Incidente A330 Air France Rio-Parigi 01/06/2009

  • Autore Discussione Autore Discussione Edo75
  • Data d'inizio Data d'inizio

Certi complottismi non mi convincono: manomettere le scatole nere e/o ritoccare le registrazioni sarebbe, oltre che un reato gravissimo, anche un enorme rischio di immagine, peggiore di qualunque cosa possa mai emergere dalle indagini. Le regole, appunto, ci sono, e garantiscono trasparenza e serietà nelle indagini
 
Certi complottismi non mi convincono: manomettere le scatole nere e/o ritoccare le registrazioni sarebbe, oltre che un reato gravissimo, anche un enorme rischio di immagine, peggiore di qualunque cosa possa mai emergere dalle indagini. Le regole, appunto, ci sono, e garantiscono trasparenza e serietà nelle indagini

Perchè sembra che lo abbiano gia fatto durante le indagini del primo incidente di un AIRBUS 320:

<<The Black Boxes

The Black Boxes (the DFDR and the CVR), major pieces of evidence, have been out of control of the investigating court at Mulhouse for 10 days. The CVR (Cockpit Voice Recorder) records the pilots' voices. The Digital Flight Data Recorder (DFDR) records the flight parameters, for example the altitude, speed, acceleration/deceleration, engine speed etc. According to the French Penal Procedure the police should have confiscated the black boxes immediately after the accident for further examination by independent experts. Instead the black boxes have been illegitimately in possession of the DGAC (Direction Génerale de l'Aviation Civile) from June 26 (the day of the accident) to July 6, when Germain Sengelin, investigating magistrate at Mulhouse, had ordered their confiscation.

The Black Boxes from which the official report has been made show a series of anomalies, which has led a lot of critical people since 1988 to call in question their authenticity:

The black boxes have been physically opened, the magnetic tape has been cut. Normally you put the black boxes into a reading machine without opening them - the same way you read a cassette in a video recorder.
8 seconds are missing in the recording, 4 seconds are missing just before the impact. That means that the DFDR would have stopped accidentally just before the impact.
The DFDR and the CVR are 4 seconds out of synchronization during the last part of the recording.
There is no indication of longitudinal deceleration at the impact. This might be expected in a collision with a mountain, but in Habsheim the recorders should have been able to operate until the aircraft disintegrated. Any crash which could be survived by all but 3 passengers should not have caused an abrupt stop in the DFDR recording.
Due to these anomalies, and the fact that the Black Boxes were in the hands of the DGAC, it has always been supposed, and is finally proven since May 1998, that the Flight Data Recorder confiscated on July 5 from the DGAC is NOT the one which was taken from the aircraft after the crash. >>

Fonte: Airdisaster.com
 
Stavolta credo non sarebbe possibile una cosa del genere. Troppi occhi addosso. Però forse le scatole nere sono rovinate al punto di non potere trarre nessun dato e questo in Francia potrebbe far comodo a diverse persone...
 
Perché dovrebbero essere tanto rovinate? Nons ono progettate per resistere a cose impensabili?
Non saranno un paio di anni sul fondo del mare a dare problemi? Non sono sigillate?
 
Perché dovrebbero essere tanto rovinate? Nons ono progettate per resistere a cose impensabili?
Non saranno un paio di anni sul fondo del mare a dare problemi? Non sono sigillate?
Intendevo dire che qualora fosse conveniente, AF/Airbus/la Francia, potrebbero dichiarare che le scatole erano rovinate al punto da essere illeggibili anche se non fosse vero. O magari renderle tali durante il recupero con qualche stratagemma.
Sperando di avere appena scritto qualche riga di fantascienza.
 
Intendevo dire che qualora fosse conveniente, AF/Airbus/la Francia, potrebbero dichiarare che le scatole erano rovinate al punto da essere illeggibili anche se non fosse vero. O magari renderle tali durante il recupero con qualche stratagemma.
Sperando di avere appena scritto qualche riga di fantascienza.


Cosa che condivo e che temo succederà, come già ampiamente detto sarebbe un danno d'immagine notevole per la francia, per airbus e per air france se venissero alla luce dettagli legati all'errore umano.
 
In genere è proprio il contrario: si attribuisce la responsabilità all'errore umano per nascondere problemi ben più seri.

In confronto ad alcuni di voi, i complottisti sono dilettanti.
 
On Apr 27th 2011 the BEA announced, that the recovery work has started. During the first more than 12 hours' dive of Remora 6000 the chassis of the flight data recorder, however without the crash surviveable memory unit containing the data, was found surrounded by debris from other parts of the aircraft.

E' stata pubblicata anche una foto della scatola nera:

http://avherald.com/img/af_a332_f-gzcp_atlantic_090601_30.jpg
 
Ultima modifica:
af_a332_f-gzcp_atlantic_090601_30.jpg

http://avherald.com/h?article=41a81ef1/0053&opt=0
 
DATE:27/04/11
SOURCE:Air Transport Intelligence news
PICTURE: AF447 flight-data recorder found but memory unit missing
By David Kaminski-Morrow


Search teams trying to locate the flight recorders from Air France flight AF447 have located the flight-data recorder, but not the critical memory unit.
The chassis of the recorder was located during the first dive operation by a remote underwater vehicle, the Remora 6000, after a recovery vessel arrived in the crash zone yesterday.
France's Bureau d'Enquetes et d'Analyses states that the chassis of the flight-data recorder has been found on the sea bed "surrounded by debris from other parts of the airplane".
But the BEA adds that the crucial crash-survivable memory unit - in which the data from the aircraft's instruments is stored - was not attached.
There is no indication of the whereabouts of the cockpit-voice recorder.
Flight AF447 from Rio de Janeiro to Paris crashed in the South Atlantic on 1 June 2009, sparking a two-year hunt for the Airbus A330-200's wreckage.
getAsset.aspx


http://www.flightglobal.com/article...a-recorder-found-but-memory-unit-missing.html