Norwegian ordina 100 B737 MAX8, 22 B737-800 NG, 100 A320neo


ottima compagnia aerea, ci ho volato diverse volte. prezzi davvero bassi in molti casi!
 
Certo che questo ordine è un'altra brutta botta per Boeing. Inoltre il backlog della famiglia A32xNeo si sta allungando a dismisura: se FR volesse veramente piazzare il mega ordine inizierebbe a ritirare non prima del 2018 se non addirittura 2020.
 
Certo che questo ordine è un'altra brutta botta per Boeing. Inoltre il backlog della famiglia A32xNeo si sta allungando a dismisura: se FR volesse veramente piazzare il mega ordine inizierebbe a ritirare non prima del 2018 se non addirittura 2020.

Come fa a essere una brutta botta per Boeing? Hanno appena venduto a Norwegian 122 aerei più 100 PR? Cosa leggi di negativo in questo?
 
Che un altro cliente storicamente 100% Boeing ha ceduto anche se parzialmente alla famiglia A320Neo.

Onestamente non ricordo se esistono clienti precedentemente 100% Airbus che abbiano ordinato B737 Max.

Che poi i numeri a livello di ordini tornino a Seattle buon per loro. Tuttavia mi sembra che il prodotto B737 inizi a fare un po' fatica a fidelizzare.

E sono curiosissimo di vedere che scelte faranno in casa FR.
 
Che un altro cliente storicamente 100% Boeing ha ceduto anche se parzialmente alla famiglia A320Neo.

Onestamente non ricordo se esistono clienti precedentemente 100% Airbus che abbiano ordinato B737 Max.

Che poi i numeri a livello di ordini tornino a Seattle buon per loro. Tuttavia mi sembra che il prodotto B737 inizi a fare un po' fatica a fidelizzare.

E sono curiosissimo di vedere che scelte faranno in casa FR.

Non sono d'accordo. Non tanto perché il 737 max ha già ricevuto circa 250 ordini fermi, oltre a circa 500 MoU e varie opzioni (meno della serie neo del 320), e nemmeno perché Norwegian, che ha attualmente una sessantina di 737, ne ordina ora il doppio, quanto perché l'intenzione di Boeing nel decidere di rimotorizzare il 737 non era quella di rosicchiare mercato al concorrente quanto quella di difendere col minor sforzo possibile la propria clientela esistente.
Tutte le informazioni trapelate nella stampa sulla dinamica della scelta di Boeing corroboravano lipotesi che Boeing ritenesse un disegno interamente nuovo troppo difficile da vendere in competizione col 320 neo: uno sviluppo interamente nuovo sarebbe costato molto rendendo il prodotto finale più costoso del 320 rimotorizzato, solo marginalmente più economico da operare, e senza il vantaggio della sostanziale commonality col 737 NG per garantire passaggi macchina semplici ed economici. Dinanzi a questo problema commerciale Boeing ha scelto di rimandare lo sviluppo di un aereo interamente nuovo, di rassegnarsi alla rimotorizzazione del 737 facendo leva sulla fleet commonality e sul prezzo concorrenziale per piazzare il prodotto, e di destinare le risorse all'avanzamento del progetto 787 e la rimotorizzazione del 777.
Il successo della serie MAX del 737 non sarà nel vendere più aerei del 320 NEO, aereo rispetto al quale sarà certamente inferiore sul profilo delle economie di operazione, bensì nel proteggere una buona percentuale della attuale fetta di mercato del 737. L'altra misura di successo saranno i risultati nel segmento wide body nel quale Boeing va ad allocare molte delle risorse tolte al progetto Y1 (successore NB della famiglia 737) giocandosi così il proprio futuro nel campo degli aerei twin aisle.
 
Non sono d'accordo. Non tanto perché il 737 max ha già ricevuto circa 250 ordini fermi, oltre a circa 500 MoU e varie opzioni (meno della serie neo del 320), e nemmeno perché Norwegian, che ha attualmente una sessantina di 737, ne ordina ora il doppio, quanto perché l'intenzione di Boeing nel decidere di rimotorizzare il 737 non era quella di rosicchiare mercato al concorrente quanto quella di difendere col minor sforzo possibile la propria clientela esistente.
Tutte le informazioni trapelate nella stampa sulla dinamica della scelta di Boeing corroboravano lipotesi che Boeing ritenesse un disegno interamente nuovo troppo difficile da vendere in competizione col 320 neo: uno sviluppo interamente nuovo sarebbe costato molto rendendo il prodotto finale più costoso del 320 rimotorizzato, solo marginalmente più economico da operare, e senza il vantaggio della sostanziale commonality col 737 NG per garantire passaggi macchina semplici ed economici. Dinanzi a questo problema commerciale Boeing ha scelto di rimandare lo sviluppo di un aereo interamente nuovo, di rassegnarsi alla rimotorizzazione del 737 facendo leva sulla fleet commonality e sul prezzo concorrenziale per piazzare il prodotto, e di destinare le risorse all'avanzamento del progetto 787 e la rimotorizzazione del 777.
Il successo della serie MAX del 737 non sarà nel vendere più aerei del 320 NEO, aereo rispetto al quale sarà certamente inferiore sul profilo delle economie di operazione, bensì nel proteggere una buona percentuale della attuale fetta di mercato del 737. L'altra misura di successo saranno i risultati nel segmento wide body nel quale Boeing va ad allocare molte delle risorse tolte al progetto Y1 (successore NB della famiglia 737) giocandosi così il proprio futuro nel campo degli aerei twin aisle.

Ottima analisi, grazie.
 
Ordine confermato

Norwegian firms up order for 100 Airbus A320neo

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New Airbus customer in Norway

8 JUNE 2012 PRESS RELEASE
Norwegian, one of the largest low cost carriers in Europe, has firmed up its order for 100 A320neo aircraft with Airbus. This follows a commitment signed in January. The order makes Norwegian a new Airbus customer, and as well, one of the biggest A320neo customers.
Norwegian (the brand name of Norwegian Air Shuttle AS) operates a network across Europe into North Africa and the Middle East, and is rapidly expanding its low cost operations. The new aircraft will feature a single class cabin layout, seating approximately 180 passengers. The A320neo will support the carrier’s growth and modernization strategy.
“We are very pleased to be an Airbus customer and look forward to a close cooperation with a world-leading aircraft manufacturer. This order gives us an opportunity to secure and invest in the company's future,” said Norwegian's CEO Bjørn Kjos. "Brand new, fuel-efficient aircraft are necessary for us to continue to grow. From an environmental perspective, we know that Airbus is continuously working on measures to reduce emissions, making new aircraft a win-win for both the environment, our passengers and for us as a company,” Kjos said.
“We are very pleased to welcome Norwegian as an all-new Airbus customer”, said John Leahy, Airbus Chief Operating Officer, Customers. “The A320neo sets new industry standards for eco-efficiency and passenger appeal. Norwegian will become among the first airlines in Scandinavia to benefit from the A320neo’s increased capabilities, including a 15 percent reduction in fuel burn and emissions” said John Leahy.
The A320neo is a new engine option for the A320 Family entering into service from 2015 and incorporates latest generation engines and large "Sharklet" wing tip devices, which together will deliver 15 percent in fuel savings. The reduction in fuel burn is equivalent to 1.4 million litres of fuel - the consumption of 1,000 mid size cars, saving 3,600 tonnes of C02 per aircraft per year. The A320neo NOx emissions are 50% below CAEP/6, and this aircraft also has a considerably smaller noise footprint.
Over 8,400 A320 Family aircraft have been ordered and more than 5,100 delivered to about 350 customers and operators worldwide reaffirming its position as the world’s best-selling single-aisle aircraft Family. The A320neo has over 95 percent airframe commonality making it an easy fit into existing fleets while offering up to 500 nautical miles (950 kilometres) more range or two tonnes more payload at a given range.


 
Re: Ordine confermato

scrivo qui per non aprire un ulteriore thread :

Norwegian will lease two additional Boeing 787-9s, due for delivery in summer 2017, which it will use to extend its long-haul network.


“In order to make our long-haul operation even more competitive, we are dependent on more brand new cost-efficient aircraft. Our long-haul routes have been very popular and I´m very satisfied to have secured more Dreamliners. This will enable us to launch even more routes to exiting destinations all over the world,” Norwegian CEO Bjørn Kjos said.


The pair of 787-9s will be new-build and configured with 35 seats in premium and 309 economy-class seats. Norwegian will lease the aircraft through its asset company, Arctic Aviation Assets (AAA), although the name of the supplying lessor was not disclosed in the Aug. 27 announcement.


“We can confirm that AAA, an asset company fully owned by Norwegian, is the lessee. The lessor does not want to be disclosed at this time,” a Norwegian spokeswoman told ATW.


Norwegian currently has eight Boeing 787-8s in service, plus commitments for 11 787-9s. It will take delivery of four 787-9s in 2016, five in 2017, and two in 2018.


With this latest agreement, Norwegian’s long-haul fleet will grow to 19 787s by 2018.
 
Scusatemi, ricopio una vecchia notizia circa la dismissione degli ultimi 737 classic di Norwegian per avere tutte le notizie di Norwegian insieme.
OT - Si conclude la storia dei 737 classic in Norwegian
La flotta attuale prevedeva 3 Boeing 737-300 e 1 Boeing 737-400 in leasing per l'estate 2015 da Go2sky

737-430 OM-GTC Ultimi voli
2015-08-16 Oslo (OSL) Bratislava (BTS) DY8952 20:21 Landed 22:24
2015-08-16 Bodo (BOO) Oslo (OSL) DY355 17:45 17:59 19:15 Landed 19:23

737-33S LN-KKX
2015-08-12 Bardufoss (BDU) Oslo (OSL) DY337 15:15 15:13 17:05 Landed 16:51 2015-08-12 Oslo (OSL) Bardufoss (BDU) DY334 12:45 13:00 14:35 Landed 14:27

737-31S LN-KHA
2015-08-15 Ajaccio (AJA) Oslo (OSL) DY1471 19:00 19:16 21:55 Landed 21:49 2015-08-15 Oslo (OSL) Ajaccio (AJA) DY1470 15:10 15:14 18:20 Landed 18:17

737-31S LN-KHB
2015-08-15 Murcia (MJV) Oslo (OSL) DY1703 19:50 20:14 23:40 Landed 23:41 2015-08-15 Oslo (OSL) Murcia (MJV) DY1702 15:10 15:40 19:05 Landed 19:22
 
Norwegian ramps up B787, B737 MAX fleets

Norwegian (DY, Oslo Gardermoen) is set to expand its wide- and narrow-body fleets with the upcoming addition of more B787 and B737 MAX aircraft.

Norwegian said in a communique that it has signed an agreement with CIT Aerospace for the longterm lease of two new B787-9s to be delivered in spring 2018. With this new agreement, the company’s long-haul fleet will consist of forty-two Dreamliners by 2020.

The LCC has also exercised eight of its 100 B737 MAX 8 purchase options bringing to 108 of the type it now has on firm order from Boeing
(BOE, Chicago O'Hare). As the MAX's European launch customer, Norwegian expects its maiden aircraft of the type next year.

ch aviation
 
Norwegian to operate thirty A321neo(LR)s

Arctic Aviation Assets (AAA), the leasing wing of Norwegian (DY, Oslo Gardermoen), has converted part of an existing order with Airbus Industrie (AIB, Toulouse Blagnac) for 100 A320neo into the larger A321neo(LR) variant.

Announced during the ongoing the 2016 Farnborough International Airshow, the change affects thirty aircraft. As such, Norwegian will operate the type with eight scheduled to be delivered in 2019, and the remainder due over the following two years.

The A321neo(LR) ("LR" - Long Range) will be able to accommodate up to approximately 220 passengers on flights between the US East Coast and Europe, and between Scandinavia and parts of Asia, South America, and Europe.

“I am very pleased with this new Airbus order," Norwegian CEO Bjørn Kjos said. "The new medium-range aircraft available from 2019 fits really well with our global expansion plans and future long-haul network, both in terms of size, range and fuel efficiency."

At present, the LCC's owned fleet is an all-Boeing (BOE, Chicago O'Hare) operation entailing 101 B737-800s, eight B787-8s, and two B787-9s spread across its mainline Norwegian operation as well as its Norwegian Air International (D8, Dublin Int'l) and Norwegian UK (DI, London Gatwick) subsidiaries.

ch aviation