Skymark Airlines e la sua insolita strategia


Shogun

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18 Novembre 2010
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Stanno iniziando a circolare le foto del primo A330-300 di Skymark in consegna a gennaio. La prima tratta annunciata è la HND-FUK, ma probabilmente il modello verrà impiegato anche su tratte regional verso altri paesi asiatici.

http://www.flickr.com/photos/aircrafts/11355431686/

La livrea non è poi tanto male, ma ciò che molto più interessanti sono sicuramente i dati sulla configurazione interna, che mi pare costituisca un caso senza precedenti nella storia dell'aviazione moderna. Gli A333, infatti, saranno configurati con una classe unica Y+ da 271 posti, con disposizione 2-3-2, in stile Boeing 767. La larghezza dei sedili sarà di 22" e il pitch di 38".
Qui c'è un'immagine degli interni:

http://www.aviationwire.jp/archives/29835

I vertici del vettore hanno dichiarato di voler offrire un buon livello di comfort al minor prezzo possibile. Considerando che sulle tratte nazionali già oggi le tariffe full in Y sono inferiori a quelle degli avversari JAL e ANA è immaginabile che Skymark punti ora al drenaggio dei loro passeggeri premium, offrendo tariffe più basse anche in Y+. A mio parere è una sfida che potrebbero vincere, soprattutto se teniamo presente che la J Class di JAL spesso va a ruba in pochi giorni non appena si aprono le prenotazioni. Tutto dipenderà dai prezzi. La vera scommessa per il vettore comunque sarà la competizione con le major sulle trunk-route asiatiche e soprattutto sulle prestigiose tratte intercontinentali, come la NRT-JFK o la NRT-LHR, che, come è risaputo, saranno operate a partire dal 2014 con A380 anch'essi privi della Economy tradizionale (solo J e Y+). Pagherà oppure no una strategia così rivoluzionaria e controcorrente? Vedremo. Io mi auguro di sì. Se non altro perchè si pone come modello alternativo a quella tendenza diffusa e deleteria che sta trasformando la classe Economy in un laboratorio per testare i limiti della sopportazione umana.
 
A conferma di quello che hai riportato su wikipedia si dice:

Skymark executed leases for seven Airbus A330-300 aircraft in July 2012, with delivery scheduled from 2014 through 2015.[20] Skymark announced in June 2013 that it would outfit these aircraft in a 271-seat single-class premium configuration with 38-inch seat pitch and 22-inch seat width, tentatively called "Green Seats" and comparable to the domestic "Class J" offering on Japan Airlines,[21] to win market share among business travelers on the key domestic trunk routes from Tokyo to Fukuoka and Sapporo.[22] Regular full fares for these flights, which have always been lower than on JAL and ANA, will remain the same as before, but advance-purchase discount fares will be increased by around 5%.[15] A330 flight attendants will wear miniskirt uniforms, in contrast to Skymark's usual polo shirt uniforms, for the first six months of operation of each route.[23]

"Green Seat" cabins will also be installed on Skymark's fleet of 737s to create a 2-class configuration,[24] reducing total 737 capacity from 150 seats to around 120 seats. Skymark plans to initially use the refitted 737s on routes from Narita where it competes with other LCCs, with "Green Seats" costing around 1,000 to 2,000 yen more than economy class seats.[15]

As of June 2013, Skymark planned to take delivery of its first A330 in January 2014, and its first A380 in August 2014. Skymark took delivery of an A330 flight simulator for pilot training in February 2013.[2]
Destinations.


Secondo me potrebbe essere una strategia vincente non solo per il fatto che le assistenti di volo indossino minigonne :D ma che offrano la Y+ a prezzi competitivi. Dobbiamo poi considerare che in Giappone i prezzi dei voli domestici sono semplicemente assurdi per cui impostando delle tariffe competitive potrebbero dirottare il flusso dei passeggeri da ANA e JAL verso di loro.
Da poco, inoltre, hanno introdotto la tariffa SKY Bargain 60 i cui i prezzi variano nel range 3800-8800yen. Ovviamente sono davvero competitivi però peccato non si trovino su tutti i giorni della settimana.
 
Da poco, inoltre, hanno introdotto la tariffa SKY Bargain 60 i cui i prezzi variano nel range 3800-8800yen. Ovviamente sono davvero competitivi però peccato non si trovino su tutti i giorni della settimana.

La SKY Bargain 60 è devastante per la concorrenza, ma anche confrontando le più comuni SKY Bargain 21 o 28 con le varie Sakitoku e Super Sakitoku di JAL c'è già una differenza di 2000-2500 Yen, differenza non enorme ma significativa. Sono curioso di vedere che tariffe fisseranno per la nuova Green Class.
 
Le aa/vv in minigonna sono l'arma segreta per strappare alle major i passeggeri fidelizzati. :)
 

Hostess in minigonna in tutti gli aerei della flotta della Skymark Airlines. È la trovata dei vertici della compagnia aerea per promuovere una nuova flotta di aerei appena acquisita. La Skymark,
giapponese che possedeva esclusivamente Aerei Boeing, ha annunciato l'acquisizione di 10 airbus A330. Per promuovere i nuovi aerei, i vertici hanno deciso di fare preparare per le proprie hostess delle minigonne vertiginose.

La trovata ha scatenato diverse polemiche sui media e ha spinto la Federazione giapponese degli assistenti di volo (parte della federazione dei sindacati del Paese) a una protesta ufficiale. «L'uniforme scelta è inappropriata per delle hostess – spiegano in una nota – Le assistenti di volo hanno come dovere quello di evitare che ci siano degli abusi durante il viaggio. Le minigonne a nostro avviso possono favorire le molestie nei confronti delle hostess, mentre la priorità in volo deve essere la sicurezza. Oltre a questo è da sottolineare come questa trovata consideri la donna come un oggetto e non come un essere umano. Abbiamo forti dubbi sulla moralità di tutto questo».

Un portavoce della compagnia ha detto che le assistenti di volo non sono considerate come un prodotto ma indosseranno semplicemente delle nuove uniformi per promuovere i nuovi voli della compagnia per un periodo di soli sei mesi. Dopodiché torneranno alle vecchie uniformi.

http://viaggi.ilmessaggero.it/news/...risi-giappone/notizie/570144.shtml?refresh_ce


20140312_covergiapponese.jpg
 
La notizia che la nuova divisa verrà utilizzata solo per sei mesi mi ha distrutto... come fare a prendere Skymark prima di allora?

E' proprio vero che anche i sogni più belli svaniscono all'alba. Già mi sono lasciato scappare Hooters Air, mannaggia!
 
tranquilli... ho già in calendario un BC da Nagasaki ad Haneda il 25 aprile. Seguirà dettagliatissimo TR!
 
Cominciano i tagli con la scure in casa Skymark dopo la richiesta di entrare nella procedura di bancarotta.

Skymark Airlines Service Reductions from Feb 2015

Japan’s Skymark Airlines on 29JAN15 revealed an updated planned operation from 01FEB15, as a result of bankruptcy protection filing. The airline will remove A330 fleet from its scheduled operation, while a number of routes will see reductions and cancellations. Planned changes as follow.

01FEB15 – 28MAR15
Fukuoka – Ibaraki Reduce from 2 to 1 daily
Fukuoka – Okinawa Reduce from 4 to 2 daily
Fukuoka – Sendai Reduce from 14 to 13 weekly
Ibaraki – Yongao 1 daily service Cancelled
Kobe – Okinawa Reduce from 2 to 1 daily
Kobe – Yonago Reduce from 2 to 1 daily
Nagoya Chubu – Sapporo Chitose Reduce from 2 to 1 daily
Okinawa – Ishigaki Reduce from 3 to 2 daily
Okinawa – Miyakojima Reduce from 3 to 2 daily
Sapporo Chitose – Ibaraki Reduce from 2 to 1 daily
Sapporo Chitose – Kobe Reduce from 2 to 1 daily
Sapporo Chitose – Nagoya Chubu Reduce from 2 to 1 daily
Sapporo Chitose – Sendai Reduce from 3 to 2 daily
Tokyo Haneda – Ishigaki 1 daily service Cancelled

All A330-300 service will be cancelled from 01FEB15

29MAR15 – 31AUG15
Fukuoka – Sendai 2 daily service Cancelled
Nagoya Chubu – Okinawa Reduce from 3 to 1 daily
Nagoya Chubu – Sapporo Chitose Reduce from 3 to 1 daily
Okinawa – Ishigaki 4 daily service Cancelled
Okinawa – Miyakojima 4 daily service Cancelled

Airlineroute
 
Skymark Seeks 'Business Sponsor' In Bankruptcy

February 3, 2015

Japan's Skymark Airlines is looking for a "business sponsor" to help it emerge from bankruptcy, a move that could eventually give control of the independent budget carrier to its rivals.
Skymark, Japan's biggest budget airline, which sought protection from creditors last week, said a sponsor could help it cut costs and increase revenue, according to a January 28 court filing.
The filing does not name any potential sponsors but refers to fuel and aircraft-leasing arrangements that suggest the sponsor could be rival carriers including Japan's two big carriers, ANA and Japan Airlines.
Gaining control of Skymark will give a sponsor airline access to its valuable landing rights at Tokyo's crowded Haneda airport. The discount carrier holds 36 landing slots at Haneda.
Last week, Japanese fund Integral offered to rescue Skymark, while ANA, the country's biggest carrier, has said it was waiting for more information before deciding on whether it would take part in any bailout package.
In the filing, Skymark said that it could cut costs through joint fuel purchases and boost revenue by jointly selling tickets "if a business sponsor is chosen at an early date".
A Skymark spokesman said his company is not in a position to comment on the court filing.
Skymark filed for protection from creditors with total liabilities of JPY¥71.09 billion.
According to the filing, GECAS is owed the most at USD$125.1 million, followed by AWAS Aviation Trading at USD$116.5 million. Both companies are based in Dublin.
The next biggest creditors are the California-based Aviation Capital Group, owed USD$63.4 million, and aircraft lessor Babcock & Brown Aircraft Management, owed USD$63.0 million.
Skymark's biggest domestic creditor is the Civil Aviation Bureau of the Ministry of Land, Infrastructure, Transport and Tourism, owed JPY¥2.92 billion (USD$24.9 million)

(Reuters)
 
Gli slots Skymark a HND sono appetibili a molti, inclusi ANA ed AirAsia (Japan).

ANA Considering Investment In Skymark

February 23, 2015

ANA is considering injecting capital into Skymark Airlines as part of a rehabilitation plan for the bankrupt domestic budget carrier.
Besides ANA, other investors have also expressed interest in participating in a rescue package for Skymark, according to media reports and sources. Skymark holds valuable slots at Tokyo's crowded Haneda airport, making it attractive to potential investors.
Skymark last month sought protection from creditors, blaming a weak yen and a dispute with Airbus for its financial woes. It had liabilities of JPY¥71.09 billion (USD$596.24 million).
The budget airline agreed a JPY¥9 billion sponsorship deal with Tokyo-based fund Integral to keep the business going and is now seeking co-sponsors to help it turn the business around.
The court-appointed deadline to submit expressions of interest for taking part in Skymark's revival was Monday for airlines and last Thursday for non-aviation companies.
ANA announced its interest in funding Skymark through a statement but did not give any other details.
Malaysia's AirAsia through its Japanese subsidiary has also applied to be a sponsor for Skymark, Kyodo newswire reported.
AirAsia in July announced plans to set up a low-cost airline in Japan, its second attempt to tap the Japanese market after it ended an earlier joint venture with ANA.
Interested parties have until May 29 to work out a rescue plan before submitting it to the Tokyo District Court and seeking approval from Skymark's creditors.
Skymark, which still operates flights in Japan to destinations such as Kobe in western Japan and Fukuoka on the island of Kyushu, is expected to start implementing the plan from around the end of July.

(Reuters)