necrologio che era uscito sull'Economist
http://www.economist.com/node/21560904

Per l'aspetto finanziario, il principale finanziatore è stata la J.P. Morgan
http://www.ethiopianairlines.com/en/news/prarchive.aspx?id=329
 
Ultima modifica:
Batteries not to blame for latest Dreamliner incident

Air accident investigators have said there is no evidence that onboard batteries caused the fire on an empty Ethiopian Airlines’ Dreamliner aircraft at Heathrow.

A fire broke out on the parked 787 at around 15.50 on Friday (July 12) causing both runways at Heathrow to be closed for around two hours while fire crews dealt with the incident.

All Dreamliners around the world were grounded in January due to a problem with onboard batteries overheating. The aircraft only came back into service in April after manufacturer Boeing came up with a solution to the problem.

An initial inspection of the Ethiopian Dreamliner by the UK’s Air Accidents Investigation Branch (AAIB) has found “no evidence of a direct causal relationship” between the fire and the batteries.

“There has been extensive heat damage in the upper portion of the rear fuselage, a complex part of the aircraft, and the initial investigation is likely to take several days,” said AAIB in a statement.

“However, it is clear that this heat damage is remote from the area in which the aircraft main and APU (Auxiliary Power Unit) batteries are located, and, at this stage, there is no evidence of a direct causal relationship.”

In a separate incident, another Dreamliner operated by UK tour operator Thomson had to turn back and return to Manchester airport on Friday due to a “technical issue”. But this aircraft went back into service on Saturday following the replacement of a “small number” of components.
 
Honeywell Beacon Faces Scrutiny in Probe of Boeing 787 Fire

An emergency beacon made by Honeywell International Inc. (HON) is under scrutiny in a probe of last week’s Boeing (BA) Co. 787 fire at London’s Heathrow airport.
The U.K. Air Accidents Investigation Branch said today it’s looking at the emergency locater transmitter situated near the back of the Dreamliner where the July 12 fire occurred.

“We can confirm that Honeywell have been invited to join the investigation,” the AAIB said in an e-mailed response to questions. “The ELT is one of several components being looked at in detail as part of the investigation. It would be premature to speculate on the causes of the incident at this stage.”

Boeing is working to revive the reputation of its 787 fleet, which was grounded worldwide earlier this year after lithium-ion batteries overheated on two aircraft. Boeing shares yesterday recovered most of their loss from July 12, the day of the blaze on board the parked Ethiopian Airlines Enterprise 787 atLondon Heathrow. Honeywell makes dozens of components for the aircraft, from distance measuring equipment to tail-cone lights.


A fire related to a conventional product such as a transmitter, instead of the new technologies used on the Dreamliner, would take pressure off Boeing, said Hans Weber, chief executive officer of Tecop International Inc., a San Diego-based aerospace consulting company.


‘Following Leads’


“That’s conventional technology,” Weber said in a telephone interview. “It would be an off-the-shelf product.”
Still, it’s too early to speculate on the cause, Weber said. Fire investigations on aircraft often take longer because officials have to sift through the damage carefully so as not to destroy evidence, he said.

The AAIB had said previously its probe included Ethiopian Airlines, Boeing and other European and U.S. aviation agencies. “The travelling public can be sure we are investigating all possible causes and following up all leads,” it said today.


Honeywell’s emergency beacons have been certified for use since 2005 without a single reported issue, Steve Brecken, a spokesman for the company, wrote in an e-mail. Morris Township, New Jersey-based Honeywell has sent technical experts to Heathrow to help with the probe and “at this time it is premature to speculate on the cause of the fire.”

tutto l'articolo qui:
http://www.bloomberg.com/news/2013-07-15/honeywell-to-join-investigation-on-boeing-787-fire.html
 
Io non credo che il il coffee marker acceso possa aver fatto scaturire un incendio che ha bruciato la fusoliera...qui c'è un tentativo di mascherare qualche delicato problema dell'impianto elettrico o dei materiali del dreamliner...
 
Buttare via un aereo da quasi 200 milioni e con solo 10 mesi d'operatività per una macchina del caffè è qualcosa d'increbile, chissà come saranno contente le assicurazioni!
Credo però che il resto del 787 verrà usato per ricambi e componenti vari.
 
Buttare via un aereo da quasi 200 milioni e con solo 10 mesi d'operatività per una macchina del caffè è qualcosa d'increbile, chissà come saranno contente le assicurazioni!
Credo però che il resto del 787 verrà usato per ricambi e componenti vari.

...infatti pare che non sia una macchina per il caffè, se ne parlava anche nelle pagine precedenti. Il 787 è ora in hangar, l'ex bmi per essere precisi, e Boeing ci sta lavorando su.