La commissione parlamentare boccia piano Johnson, avanti con terza pista a Heathrow


speedbird437

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6 Novembre 2005
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LONDRA - Battaglia sugli aeroporti al vertice della politica inglese: dopo anni di discussioni e polemiche sulla congestione negli scali londinesi è ora guerra aperta tra la Commissione parlamentare Trasporti e il potente sindaco di Londra Boris Johnson.
La Commissione in un atteso rapporto oggi si è schierata a favore di un ampliamento di Heathrow, il maggiore hub europeo, con la costruzione di almeno una nuova pista che permetterà di aumentare il numero di decolli e atterraggi. Una nuova pista "è necessaria", secondo Louise Ellman, presidente della Commissione, per tutelare la competitività di Londra. Va esplorata anche la possibilità di una quarta pista in linea con altri grandi aeroporti europei, secondo il rapporto, che ha anche dato il via libera in linea di principio a una seconda pista per lo scalo di Gatwick.

La Commissione ha invece bocciato il progetto di Johnson di un nuovo aeroporto a Est di Londra, vicino all'estuario del Tamigi, perché costerebbe troppo e sarebbe un "investimento troppo grande di denaro pubblico". Il progetto, già battezzato "Boris island" perché caldeggiato dal sindaco, prevede la realizzazione di un'isola bonificando terra come era stato fatto a Hong Kong. Lo scalo avrebbe quattro piste con la possibilità di altre due, e anche un porto per fare concorrenza a Rotterdam.

Johnson oggi ha difeso il suo progetto e criticato il rapporto della Commissione, dichiarando che "costruire una terza pista a Heathrow vuol dire solo peggiorare una situazione già sbagliata". La zona intorno al principale scalo britannico é troppo densamente abitata, secondo il sindaco, e aumentare il numero di voli significa "condannare milioni di persone a soffrire livelli inaccettabili di inquinamento acustico". Invece di continuare a oberare la parte occidentale della capitale, sarebbe meno costoso e piú razionale "spostare Londra leggermente verso Est."

Il rapporto della Commissione é stato invece accolto con favore sia dalle imprese, da sempre favorevoli a un'espansione di Heathrow, sia dalle grandi compagnie aeree. London First, un'associazione di imprese che operano nella capitale, aveva chiesto 68 voli aggiuntivi a Heathrow, anche di notte, per gestire l'emergenza in attesa di una soluzione di lungo termine.

fonte: Ilsole24ore

http://news.sky.com/story/1089070/heathrow-plan-backed-as-boris-island-rejected

http://www.guardian.co.uk/environment/2013/may/10/heathrow-third-runway-transport-committee
 
Al momento sono solo belle chiacchiere. Sono anni che discutono. Speriamo arrivino ad una decisione al più presto.
 
Aspetta e spera. La Commissione Davies deve ancora presentare il suo rapporto, lo farà solo nel 2015.
 
praticamente siamo qua a dire la nostra?
l'idea della "Boris island" mi è sempre piaciuta ma, per quel che so della geografia locale, direi che è effettivamente fuori mano se consideri che vai in mezzo al nulla rispetto a Londra ma soprattutto rispetto alle autostrade per le altre zone inglesi, quindi renderebbe vani i collegamenti rapidi da altre c ittà all'aeroporto; mentre ora possono più o meno raggiungere LHR.

una sola pista in più a LHR? are you kidding me? ok che sarebbe meglio delle due attuali, ma se penso a FRA, AMS, MAD, direi che è un po' poco soprattutto considerando che è il primo HUB europeo.
 
Ma a parte tutto, c'è lo spazio per realizzare 2 o anche solo 1 sola pista a LHR? La zona mi sembra abbastanza urbanizzata...
 
Come dire, il sistema aeroportuale londinese lo vedo sempre più inguaiato.
 
Ma a parte tutto, c'è lo spazio per realizzare 2 o anche solo 1 sola pista a LHR? La zona mi sembra abbastanza urbanizzata...

Vidi un progetto con 4 piste, le cui due nuove la prosecuzione delle esistenti. Fattibilità molto bassa.
 
Ma a parte tutto, c'è lo spazio per realizzare 2 o anche solo 1 sola pista a LHR? La zona mi sembra abbastanza urbanizzata...

da una discussione su airliners.net la risposta sarebbe sì. o due parallele o, migliore, due angolate NE-SW a ovest delle due attuali in un modello tipo Barajas di Madrid.
 
London Mayor Aims to Swap Heathrow Airport for 100,000-Home Town

London Mayor Boris Johnson said he’ll submit plans to close the U.K. capital’s Heathrow airport on the grounds that it’s too noisy and replace it with a four-runway hub in one of three locations east or north of the city.

The government could buy Heathrow for about 15 billion pounds ($22 billion) and use the 1,220-hectare (3,000 acre) site to build 100,000 homes for as many as 250,000 people, creating an entirely new borough that would help ease a national housing shortage, the mayor said today at a press conference in London.

London Mayor Boris Johnson said, “It’s true that we have squandered decades and that other countries are now eating our lunch, but we still have time to get this right.”

Johnson said Europe’s busiest airport should be replaced with a hub at one of two greenfield sites in the Thames estuary or at an expanded Stansted airport 35 miles north of London. The mayor said he’ll submit the proposals to the state-appointed Davies Commission on U.K. airport capacity later this week.

“It’s true that we have squandered decades and that other countries are now eating our lunch, but we still have time to get this right,” Johnson said at the briefing at City Hall.

Heathrow, operating close to the capacity of its two runways after attracting 69.9 million passengers in 2012, isn’t suitable for further growth because of noise, pollution and congestion issues and should be closed, he said, adding that plans for the site envisage the creation of 40,000 new jobs.

Residents of two west London boroughs close to Heathrow voted almost three to one in May against building a third runway at the airport. The leader of Hillingdon Council, Ray Puddifoot, a Conservative like Johnson and U.K. Prime Minister David Cameron, said the result was a reminder of local sentiment.

Favored Option
Johnson said that of the three proposals he’s recommending, one for an airport on the Isle of Grain, or Hoo peninsula, on the north Kent coast probably has “the edge.”

The site is close enough to London to provide fast access by rail but would have a minimal impact on the local population because planes could take off and land over the sea. Its location across the water from DP World Ltd.’s new London Gateway deep-sea container port would also offer scope for a “future logistics heartland for the U.K.,” he said.

The mayor said that an outer-estuary site, dubbed “Boris Island” when he first proposed it, would remove all noise-pollution concerns and give unfettered operational freedom.

Expansion of single-runway Stansted airport is attractive because it entails building on existing infrastructure in an area with a relatively sparse population that also lacks the wildlife issues of the estuary options, Johnson said.

China Links
Designed by U.K. architect Norman Foster, Stansted ranks as London’s third-busiest airport behind Heathrow and Gatwick. New owner Manchester Airports Group is looking to boost traffic and leverage relationships with carriers including Gulf heavyweights Emirates and Etihad Airways, which use its Manchester base.

Johnson reckons a new hub would support 375,000 new jobs by 2050 and add 742 billion pounds to the value of U.K. goods and services. Heathrow provides about 76,000 direct jobs and is reckoned to employ the same number again in support industries.

A four-runway airport could quadruple the number of cities in China and South America served from London and add 50 percent more in the U.S., while restoring domestic routes to nine U.K. locations, many of which are currently served only by Amsterdam Schiphol, which boasts of being Britain’s premier hub, he said.

Heathrow Airport Ltd. will present its ideas to the Davies Commission on July 17, with the gradual migration of the existing infrastructure to the west seen as the most likely proposal after plans for an additional runway to the north met with opposition from local residents and politicians.

Such a plan could ease the impact of noise over London by extending flight paths a few miles to the west, and might minimize building disruption by extending runways over the M25 orbital motorway and above a number of redundant reservoirs.

Cameron Delay
Commission Chairman Howard Davies said in November that he’d examine all options for securing additional runway capacity in southeast England, including the upgrading of Heathrow.

Cameron’s government has said that no decision will be reached until after the 2015 general election, with his party needing to retain seats it holds in west London if it is to stay in power. Richmond’s Conservative lawmaker, Zac Goldsmith, has previously threatened to quit if Heathrow expansion is approved.

In addition to long-term measures, Davies is also mulling recommendations including night flights and “mixed mode” operation, in which runways are used for take-offs and landings simultaneously, to boost capacity over the next five years.

Stewart Wingate, chief executive officer at London Gatwick, the world’s busiest single-runway airport, has also argued that his site south of the capital is ripe for development.

Johnson said proposals for a high-speed rail link between Heathrow and Gatwick, dubbed “Heathwick,” wouldn’t address Britain’s aviation needs since spreading flights over two airports would fail to answer the need for a larger hub.

http://www.bloomberg.com/news/2013-...row-demise-to-add-thames-or-stansted-hub.html
 
Ogni tanto leggendo queste notizie (a cui affianchiamo per doverosa similitudine la mancata espansione di MUC) mi viene da pensare che forse la sindrome NIMBY non colpisce solo gli italiani ...
 
LHR avra' la terza pista nello stesso momento in cui LIN verra' chiuso e AZ trasferira' di nuovo il suo hub da FCO a MXP
 
LHR avra' la terza pista nello stesso momento in cui LIN verra' chiuso e AZ trasferira' di nuovo il suo hub da FCO a MXP

In merito alle condizioni da te citate, prevedo che non sia remota la probabilità che in un futuro vagamente prossimo qualcuno possa timidamente pensarle.
 
La seconda di LIN già c'è, è la 17-35 ..... è solo un po più corta.

E magari la utilizzassero per far decollare/atterrare i moscerini adattando le procedure a tutti i livelli (lo dico con rispetto: al di là dell'ironia, forse -scrivo forse- avremmo evitato almeno una catastrofe).