Protesi del braccio si stacca a un pilota durante l'atterraggio


AZ209

Principiante
Utente Registrato
24 Ottobre 2006
16,944
71
0
Londra.
Pilot's artificial arm 'became detached while landing plane'

A pilot lost control of a passenger plane after his artificial arm became detached as he was coming in to land, an accident report has said.

The Flybe flight from Birmingham, with 47 passengers on board, was approaching Belfast City Airport in gusty conditions on 12 February.
It landed heavily but no-one was hurt and the plane was not damaged.

The pilot said he would be more cautious in future about checking his attachment, according to the report.

In a statement, Flybe said the senior captain was one of its "most experienced and trusted pilots", and the safety of passengers and crew had not been compromised in any way.

Shortly before beginning to land the Dash 8 aircraft, the 46-year-old had checked that his prosthetic lower left arm was securely attached to the clamp that he used to fly the aircraft, with the latching device in place.

The Air Accidents Investigation Branch (AAIB) report said the captain had disconnected the autopilot and was manually flying the aircraft.

However, as he made the flare manoeuvre - a stage of the landing shortly before touchdown - "his prosthetic limb became detached from the yoke clamp, depriving him of control of the aircraft".

While he had thought about getting his co-pilot to take control, the time available and the challenging conditions meant his best course of action was to move his right hand from the power levers on to the yoke to regain control.


"He did this, but with power still applied and possibly a gust affecting the aircraft, a normal touchdown was followed by a bounce, from which the aircraft landed heavily," the report found.


The AAIB reported that the captain had said that in future he would be more cautious about checking the attachment on his prosthesis as he may have dislodged the latching mechanism.


He also said he would brief his co-pilots about the possibility of a similar event and that they should be ready to take control at any time.


'Safety checks'

Captain Ian Baston, Flybe's director of flight operations and safety, said it was an equal opportunities employer and "in common with most airlines, means we do employ staff with reduced physical abilities".

"The safety of our passengers and crew is our number one priority," he said.


"This means that Flybe not only adheres to the Civil Aviation Authority's strict requirements relating to the employment of staff with a reduced physical ability, but exceeds them to ensure that safety is never compromised.


He said an internal investigation following the incident had "determined a series of additional failsafe safety checks" that had been implemented "immediately to ensure that this type of incident could not happen again".


http://www.bbc.co.uk/news/uk-northern-ireland-28778728



Qui il report ufficiale dell'AAIB:
http://www.aaib.gov.uk/publications/bulletins/august_2014/dhc_8_402_dash_8__g_jecj.cfm
 
Re: Braccio prostetico del pilota si stacca durante l'atterragio

An harmless Landing.........
 
Re: Braccio prostetico del pilota si stacca durante l'atterragio

Credevo che roba del genere si potesse vedere solo in certi film demenziali, tipo "L'aereo più pazzo del mondo".
 
In Alitalia c'è un pilota con una protesi che sostituisce il piede e un'altro che ha perso la gamba e ha una protesi dal ginocchio.Entrambi hanno avuto un incidente in moto.
 
Re: Braccio prostetico del pilota si stacca durante l'atterragio


Non lo credevo nemmeno io ma trovo sia giustissimo che le abilità professionali vengano valutate a prescindere dalle disabilità fisiche: se un pilota è in grado di svolgere il proprio lavoro normalmente con l'aiuto di protesi non deve essere penalizzato.
 
Re: Braccio prostetico del pilota si stacca durante l'atterragio


Io ho una protesi sotto al ginocchio destro. Io e il piede destro "abbiamo divorziato" tre anni fa. Ti posso garantire che quando la protesi funziona posso correre, ballare e guidare la macchina come prima (non ho pedali particolari nella mia auto), quando la protesi non funziona... sono nella stessa situazione di uno che ha preso una storta.

Grazie alla tecnologia attuale non mi sono mai sentito menomato! Anzi,...

Suppongo che il pilota in questione abbia passato un test. Meglio avere lui che quello di Jet Airways che era talmente concentrato sul suo tablet che non si era accorto che il capitano si era addormentato e che avevano perso 5000 piedi di quota!
 
Nei paesi tecnologicamente avanzati la gran parte delle menomazioni non costituisce il benché minimo ostacolo per l'inserimento professionale. Quello che è grave, e che si registra anche in 3ad come questi, è invece ancora il pregiudizio culturale verso la menomazione, frutto di un retaggio del passato e di un sistema sociale arcaico e culturalmente non incline a favorire l'integrazione di tutti coloro che non siano uomini, in età giovane e buona salute.
 
Inevitabilmente questa discussione vira verso il politically correct, e naturalmente ci sarà un coro di benevolenti, anche se poi molti passeggeri, se informati al momento della prenotazione della menomazione del pilota, sceglieranno altrimenti.

A me sembra però che il punto sia diverso: il pilota aveva o no un obbligo di informare il collega della propria menomazione, e del fatto che, in un caso remoto ma possibile (ed infatti accaduto), ci sarebbe stata la possibilità di un evento straordinario e di un coinvolgimento del collega? Non sono pilota ma mi pare molto grave che questa informazione non sia stata condivisa, attendo dunque pareri professionali. Grazie.