Air India sbarca in Italia

air-india-slide1.jpg

Air India’s new Italian services from Delhi to Milan and Rome involve the airline operating ‘triangle’ routes on a daily basis using the airline’s new 787 Dreamliners. No other carrier connects Italy to India with non-stop flights. In Rome there was a ribbon-cutting ceremony featuring (left to right); Ravi Shankar, Deputy Indian Ambassador in Rome; Rohit Nandan, Chairman & MD, Air India; Pankaj Kumar, Commercial Director, Air India; and Fausto Palombelli, Director of Aviation Marketing Development, Aeroporti di Roma (AdR). There was also a cake and photo opportunities for the flight and cabin crew. Meanwhile, at Milan Malpensa Airport officials celebrated the route launch with a splendid cake and drinks reception.

• Air India has returned to the Italian market after over a decade away with the introduction on 6 June of flights fromDelhi (DEL) to both Milan Malpensa (MXP) and Rome Fiumicino (FCO). Flights will operate daily on a ‘triangle’ basis allowing both non-stop and one-stop services, depending on the day of week. The two routes, which are both around 6,000 kilometres in length, will be served by the airline’s new 787 Dreamliners. Fausto Palombelli, Director of Aviation Marketing Development, Aeroporti di Roma (AdR), said: “The permanent connection to Rome, inaugurated by Air India stresses the importance of the Italian market for the Indian carrier and once more confirms Rome’s attraction. This new flight consolidates and reinforces the development and expansion strategy of flights towards new markets with a high commercial potential that AdR started with success, also thanks to the important infrastructure development works that are raising the quality of services offered in the main national airport.”

http://www.anna.aero/2014/06/11/air-india-serves-italy/

Mi rispondo da solo, volo Milano - Roma - Delhi di qs sera, 190 Pass su 238 in eco (80% di riempimento). A Roma sono saliti in 125, quindi a Milano dovrebbero essere saliti in 65.

13 in Business ma non so dove sono saliti

Spero di recuperare a breve qualche foto

Ultima modifica:
chissà il China Airlines che stasera fa la FCO-DEL poco prima di Air India come va adesso che c'è la concorrente.

[...]An Air India executive said "Our loads on the route are increasing. Initially the loads were about 60% but the flight is a just a month old. We have an advantage as we offer direct connection between Delhi-Milan and Rome. We do not see much impact on our flight but it is too early to comment about Etihad's Alitalia acquisition."[.....]

ammesso siano vere le informazioni che trapelano

Loss-making Air India may cut flights to Australia from 7 to 5 per week
By Mihir Mishra, ET Bureau | 27 Sep, 2014, 04.00AM

Another official explained that the model of connecting two international destinations with one flight is one of the reasons for the loss.

NEW DELHI: Air India (AI) may curtail flights on the India-Australia sector to five days a week from seven currently after posting a loss of about Rs 150 crore in the first year of operations.The airline flies the Delhi-Sydney-Melbourne route on four days and Delhi-Melbourne-Sydney on the other three days. Two officials confirmed that a five-day-a-week plan is being discussed."The losses are huge and the curtailment to five days a week is being discussed. The days on which the flights will be stopped are still being finalised," a senior Air India official said.

Another official explained that the model of connecting two international destinations with one flight is one of the reasons for the loss."The flight between Sydney and Melbourne is 90 minutes and we are not allowed to sell seats on Australian domestic routes. What is the point of operating these flights then?" another official asked, adding that this is also being looked into.

The carrier launched the daily service connecting the two Australian cities in August 2013. The airline may operate separate flights to Sydney and Melbourne with a reduced frequency.

Air India, which deployed a Boeing 787 Dreamliner on the India-Australia route, lost about Rs 80 crore by the end of the previous financial year and lost another Rs 70 crore since then.

Independent directors on the Air India board have started monitoring the financial performance across routes regularly and are looking at ways to make them profitable by cutting costs, optimising resource utilisation and changing the type of aircraft used.

Air India lost money on 57 of its 59 international routes in 2013-14, with 32 of them generating enough money to meet operational costs.
Meanwhile, officials say Air India's Rome and Milan route, operated with one flight, has started making 'little' money after initial losses. "Flights to Rome and Milan are doing better than earlier. The loads on these routes were low initially but they have started making little money," said the official. The national carrier had announced connectivity to Rome and Milan in June. The civil aviation ministry has given Air India a free hand to decide on routes based on earning capability

http://economictimes.indiatimes.com...from-7-to-5-per-week/articleshow/43573354.cms

Sarei curioso di sapere i LF di Air India sulla rotta italiana MXP/FCO/DEL. Non so a Roma ma a Milano non è stata fatta praticamente nessuna pubblicità di questo volo e probabilmente fuori dai forum di appassionati sono in pochi a conoscere l'esistenza di questo volo. Se inoltre sommiamo che il volo è stato messo in vendita pochissimo tempo prima della partenza, sommando le due cose mi sembra plausibile che per i primi mesi abbia volato con LF bassi. Ora che probabilmente col passa parola nella comunità indiana piu' persone potenzialmente interessante ne vengono a conoscenza ecco che l'articolo sopra dice che i numeri della rotta stanno migliorando.

preso tre volte ed era sempre pieno....dovevo riprenderlo settimana prossima per Chennai ma le partenze dal 4 al 6 ottobre, a detta dell'agenzia di viaggio sulla quale si appoggia la mia azienda era full in economy....ho dovuto ripegare su Emirates... poi nei giorni scorsi sembrava nuovamente prenotabile ma 200 eurozzi piu caro di EK....per questa volta si va via dxb...

preso tre volte ed era sempre pieno....dovevo riprenderlo settimana prossima per Chennai ma le partenze dal 4 al 6 ottobre, a detta dell'agenzia di viaggio sulla quale si appoggia la mia azienda era full in economy....ho dovuto ripegare su Emirates... poi nei giorni scorsi sembrava nuovamente prenotabile ma 200 eurozzi piu caro di EK....per questa volta si va via dxb...

Com'è il 787 di Air India, catering, servizio di bordo, IFE? Dove sei salito a MXP o FCO?
Potresti farci un trip report di uno dei tuoi viaggi? Air India è una compagnia che si vede molto di rado qui sul forum, anzi quasi mai.

salito a MXP, Catering non eccezionale, aereo a mio avvisto stupendo. la prima volta saremmo stati un paio di europei, quasi tutti Indiani.

Come detto il 6 volerò con emirates per Chennai, se mi capita do tornare con AI faccio un po di foto.

Con AI non ho volato male...anzi...volare con il 787 per me è sempre un piacere (gia prenotato con LOT da ORD) la cosa "strana" è che l'azienda che vado a visitare a Chennai mi ha caldamente consigliato di volare EK o qatar e di evitare Air India....a loro detta per evitare di perdere la coincidenza durante l immigrazione a delhi, ma mi ha fatto un po strano che gli indiani mi sconsigliassero air India

salito a MXP, Catering non eccezionale, aereo a mio avvisto stupendo. la prima volta saremmo stati un paio di europei, quasi tutti Indiani.

Come detto il 6 volerò con emirates per Chennai, se mi capita do tornare con AI faccio un po di foto.

Con AI non ho volato male...anzi...volare con il 787 per me è sempre un piacere (gia prenotato con LOT da ORD) la cosa "strana" è che l'azienda che vado a visitare a Chennai mi ha caldamente consigliato di volare EK o qatar e di evitare Air India....a loro detta per evitare di perdere la coincidenza durante l immigrazione a delhi, ma mi ha fatto un po strano che gli indiani mi sconsigliassero air India

La clientela indiana come ti è parsa? Nel senso ti è parso sia principalmente traffico etnico?
Le altre volte ti fermavi a DEL o hai già fatto transiti in questo aeroporto? Sono lunghe le procedure?
Mi sembra che a DEL abbiano aperto da non molto un nuovo terminal, com'è l'impressione generale e il tuo giudizio sull'aeroporto?

Secondo me un conto è se devi andare diretto a DEL allora AI ha il plus del diretto, ma altrimenti per fare scalo decisamente meglio EK o un altra del golfo.

Mi associo a Cesarone: se un giorno riuscissi a farci un TR di come si vola sul 787 AI, ci faresti un enorme piacere.
Io stesso ero stato sul punto di prenotare con loro per un mio prossimo viaggio. Poi però per una serie di ragioni ho desistito. Ma resta la curiosità.

Sempre per rispondere a Cesare, è vero come AI non abbia fatto una gran pubblicità ai suoi servizi dall'Italia e alla macchina particolare con cui operano da noi (787). E' però anche vero come su alcuni itinerari offrano talvolta tariffe ben al di sotto della concorrenza, facendo balzare il loro nome tra i primi quando si cerca sui vari motori di ricerca ordinando per prezzo.