Thread vendita Air Europa


il fine primario di una fusione e' la riduzione dei costi, a seguire l'espansione sul mercato, il consolidamento del market-share e il flusso di liquidita'; non mi risulta, ma magari sbaglio, che A e B si fondano per aumentare il prezzo di vendita dei propri prodotti, il che li renderebbe anti-concorrenziali. Solo a seguito di ulteriori e diverse dinamiche industriali , date dalla congiuntura o positiva fase economica, la fusione potrebbe portare ad aumenti dei prezzi (ad es. il concorrente C fallisce o si fonde a sua volta con D)
In realtà c'è anche una componente di riduzione della concorrenza, infatti è necessaria autorizzazione antitrust.
 
Affaire Air Europa Lufthansa candidata forte

Sembra non essere ancora terminato lo shopping continentale di Lufthansa, che potrebbe essere il candidato principale per l’acquisizione del 25% del capitale di Air Europa, la compagnia degli Hidalgo che hanno deciso di mettere in vendita le quote.

Secondo quanto riporta Hosteltur, una serie di fonti sostengono che le due compagnie abbiano firmato un ‘wet lease’ affinché LH possa verificare il funzionamento della compagnia aerea spagnola. Secondo le informazioni della testata El Confidencial, la compagnia tedesca ha firmato un contratto di locazione di volo, “compreso l’aereo, l’equipaggio, la manutenzione e l’assicurazione, tra Bruxelles e New York” come test pilota.

Lufthansa è assistita nel processo da Goldman Sachs e avrebbe promesso ad Air Europa di facilitare le trattative con la Boeing per la consegna di dieci 787 Dreamliner, il che rafforzerebbe la capacità operativa della compagnia aerea spagnola.

Come noto, anche Air France-KLM vuole diventare azionista di Air Europa, operazione per la quale ha incaricato la banca Société Générale di fungere da consulente finanziario. Sempre secondo fonti di El Confidencial, la compagnia aerea Hildago prevede di ricevere questa settimana le offerte non vincolanti.

 
Affaire Air Europa Lufthansa candidata forte

Sembra non essere ancora terminato lo shopping continentale di Lufthansa, che potrebbe essere il candidato principale per l’acquisizione del 25% del capitale di Air Europa, la compagnia degli Hidalgo che hanno deciso di mettere in vendita le quote.

Secondo quanto riporta Hosteltur, una serie di fonti sostengono che le due compagnie abbiano firmato un ‘wet lease’ affinché LH possa verificare il funzionamento della compagnia aerea spagnola. Secondo le informazioni della testata El Confidencial, la compagnia tedesca ha firmato un contratto di locazione di volo, “compreso l’aereo, l’equipaggio, la manutenzione e l’assicurazione, tra Bruxelles e New York” come test pilota.

Lufthansa è assistita nel processo da Goldman Sachs e avrebbe promesso ad Air Europa di facilitare le trattative con la Boeing per la consegna di dieci 787 Dreamliner, il che rafforzerebbe la capacità operativa della compagnia aerea spagnola.

Come noto, anche Air France-KLM vuole diventare azionista di Air Europa, operazione per la quale ha incaricato la banca Société Générale di fungere da consulente finanziario. Sempre secondo fonti di El Confidencial, la compagnia aerea Hildago prevede di ricevere questa settimana le offerte non vincolanti.

Non credo finira' cosi, non fosse altro che per antitrust; farebbe filotto finale.
Ma e' un'idea accattivante.
 
IAG mulls sale of minority ownership in Air Europa

IAG International Airlines Group will consider selling its 20% minority ownership of Air Europa (UX, Palma de Mallorca) depending on what the majority shareholder of the carrier, Globalia, decides to do with the company as it scrambles for new investors and fresh money allowing it to pay its EUR615 million euros (USD665 million) COVID-era debt.

In an interview with the news agency Reuters, IAG’s chief executive Luis Gallego said the sale of its minority ownership “is something that we are going to decide when [Globalia] takes a decision about what they do with the company.”

Earlier this month, it was reported that Air Europa had received investment offers from Air France-KLM and Lufthansa Group to acquire 51% and 25% of the company, respectively.

Air Europa owes EUR615 million in two loans due in 2026 and 2028: a EUR475 million (USD513 million) bailout from Spain’s sovereign wealth fund (Sociedad Estatal de Participaciones Industriales - SEPI), and a EUR140 million (USD152 million) from Spanish state-run credit bank Instituto de Crédito Oficial - ICO.

ch-aviation reached out to Air Europa for comment but it was not immediately available.

On a separate note, Gallego said that IAG (owner of British Airways, Iberia, Vueling Airlines, Aer Lingus, and LEVEL) remains interested in TAP Air Portugal as it looks to operate a dual hub in Lisbon and Madrid Barajas. However, it expects further delays due to the current elections in Portugal.

“If there is continuity with the current government, I think the process is going to be delayed maybe two, three months,” Gallego said, while if there is a new government, “I think we are going to have a bigger delay.”


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Air Europa sale talks stall over valuation - report​


By Aleksa Spanjevic22May2025
Lufthansa Group and Air France-KLM have halted talks to acquire a stake in Air Europa (UX, Palma de Mallorca) due to a disagreement over the price with the Hidalgo family, the carrier's majority owners through Globalia. According to the Spanish newspaper El Confidencial, the two airline groups rejected the Hidalgos' EUR1 billion euro (USD1.13 billion) valuation of Air Europa.
Both Lufthansa Group and Air France-KLM were reportedly interested in purchasing a 25% shareholding in the airline, although the Franco-Dutch company was previously believed to be negotiating for a 51% stake. Hainan Airlines (HU, Haikou) and an unnamed Middle Eastern fund were also reportedly interested in taking over Air Europa, but it is not known whether the high price tag also deterred these other potential investors.
ch-aviation asked Air Europa for comment but it was not immediately available. Air France-KLM and Lufthansa Group declined to comment on the matter.
Globalia justified the valuation based on Air Europa's performance last year, with the carrier recording EUR116 million (USD131 million) gross profit on revenues of EUR2.9 billion (USD3.3 billion). Despite the carrier's improving financial situation, it is still burdened by substantial debt.
However, it remains mired in debts. Air Europa took a EUR475 million (USD537 million) state-backed loan from Spain’s sovereign wealth fund (Sociedad Estatal de Participaciones Industriales - SEPI) in 2020, allowing it to stay afloat during COVID. This debt is due in 2026, but the government has considered rescheduling the loan repayments for Air Europa and other carriers over fears they may not be able to repay so soon.
The carrier also took a EUR141 million (USD159 million) loan from Spain’s state-run credit bank (Instituto de Crédito Oficial - ICO) in 2020 but has since repaid this debt, El Confidencial reported on May 13. Air Europa had mulled repaying it in the second half of 2024 but scrapped the plans due to the high interest.

Investigation demands​

The government's decision to bail out Air Europa remains controversial. The vice president of the European People's Party, Dolors Montserrat, has urged the European Commission to launch an investigation into Air Europa's state aid due to fears of "political favouritism and a conflict of interest" among the highest government officials. She accused them of illegal political interference that allowed the carrier to secure the SEPI loan.
ch-aviation asked the European Commission whether it plans to probe Air Europa and the Spanish government over Montserrat's accusations, but it declined to comment.
In October 2020, SEPI requested the bailout sum of EUR475 million to be reduced by EUR35 million (USD40 million), corresponding to a dividend the Hidalgo family received in February of that year. However, the proposal did not go through and the airline received the full amount, according to the Spanish daily Vozpópuli.
Globalia holds an 80% stake in Air Europa. The rest is owned by IAG International Airlines Group, which previously attempted to take over the airline but scrapped the plans after the European Commission mandated remedies to competitors.