Alitalia: firmato memorandum d'intesa per il 49% di Air Malta

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Se Catania non ha un bacino sufficiente per la navetta verso auh, perché non feederare il sud Italia su malta?
La tratta è più breve che da fco e non hai problemi di bilaterali.

Secondo me più che una acquisizione strategica dal punto di vista passeggeri (che Alitalia potrebbe tranquillamente gestire senza prendersi Air Malta) la cosa assume sicuramente un significato sullo scacchiere politico.
 
Se Catania non ha un bacino sufficiente per la navetta verso auh, perché non feederare il sud Italia su malta?
La tratta è più breve che da fco e non hai problemi di bilaterali.
Nemmeno da CTA hai problema di bilaterali.

Questa news potrebbe essere una conferma dell'idea di EY utilizzare AZ come suo braccio operativo europeo, tantopiù ora che è uscita la news sull'ok all'operazione AZ-EY.
 
Prossimi o in corso di revisione per via del piano di ristrutturazione

Mi riferisco in termini di costo; magari AZ/AB ha bisogno di ridurre il CASK del suo medio raggio e possono usare il COA di KM qualora i suoi naviganti costino significativamente meno.

La butto lì..
 
Alitalia-Etihad verso acquisizione del 49% di Air Malta. Il numero ...
Il Fatto Quotidiano - 5*h*fa
Alitalia-Etihad vuole comprare una quota di minoranza di Air Malta. Il consiglio di amministrazione della compagnia ha siglato con la società maltese e il governo di La Valletta un memorandum di intesa per l'avvio di una due diligence finalizzata a ...

La cosa anche interessante di questo articolo è che AD Cramer Ball afferma che il risanamento di Alitalia sta andando bene, che è sulla buona strada per ritornare all'utile nel 2017 e che l'operazione di acquisizione non ricadrà sui conti della compagnia!
Quindi vuol dire che qualcosa si sta muovendo e che il piano di risanamento incomincia a funzionare...
 
Alitalia-Etihad verso acquisizione del 49% di Air Malta. Il numero ...
Il Fatto Quotidiano - 5*h*fa
Alitalia-Etihad vuole comprare una quota di minoranza di Air Malta. Il consiglio di amministrazione della compagnia ha siglato con la società maltese e il governo di La Valletta un memorandum di intesa per l'avvio di una due diligence finalizzata a ...

La cosa anche interessante di questo articolo è che AD Cramer Ball afferma che il risanamento di Alitalia sta andando bene, che è sulla buona strada per ritornare all'utile nel 2017 e che l'operazione di acquisizione non ricadrà sui conti della compagnia!
Quindi vuol dire che qualcosa si sta muovendo e che il piano di risanamento incomincia a funzionare...

In perfetta adesione a quanto raccontatoci pochi giorni fa da "quella voce" che dava Ball pronto a tagliare il costo del personale del 20% a causa di un gran buco a bilancio...
 
Following months of speculation about a possible tie-up with Etihad Airways (EY, Abu Dhabi Int'l), Alitalia (AZ, Rome Fiumicino) has come forward and announced it has signed a Memorandum of Understanding with the board of directors of Air Malta (KM, Malta) and the Government of Malta to complete a comprehensive due diligence with the possible intention of becoming a 49% shareholder in the Maltese airline. Alitalia is 49% owned by Etihad.

“There are strong cultural and commercial bonds between Italy and Malta, and this MOU is a first and important step, but we will only make a decision once we have completed an exhaustive examination of a possible deal," Alitalia’s CEO Cramer Ball said. "We will need to establish unequivocally that a deal with Air Malta will not undermine the progress of our three year turnaround programme, or prejudice our financial position."

Ball added that with Alitalia on track to attain profitability by 2017, there was need to consider future plans hence the interest in Air Malta. As such, given Malta's proximity to Italy, Alitalia will study how Air Malta can compliment Alitalia's strategic growth plans especially in areas such as southern Italy.

"The future of the commercial aviation industry has to be one of consolidation, and for us to prosper we must examine opportunities where we believe we can offer a wider reach for our customers," he said.

Air Malta Chairwoman Maria Micallef said the negotiations were at an early stage and the state-owned company would cease talks with other airlines now that an MOU with Alitalia has been signed. The carrier hopes to conclude the due diligence by the end of July, following which the Boards of Alitalia and Air Malta will then make a decision on whether to proceed with an undertaking.

Air Malta currently operates a fleet of three A319-100s and seven A320-200s on flights to thirty destinations in Italy, Germany, France, Switzerland, Russia, the United Kingdom, the Netherlands, Austria, Czechia, and Belgium. It is in the process of restructuring its operations aimed at cutting years of heavy losses. As such, a potential tie-up with Alitalia is expected to ease the Maltese carrier's cost base and increase its overall profitability given access to greater economies of scale.

Ch-aviation
 
Alitalia-Etihad verso acquisizione del 49% di Air Malta. Il numero ...
Il Fatto Quotidiano - 5*h*fa
Alitalia-Etihad vuole comprare una quota di minoranza di Air Malta. Il consiglio di amministrazione della compagnia ha siglato con la società maltese e il governo di La Valletta un memorandum di intesa per l'avvio di una due diligence finalizzata a ...

La cosa anche interessante di questo articolo è che AD Cramer Ball afferma che il risanamento di Alitalia sta andando bene, che è sulla buona strada per ritornare all'utile nel 2017 e che l'operazione di acquisizione non ricadrà sui conti della compagnia!
Quindi vuol dire che qualcosa si sta muovendo e che il piano di risanamento incomincia a funzionare...
Quindi non tireranno fuori neanche un soldo per comprarla. :o
 
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Questo il network year-round. Poi ci sono alcuni collegamenti stagionali e charter.
 
L'unica cosa che mi viene in mente è la possibilità di sfruttare i bilaterali di Malta con i paesi non Open sky, ad esempio verso l'Africa, bilaterali che oggi ovviamente Air Malta non è in grado di sfruttare non avendo nemmeno gli occhi per piangere. Il tutto ovviamente senza sganciare un euro per l'acquisizione (e questo spiegherebbe la quota del 49% anziché l'intero pacchetto azionario)
 
L'unica cosa che mi viene in mente è la possibilità di sfruttare i bilaterali di Malta con i paesi non Open sky, ad esempio verso l'Africa, bilaterali che oggi ovviamente Air Malta non è in grado di sfruttare non avendo nemmeno gli occhi per piangere. Il tutto ovviamente senza sganciare un euro per l'acquisizione (e questo spiegherebbe la quota del 49% anziché l'intero pacchetto azionario)

è una cosa che è venuta in mente anche a me soprattutto considerando la posizione geografica di Malta e la possibilità di collegare agevolmente gli stati nordafricani e mediorientali con un micro hub che starebbe proprio in mezzo. Tutto dipenderà dalle cifre in gioco, dal piano di ristrutturazione proposto per AirMalta e dalla mission della compagnia che al momento non sappiamo.
 
è una cosa che è venuta in mente anche a me soprattutto considerando la posizione geografica di Malta e la possibilità di collegare agevolmente gli stati nordafricani e mediorientali con un micro hub che starebbe proprio in mezzo. Tutto dipenderà dalle cifre in gioco, dal piano di ristrutturazione proposto per AirMalta e dalla mission della compagnia che al momento non sappiamo.

Quindi non sembra poi un'idea così campata per aria
 
Alitalia/Etihad to buy 49% stake in Air Malta, Opposition gives initial reaction



Alitalia is to take a 49 per cent stake in Air Malta, Tourism Minister Edward Zammit Lewis announced this afternoon. A memorandum of understanding was signed yesterday and announced today.
The Italian carrier is 49 per cent owned by the UAE’s Etihad Airways, which has been leading its revival after years of financial losses. Times of Malta had last week reported that a deal between Air Malta and Etihad was close to completion.
Opposition leader Simon Busuttil in an initial reaction said the Opposition would keep an open mind and seek consensus on the deal, although he questioned why Alitalia was chosen given that it too is going through a financial revamp. (See below)
Air Malta has struggled to keep its head above water in recent years, with the government first intervening to keep it solvent in 2010 and the EU subsequently approving €130 million in state aid on the condition the airline was restructured.

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Although in the last three years the restructuring exercise veered substantially from its original targets, the airline was aiming to end the last financial year with a loss of just €4 million.
Dr Zammit Lewis said the deal with Alitalia was a win-win situation. Consumers would benefit from Alitalia's global partnerships through improved connectivity, while the tourism industry would benefit as a much wider network of tourists would be accessed.
What was being done was being done to benefit the workers, he said.
The four trade unions that represent Air Malta workers were summoned to a meeting with the government at the Auberge de Castille this afternoon and told the news.
Dr Zammit Lewis said this would herald a turnaround for Air Malta and would allow the airline to grow.
He stressed that the deal requires everyone to be on board, from management, all stakeholders and the Opposition as well as the public.
Air Malta chairperson Maria Micallef said the deal was still in its early stages. "The Memorandum of Understanding means that from now on we will not speak to other airlines, but only to Alitalia," she said.
It is hoped that technical negotiations will be concluded by the end of July.
This, she said, would bring investment opportunities for Air Malta. Alitalia has been turned around by Etihad, and is expected be profitable by 2017.
Dr Zammit Lewis said the government was guaranteeing the Air Malta workers' jobs and working conditions.
The investment's monetary value is still being discussed.
"This is not just about a monetary investment, the important thing is addressing the Air Malta's inherent problems. It is not just about a one-off investment," the minister said.
Alitalia in a statement said the memorandum of understanding will lead to a comprehensive due diligence with the possible intention of becoming a 49% shareholder in the Maltese airline.
"Once the due diligence is complete, the boards of Alitalia and Air Malta will make a decision on whether to proceed with an undertaking.

ALITALIA: FINAL DECISION AFTER DUE DILIGENCE EXERCISE

Alitalia’s CEO Cramer Ball said: “There are strong cultural and commercial bonds between Italy and Malta, and this MOU is a first and important step, but we will only make a decision once we have completed an exhaustive examination of a possible deal. We will need to establish unequivocally that a deal with Air Malta will not undermine the progress of our three year turnaround programme, or prejudice our financial position.
"Until then, it’s business as usual. We are on track to become a profitable entity by 2017 and we need to look and plan for the future, which is why we have decided to look closely to see whether Air Malta can fit into our strategic growth, particularly how our networks can complement each other in areas such as southern Italy.
"The future of the commercial aviation industry has to be one of consolidation, and for us to prosper we must examine opportunities where we believe we can offer a wider reach for our customers”.
We need to look and plan for the future, which is why we have decided to look closely to see whether Air Malta can fit into our strategic growth, particularly how our networks can complement each other in areas such as southern Italy
- Alitalia CEO

OPPOSITION KEEPING AN OPEN MIND

Dr Zammit Lewis later gave a statement in parliament announcing the memorandum of understanding.
In a reaction, Opposition leader Simon Busuttil said the Opposition would keep an open mind on the proposed agreement but he hoped the issue would not be politicised and the Opposition would be consulted, something which to date had not happened.
He questioned why Alitalia had been chosen for a strategic partner, given that it too was going through a financial restructuring.
He asked if the agreement was actually with Etihad, which owns a big stake in Alitalia and is piloting its airline’s revamp.
He said that Alitalia did not serve Sicily well, so how would it serve Air Malta better?
Replying, Dr Zammit Lewis said the deal with Alitalia could mean new business for Air Malta in the south of Italy, as well as growth elsewhere.
Indeed, this deal would lead to a big leap in connectivity, with Air Malta having access to the Alitalia and Etihad networks.
Replying to various questions, Dr Zammit Lewis said this deal was aimed at safeguarding workers’ jobs. Talks would be held with the union through a committee headed by former President George Abela and Maria Micallef.
On ground handling, Dr Zammit Lewis said various options were being considered, including not being part of an airline and working for various airlines.
The minister said that while talks had also been held with other airlines, he could not disclose which they were.
Asked why the government had not considered investment by the Maltese themselves, Dr Zammit Lewis said everything had been considered but in a competitive airline business, Air Malta needed links which broadened its network and also brought it cost savings by being in a group.
Replying to a question on Air Malta's routes and advantageous slots, Dr Zammit Lewis said Air Malta would keep its routes but it was too early to speak about this and about the landing slots which Air Malta enjoys.


timesofmalta
 
Quindi un pacchetto azionario del 49% fa praticamente dedurre che i soldi arriveranno direttamente da EY?
Comunque per comprare una compagnia con 10 aerei non credano ci vogliano poi così tanti soldi... Ci vorrà più che altro un buon piano di sviluppo!
Domanda numero due per oggi: dopo aver firmato il Memorandum è quasi sicuro che AirMalta finirà in mano ad Alitalia, giusto? Non potranno farsi avanti altri acquirenti fino a che AZ non dica se è veramente interessata o rinuncia..
 
si ma non può essere solo questa la leva anche perché basta offrire lo stesso servizio via FCO che comunque tanto male messo non è per servire destinazioni di quel tipo.

Esatto. che senso ha creare un minihub a malta, quando devi potenziare e creare una massa critica a FCO?
sull'africa non si è mai voluto fare niente in AZ, forse per non rompere le scatole alla amata AF.....penso solo a DKR, e altre, operabili tranquillamente da FCO con un A320!

quanto ai diritti....penso che AZ non abbia grossi probeli ad averne! se vuole....su DKR li ha voluti perdere...
 
Partendo dal presupposto che né Hogan né gli emiri hanno l'anello al naso, una logica deve esserci. Solo che mi sfugge.
Sul piano operativo non riesco a trovare alcuna logica. KM ad AZ non ha nulla da offrire, ma proprio nulla.
Rimane l'opzione politica, ma non credo che a Bruxelles Malta conti così tanto. Peraltro se davvero fosse quello lo scopo, ci sarebbe da farsi più di una domanda su cosa sia rimasto della nostra sovranità.
Ovviamente non credo che Hogan sia stupido, ma lui è solo un esecutore di scelte altrui.
Quanto all'emiro (o a chi per lui in famiglia decide su queste materie) l'impressione che gli investimenti nelle compagnie partner siano stati fatti più con spirito politico piuttosto che imprenditoriale, sembra suffragata dall'unica costante che accomuna le partecipate: lo stato fallimentare o pre-fallimentare. Non c'è alcun ordine nelle scelte fatte. Network, flotte, operativi, sono quasi sempre senza alcuna complementarietà, e credo spetti al povero (si fa per dire) Hogan, cercare di "avvicinare" il più possibile tra loro aziende spesso distanti da ogni punto di vista. Terrei anche presente l'aspetto umano della cosa: con queste operazioni la casa regnante può godere della subalternità di tutte le persone interessate a questi investimenti: politici, sindacati, lavoratori, sono tutti ad ossequiare con umiltà e deferenza chi può salvare loro il cxxo. Situazione che all'emiro non deve dispiacere affatto. In questo modo si sta comprando una quota di potere politico in mezzo mondo e più semplicemente, può vedere soddisfatte le sue sconfinate manie di grandezza. Comprese le ridicole ossessioni come il color oro (o sabbia) che poco o tanto deve far capolino sugli aerei delle controllate, quasi a dimostrare anche visivamente che sono "suoi".
 
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