Fallisce (e rinasce?) WOW air

  • Autore Discussione Autore Discussione LH243
  • Data d'inizio Data d'inizio

LH243

Principiante
Utente Registrato
2 Ottobre 2016
896
2
0
EDDF, LIRF, LIVD
Messaggio di poco fa, tutti i voli sospesi fino alle 09:00 am.

https://wowair.com/travel-alert/

0BNO9CU.jpg
 
Re: Wow Air ci prova : Londra - US a partire da 99£ OW

WOW air (WW, Reykjavik Keflavik) has announced that it has ceased operations effective immediately and that all future flights have been cancelled.

Earlier on March 28, it said it was still "in the final stages of finalizing equity raise with a group of investors" with an additional update to be provided later in the day, but these plans seems to have also failed. According to ch-aviation analysis of FlightRadar24 ADS-B data, all active Wow Air aircraft are currently on the ground at destination airports in North America as well as Copenhagen Kastrup with return flights scheduled overnight from North America to Reykjavik's Keflavik airport having been cancelled already.

WOW air has been looking for an investor since at least mid-November 2018, when it entered into a preliminary agreement with Icelandair Group. The talks with the fellow Icelandic airline broke down after over a month. At that time, Indigo Partners stepped in as a potential investor. The talks with the investment group also failed and were followed by another attempt at a deal with Icelandair. This eventually fell through on March 24.

The airline had until March 25 to make ISK150 million krona (USD1.25 million) worth of quarterly interest payments on its bonds and then agreed with bondholders to convert their bonds into equity.

The Icelandic LCC operated one A320-200neo, eight A321-200s, and two A321-200neo. At the end of November, amid worsening liquidity crunch, the airline retired all three A330-300s.

Two A321s, namely TF-PRO (msn 7680) and TF-NOW (msn 7715) leased from Bocomm Leasing were impounded at Montréal Trudeau on March 24 and 25, respectively, and remain stored there.

Ch-Aviation
 
spiace per tutti i colleghi coinvolti, per chi ci ha creduto e ci ha rimesso le penne; quella frase " “I will never be able to forgive myself for not taking action sooner.” da parte del Chairman grida invece vendetta. Queste speculazioni da saltimbanco per cui , malgrado tutti gli indicatori avversi e fin troppo chiari, ci si butta a 99,99 su un mercato LR avendo come clientela il globetrotter zaino in spalla e si pensa di guadagnarci sopra, beh...la action la dovevi prendere dedicandoti al mercato idoneo invece di mandare a casa la gente facendo il gradasso!
 
Già solo l'idea assurda di offrire voli in connessione tra LAX e DEL a 400€ ow bastava a far capire la fine che avrebbero fatto.
Forse se si fossero limitati a servire solo le vicine città del nord est americano come YUL, YYZ e BOS, operabili tranquillamente con un A320, magari adesso non saremmo ai titoli di coda.
 
Insomma, da questa vicenda e da quella di Norwegian che, ahimè per chi ci lavora, sembra prendere la stessa piega, mi sembra di evincere che il low cost lungo raggio non esiste come molti sostengono qui. O, meglio, il LCLR esiste già ed è l'economy, visto come ti fanno viaggiare al giorno d'oggi.
Non so se essere contento (non mi piace il LC alla Ryanair) o dispiaciuto (prezzi bassi, se fossero veri, ti permetterebbero comunque di viaggiare di più)
 
Sai come la vedo io? Se consideriamo l’Europa, nel momento in cui dovesse scomparire Norwegian i prezzi saliranno, ma non il servizio e la comodità, che rimarranno gli stessi. Credo che le uniche realtà che in questo momento riescano a sopravvivere sul LRLC siano asiatiche (Air Asia, Scoot, Jetstar), Jet Airways è anche lei avviata alla scomparsa, a vedere gli aerei che quotidianamente finiscono al prato per i leasing non pagati.
 
Possibile, con una eccezione finché ci saranno i 380:Emirates.
Per le altre che hai citato ho volato abbastanza con AirAsia ma su corto raggio (le più belle assistenti di volo del creato, lasciatemelo dire) e Jetstar più volte su TPE-SIN, 5 ore. Questo è, per i miei canoni, lungo raggio e sfido chiunque a trovare una minima differenza fra il loro servizio e quello offerto, ad es., sul JFK-SLC da Delta. Solo che Delta fa soldi (tanti), riuscendo spesso a fare prezzi tutt'altro che Low Cost pur con gli aerei sempre pieni fino all'ultimo sedile.

P. S. Le azioni Norwegian stavano a 48 NOK. Potranno anche avere un sussulto ma sembrano fermamente dirette in zona 25-30 prima e zona 10 poi. O qualcuno ricapitalizza oppure mi sa che va a fare compagnia a Wow. La borsa, al contrario dei comunicati aziendali e dei politici, non mente mai
 
Insomma, da questa vicenda e da quella di Norwegian che, ahimè per chi ci lavora, sembra prendere la stessa piega, mi sembra di evincere che il low cost lungo raggio non esiste come molti sostengono qui. O, meglio, il LCLR esiste già ed è l'economy, visto come ti fanno viaggiare al giorno d'oggi.
Non so se essere contento (non mi piace il LC alla Ryanair) o dispiaciuto (prezzi bassi, se fossero veri, ti permetterebbero comunque di viaggiare di più)
Ciò spiegherebbe perché MOL, che buon per lui la sa lunga, non si sia mai tuffato in certe avventure, al netto di sparate per la stampa.

Gesendet von meinem Mi A2 mit Tapatalk
 
MOL è tutto fuorchè tonto e sa benissimo che il lungo raggio è altra cosa e con altre peculiarità rispetto al suo business model.
 
Icelandair offre tariffe agevolate ai passeggeri rimasti colpiti dal fallimento di WOW:
Da e verso l'Europa 60$
Da e verso l'America 100$
dall'Europa all'America 160$
per biglietti con data di rientro tra il 28/3 e l'11/4.
 
Skúli Mogensen, once the CEO of the failed WOW Air airline, is now seeking investors in order to start a new airline, tentatively called NewCo.

Fréttablaðið was first to report on the matter, their source material being an investment proposal dated yesterday. While WOW Air went bankrupt just a week ago, Skúli is already looking for up to 40 million USD in investment cash to get his new company off the ground.

The company, tentatively called NewCo, is planned to be a budget airline, much like WOW Air was. Apart from Skúli, other key executives from WOW are also a part of the project.

The presentation states that they have already sought an airline operators license and hope to begin with five airbuses; four A321s and one A320neos. They aim to be flying between Keflavík International Airport and 13 destinations in Europe and North America: London, Paris, Amsterdam, Berlin, Copenhagen, Dublin, Tenerife, Alicante, Frankfurt, Barcelona, New York, Baltimore and Boston.

Should this come to pass, Skúli and his key executives would retain 51% control of NewCo, while the investors ponying up the capital would collectively own a 49% stake.

The news has been puzzling to many Icelanders across social media, especially in light of WOW Air’s bankruptcy, and the resulting in the termination of 1,100 workers and counting. Many of these workers have subsequently been compensated by labour unions, rather than by Skúli.

How and whether this new company will get off the ground remains to be seen.


https://grapevine.is/news/2019/04/04/wow-airs-former-ceo-already-looking-to-start-new-airline/
 
We Are Back!

Dalle ceneri di WOWair, due ex manager della compagnia aerea islandese fallita a marzo stanno progettando il ritorno del modello low cost basato in Islanda.
Con 67mio di Euro di capitale, di cui 31m€ finanziati da banche e il resto da Avianta Capital (il cui proprietario risulta essere il fondatore di Ryanair Kell Ryan!), dovrebbero iniziare le operazioni il prossimo autunno. Il COA sembra essere stato già richiesto ed in via di finalizzazione.
. WOW Air Could Have A Replacement By Fall
Just when you thought you’d seen the last of WOW Air, Iceland is back. Former directors along with an Irish investment firm are determined to re-launch a low cost airline, and are targeting a commencement of operations by the autumn. And the name of this airline? WAB, standing for We Are Back.
From the ashes that was WOW Air, a new airline could rise again, as two of WOW’s former directors are working on a plan for a new, low fare airline. Reported by Icelandic news outlet Fréttablaðið, the venture will require a sizable investment, starting with almost €67m split between a loan and investment capital.

If all goes to plan, the airline, dubbed WAB (We Are Back) could start operations as soon as this autumn. It’s already applying for an AOC and is optimistically predicting employing a workforce of 500 within 12 months.
Guess who’s back?
Ever since WOW Air shut its doors in March, rumors have been circulating about a relaunch of a similar venture. Interestingly, it’s not former WOW Air CEO Skúli Mogensen who has kicked off this latest round of revival. Leading the charge appears to be two former directors; Arnar Már Magnússon, former managing director of operations for WOW Air and Sveinn Ingi Steinþórsson, from WOW Air’s finance department, and who was also on their board.
The plans outlined in the Icelandic press demonstrate that the airline will again have a low cost focus. It would initially fly six aircraft, serving 14 destinations in Europe and North America. The consortium (optimistically) predict that by the end of 12 months, they would employ 500 people and generate revenue to the tune of around $160m.

And the name of this new airline? Right now, it’s being called WAB, which stands for We Are Back. Whether it will retain the iconic purple livery of former WOW Air remains to be seen (as does its choice of aircraft) but for now We Are Back is little more than a paper airline.
In reality, the WAB name will probably not be carried forward. Much like David Neeleman’s Moxy, the name is simply a placeholder to allow for investment, with the actual name being unveiled later on. Personally, I think We Are Back would be an awesome choice, proving once and for all that you can’t keep a good Icelander down.
In order to get this new venture off the ground, the consortium has apparently approached at least two banks in Iceland to request a one year loan of €31m ($35m). It’s unclear at this time whether the loan has been agreed.

As well as this, Avianta Capital, an Irish investment fund (coincidentally owned by Ryanair founder Kell Ryan’s daughter) will be funding the airline with €35.6m ($40m) of startup capital. In return for their investment, Avianta will own 75% of the airline.

The remaining 25% will be owned by a company called Neo, which is the property of Magnússon and Steinþórsson, along with two other investors. According to reports, the airline is already in the process of applying for an Air Operators Certificate (AOC) and is planning to commence operations this autumn.
Fonte: https://simpleflying.com/wow-air-replacement/
 
Sono io a non capire bene l'inglese o i toni dell'autore dell'articolo sono molto dubbiosi (per usare un eufemismo)?

Credo tu abbia percepito correttamente il tono dell'autore. Questa Michelle Ballarin che starebbe investendo in Wow Air è un personaggio a dir poco particolare: ricca ereditiera, è attualmente a capo di un'azienda presumibilmente impegnata in traffico di armi nel Corno d'Africa (forse in combutta con la CIA, o forse in mezzo ai coglioni alla CIA), accusata di aver orchestrato azioni di mercenari in Somalia per conto della CIA e in violazione di varie leggi internazionali, si è vantata in passato di avere importanti contatti nella pirateria somala e di poter liberare un paio di navi sequestrate (salvo poi non riuscirci). E' anche a capo di un presunto fondo d'investimento che è finito nel mirino delle autorità giudiziare austriache per frode.

Se avete voglia di leggere... buon divertimento:
https://www.washingtonpost.com/life...e3-9a3e-916de805f65d_story.html?noredirect=on

https://www.sourcewatch.org/index.p...vestigation_by_the_Austrian_public_prosecutor

https://foreignpolicy.com/2013/04/15/mrs-ballarins-war/

https://www.sourcewatch.org/index.php/Select_Armor,_Inc.
 
Potrebbero mettere insieme un'alleanza con 24 Airways e Topjets.