Aegean Airlines ha rilevato Olympic Air


Contano sul fatto che è entrata Cyprus Airways sul mercato domestico greco e che alcune rotte in PSO sono state date ad altri operatori minori (Sky Express, Minoan Air etc..).

Da quest'inverno la compagnia cipriota opererà difatti queste importanti relazioni domestiche in Grecia (tutte con 320) :

ATH-HER
ATH-RHO
SKG-RHO
SKG-HER
HER-RHO

ed incrementerà la ATH-SKG.

Sulla ATH-SKG A3/OA hanno 13 voli la giorno, mentre Cyprus Airways ne avrà 3. Bisogna vedere se la UE vedrà questo come vera concorrenza. C'è da dire che al di là dei voli interni, dove su molte destinazioni non c'è concorrenza anche perché non ci sarebbe spazio per altri player, la vera concorrenza è stata data dall'ingresso delle LC nei collegamenti con l'estero (su tutte U2), cosa questa che ha dato la mazzata finale a OA che infatti praticamente ormai vola solo sul domestico.
La linea che le compagnie seguono dinnanzi alla UE è dunque duplice, da una parte si dice che nei voli interni ci sono altre piccole compagnie che comunque apportano concorrenza (Sjy Express, Astra e ora anche Cyprus), dall'altra si dice che nelle rotte verso l'estero la concorrenza c'è già visto che il nuovo soggetto A3/OA non modificherebbe i rapporti di forza che ci sono oggi.
L'esito però della procedura è tutt'altro che scontato perché già in passato la UE bocciò queste motivazioni. E' anche vero però che forse il panorama ad oggi si è modifcato (OA molto più piccola, nuova concorrenza interna, LC più forti con l'ingresso anche di FR). Vedremo.
 
L'esito però della procedura è tutt'altro che scontato perché già in passato la UE bocciò queste motivazioni. E' anche vero però che forse il panorama ad oggi si è modifcato (OA molto più piccola, nuova concorrenza interna, LC più forti con l'ingresso anche di FR). Vedremo.

C''e' anche da dire che, in un Paese prossimo al default, con conseguenti tensioni sociali crescenti al suo interno, e di fatto dipendente in tutto e per tutto dal trasporto aereo per la sua mobilita' (le alternative sono pressoche' inesistenti), l'unica soluzione possibile per i due competitor attuali e' il cercare un consolidamento per provare a ridurre le perdite (eliminarle mi sembra duro nel breve periodo) attraverso economie di scala. L'alternativa e' il fallimento di uno dei due, che lascerebbe comunque una sola linea aerea in ballo.
 
Mi hai strappato il commento.... Certo che messe insieme rischiamo un nuovo default, se non razionalizzano un pò. La cosa positiva è che hanno una flotta omogenea.

Prendo il tuo commento come spunto.
La famiglia Vassilakis e' la più ricca ed influente famiglia della Grecia. I loro interessi spaziano in diversi paesi Europei ed in diversi ambiti, per citarne solo uno ... Sono i proprietari esclusivi dei diritti di Hertz Leasing and Rent a CAR per molti paesi Europei e non.
L'acquisizione fa parte di un piano di sviluppo ed investimento del loro gruppo.
Saluti
 
Prendo il tuo commento come spunto.
La famiglia Vassilakis e' la più ricca ed influente famiglia della Grecia. I loro interessi spaziano in diversi paesi Europei ed in diversi ambiti, per citarne solo uno ... Sono i proprietari esclusivi dei diritti di Hertz Leasing and Rent a CAR per molti paesi Europei e non.
L'acquisizione fa parte di un piano di sviluppo ed investimento del loro gruppo.
Saluti

Se lo dici tu;).... ci credo! e speriamo per il meglio!
 
Ma alla fine a che punto é la procedura di merger? È stata approvata dalla UE o ancora in stand by?

In questi casi dagli aerei, a parte i motori ovviamente, da cosa si trae ricavi?
Secondo me rame e materiali ferrosi. Però lascio la parola ai più esperti.
 
Riapro per un commento "a caldo".
Se odiate il responsabile web di az, cosa mi dite di quello di Aegean? E' da stamattina che cerco di verificare una tariffa facendo una simulazione di prenotazione, ma il sito non procede oltre la home page.
Rileggendo il thread, ma se Aegean ha comperato Olympic, perché le reti vengono ancora presentate come separate? (e uno non presenta i voli dell'altro?)
 
Riapro per un commento "a caldo".
Se odiate il responsabile web di az, cosa mi dite di quello di Aegean? E' da stamattina che cerco di verificare una tariffa facendo una simulazione di prenotazione, ma il sito non procede oltre la home page.
Rileggendo il thread, ma se Aegean ha comperato Olympic, perché le reti vengono ancora presentate come separate? (e uno non presenta i voli dell'altro?)

Io ho prenotato giusto pochi minuti fa un Mosca- Atene (dal sito inglese) senza problemi. Il problema è invece un altro, molte volte il sito non ti permette di prenotare combinazioni che invece trovi sulle varie OTA (esempio Malpensa-Istanbul).

Per la tua seconda domanda, a quanto ho capito, in quanto dovrebbe essere un merger simile a quello AF/KL con i due brand separati
 
Io ho prenotato giusto pochi minuti fa un Mosca- Atene (dal sito inglese) senza problemi. Il problema è invece un altro, molte volte il sito non ti permette di prenotare combinazioni che invece trovi sulle varie OTA (esempio Malpensa-Istanbul).
Dev'essere un problema con Safari. Infatti con Firefox adesso mi funziona.
 
Olympic Air ritira tutti gli A319 e A320 rimasti in flotta

"Olympic Air (OA, Athens Eleftherios Venizelos International (ATH)) will phase out its remaining two A319-100s and three A320-200s by the end of this month. The aircraft are no longer scheduled to operate on Olympic's scheduled domestic and regional flights from March 30 onwards. Olympic will cancel its services from Athens to Larnaca (LCA) and Tel Aviv Ben Gurion (TLV) and from Thessaloniki Makedonia (SKG) to Chania Ioannis Daskalogiannis International (CHQ), Heraklion Nikos Kazantzakis (HER), Mykonos (JMK), Mytilene (MJT), Rhodes Diagoras/Maritsa (RHO) and Santorini (JTR). It will continue to operate eight Dash 8-400s and two Dash 8-100s. Some of the aircraft including A320-200 SX-OAH (c/n 3316) are expected to be transferred to Aegean Airlines (A3, Athens Eleftherios Venizelos International (ATH)). The European Commission is currently reviewing the proposed acquisition of Olympic Air by Aegean Airlines originally announced in October 2012."
(ch-aviation.ch)

In definitiva OA sta pian piano chiudendo. A questo punto tutte le attività, isole minori escluse, passano a A3. Se attende ancora un pò di tempo la Commissione europea potrà evitare di esprimersi sulla fusione tra le due compagnie... :morto:
 
Luce verde da Bruxelles per il matrimonio tra Aegean e Olympic

Athens, 9 October, 2013 – The European Commission announced today its decision to approve the acquisition of Olympic Air by AEGEAN.

The rationale of the European Commission decision supports the absolute necessity of economies of scale to achieve viability within the Greek aviation market. The acquisition creates the conditions for the establishment of a sustainable Greek carrier, competitive within the Region and capable of supporting a growth momentum which will benefit Greek Tourism and the local economy.

Following EU approval, the acquisition of the shares of Olympic Air and the assumption of management by AEGEAN is expected to be completed by 18/10/2013. The total consideration for the transaction has been set at €72 m., of which €20 m. have already been paid. Upon the completion of the acquisition, Olympic Air will become a subsidiary of the listed AEGEAN, while the process of unification of the support functions will begin immediately. The two brands and logos of the companies will remain with each one retaining distinct aircraft and flight activity.

http://en.aegeanair.com/all-about-us/press-office/press-releases/press-release/?prid=439
 
[h=1]What does Aegean Airlines gain from Olympic Air merger?[/h] 20 18 1 4 190

olympic-names.jpg
Now the really hard job: After getting the merger go-ahead, Theodore Vassilakis, Aegean Airlines CEO, will now have to find a new name for the airline. Most have already been tried.
At one time the proposed merger between Greek carriers Aegean Airlines and Olympic Air might have seemed like a marriage of equals, but the current reality is quite different. Based on scheduled ASKs (Available Seat Kilometres) in October, Aegean is 10 times larger than Olympic. While Aegean has grown its ASKs by 8% in the last 12 months, Olympic has cut its ASKs by half. So with the EU having finally decided to allow the two carriers to merge, how do the networks of the two carriers compare? What is it that Aegean gains by absorbing Olympic?
[h=2]Aegean’s international diversification; Olympic’s domestic focus[/h]While Aegean has been focussed on growing its international network, not just from Athens but from other Greek airports, Olympic has been left primarily to deal with a rapidly shrinking domestic market focussed on Athens. Between 2009 and 2012 domestic passenger numbers at Athens International Airport have fallen by 26.4% from 6.13 million to just 4.51 million. In the first nine months of this year, domestic demand has fallen by a further 5.5%.
CHT-ATH-dom-07-13.png
Source: Athens International Airport, anna.aero forecast for 2013 based on Jan-Sep data
According to Innovata / Diio Mi data for this month, Olympic is operating a total of 40 routes, having dropped five and added none since this time last year. Of the 40 routes, 32 are from Athens, and of those 27 are to domestic destinations, with just five international routes (to Belgrade, Bucharest, Istanbul, Sofia and Tirana). The eight non-Athens routes are all domestic. None of the airline’s routes have a sector length of more than 850 kilometres. Among the five routes dropped during the last year were two (Larnaca and Tel Aviv) that were over 900 kilometres. This helps explain how the airline’s ASKs have fallen so dramatically (by 50%), but the number of flights operated has been cut by only 19%. The airline’s fleet currently comprises 10 78-seat Q400s, four 37-seat Dash 8-100s, and a solitary A319. In October 2012 Airbus aircraft operated over 250 weekly flights for the airline, but this has now fallen to just 40, made up of 10 weekly return flights to both Alexandroupolis and Santorini.
[h=2]Aegean almost twice as big as Olympic in domestic market[/h]One way of comparing the two airlines’ networks is by examining how many weekly ASKs are allocated to different markets segments. Despite Aegean’s focus on international routes (84% of its ASKs) it still generates over 80% more ASKs on domestic routes from Athens than Olympic.
[TABLE="class: post-table, width: 1"]
[TR]
[TH="bgcolor: #006600"]Market[/TH]
[TH="bgcolor: #006600"]Aegean ASKs (m)[/TH]
[TH="bgcolor: #006600"]Share of
Aegean ASKs[/TH]
[TH="bgcolor: #006600"]Olympic ASKs (m)[/TH]
[TH="bgcolor: #006600"]Share of
Olympic ASKs[/TH]
[/TR]
[TR]
[TD]Domestic routes from Athens[/TD]
[TD]22.57[/TD]
[TD]13.3%[/TD]
[TD]12.63[/TD]
[TD]75.3%[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Other Greek domestic routes[/TD]
[TD]4.10[/TD]
[TD]2.4%[/TD]
[TD]0.35[/TD]
[TD]2.1%[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]International routes from Athens[/TD]
[TD]100.27[/TD]
[TD]59.2%[/TD]
[TD]3.80[/TD]
[TD]22.6%[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]International routes from other airports[/TD]
[TD]42.43[/TD]
[TD]25.1%[/TD]
[TD]-[/TD]
[TD]-[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Total[/TD]
[TD]169.37[/TD]
[TD]100%[/TD]
[TD]16.78[/TD]
[TD]100%[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="class: post-table-caption, bgcolor: #EEEEEE, colspan: 5"]Source: Innovata / Diio Mi for week 7-13 October 2013[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
Aegean only serves 10 domestic points from Athens, compared with 27 for Olympic, but the use of larger aircraft (it has an all-Airbus narrowbody fleet) and higher frequencies, more than compensates. On nine of Aegean’s 10 domestic routes it offers more weekly seats than Olympic, with Kos being the exception. Athens-Rhodes is one of the routes that Olympic does not serve at present, but did serve this time last year.
CHT-ATH-dom-A3-v-OA.png
Source: Innovata / Diio Mi for week 7-13 October 2013
The 10 domestic routes that Aegean flies (of which eight are also served by Olympic) also account for almost 45% of Olympic’s weekly domestic seats from Athens. The remaining 55% are spread across 19 other domestic routes on which Olympic does not face competition from Aegean. Although the indications are that after the merger both airlines will continue to operate as separate brands, it will be interesting to see how much further capacity rationalization takes place on these domestic routes.