Airbus: costruito il primo nuovo A320 con Sharklets


http://www.flightglobal.com/news/ar...eks-injunction-on-sharklet-a320-sales-375243/

Aviation Partners seeks injunction on sharklet A320 sales
By: STEPHEN TRIMBLE WASHINGTON DC 10:00 8 Aug 2012 Source:

Aviation Partners has escalated a patent dispute with Airbus by asking a US court in Seattle to slap an injunction on all new sales of sharklet-equipped Airbus A320s.
In response, Airbus has asked US District judge James Robart to order both parties to handle the Aviation Partners complaint outside the court using arbitration.
The injunction request by Aviation Partners on 31 July is the latest and potentially most damaging move in an eight-month dispute between Airbus and Aviation Partners over the intellectual origins of the A320 sharklet.

Aviation Partners accuses Airbus of "copying" the sharklet design using Aviation Partners' proprietary information and data supplied to the airframer under a non-disclosure agreement, the Seattle-based supplier says in court documents.

Aviation Partners now wants Robart to order an injunction to prohibit Airbus "from advertising, promotion, marketing, importing, distributing, manufacturing, offering for sale, or selling its Sharklet winglet", the company's court filing states.

But Robart must decide whether the non-disclosure agreement compels both parties to first seek arbitration.
Aviation Partners notes in its request for an injunction that the non-disclosure agreement includes an arbitration provision, but allows either party to take the matter to court. Airbus argues in a 6 August response that the non-disclosure agreement requires any dispute to be "determined and settled by arbitration".

Airbus launched the legal battle on 2 December. Anticipating a patent infringement lawsuit by Aviation Partners, Airbus filed a lawsuit to have the court declare the sharklet design was not copied from the Aviation Partners blended winglet.

Starting in 2006, Airbus accepted a solicitation by Aviation Partners to demonstrate its blended winglet on the A320. A series of discussions and flight demonstrations following, culminating in the signing of a memorandum of understanding in July 2011, which Aviation Partners says in court documents was intended to form a joint venture for integrating the blended winglet on the A320.

But the joint venture was never formed, and Aviation Partners claims its analysis the sharklet design was based on its own blended winglet.

Airbus counters in court documents that it had been working on blended winglets long before initiating discussions with Aviation Partners in 2006, and the sharklet design evolved independently of the Aviation Partners technology.
 
Chicca da Tolosa: il primo A320 sharklettato in full livery (Qatar Airways). Preso ieri sul piazzale di St. Martin.

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AirAsia sarà il primo operatore dell’Airbus A320 dotato di ‘Sharklets’Airbus insieme al più importante cliente dell’A320, AirAsia, ha annunciato che il vettore sarà il primo operatore dell’A320 dotato di ‘Sharklets’. Questo avverrà alla fine di quest’anno, quando ad AirAsia sarà consegnato il primo A320 dotato di questi dispositivi di estremità d’ala in grado di consentire un risparmio di carburante. L’aeromobile, che si può vedere sia in mostra statica che in volo all’ILA Air Show di Berlino, è il primo aeromobile a testare i motori CFM, e sarà consegnato ad AirAsia nel 2013.
Airbus è una società del gruppo EADS.







Questa e altre foto sono disponibili all'interno della press room di Airbus all'indirizzo http://www.airbus.com/presscentre/pressroom/high-res-photos/







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[TD]Per ulteriori informazioni
Patrick Trancu
TT&A, Milano
Tel 025845701 / 335230789
Email : patrick@tta.it
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Grazie Rick!!!
adesso però mio papà non sa più se sale in un 737 o in A320....
P.S.
fatti vedere però alla prossima cena!!!
 
E'interessante anche notare che mentre Airbus implementa le "sharklets", molto molto simili alle winglets Boeing, quest'ultima le stia man mano eliminando (almeno su 787 e 747-8).
 
E'interessante anche notare che mentre Airbus implementa le "sharklets", molto molto simili alle winglets Boeing, quest'ultima le stia man mano eliminando (almeno su 787 e 747-8).

Pero' le ali del 787 e del 747-8 sono riprogettate, mentre Airbus il retrofitting lo sta' facendo su ali "vecchie", un po' come il 757 o il 767. L'A350 non avra' winglets.
 
Cebu Pacific Air riceve il suo primo A320 con Sharklet
L’ultima versione dell’aeromobile della Famiglia A320 più venduto del mondo arriva nelle Filippine
Cebu Pacific Air ha ricevuto oggi il suo primo A320 dotato di Sharklet nel corso di una cerimonia che si è svolta a Manila, diventando così il primo operatore delle Filippine dei nuovi dispositivi alari in grado di ridurre il consumo di carburante.
Gli Sharklet sono i nuovi dispositivi alari che permettono ai vettori di ridurre il consumo di carburante fino al 4% sul lungo raggio. Questi sono offerti come opzione sugli aeromobili di nuova costruzione della Famiglia A320 e sono standard in tutti gli aeromobili della Famiglia A320neo. Cebu Pacific Air opera attualmente 34 aeromobili della Famiglia A320 ed è in attesa di ricevere ulteriori 48 aeromobili già commissionati, di cui 18 A320ceo e 30 A321neo.
Airbus è una società del gruppo EADS.

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[TD]Per ulteriori informazioni
Patrick Trancu
TT&A, Milano
Tel 025845701 / 335230789
Email : patrick@tta.it
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[TD]Marie Caujolle
Tel: +33 (0) 5 6719 05 92

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EVA Air takes delivery of its first Airbus A321 equipped with Sharklets

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Carrier becomes Taiwan’s first operator of Airbus’ wing tip fuel saving devices

23 October 2013 Press Release
EVA Air of Taiwan has taken delivery of its first Sharklet equipped A321 aircraft, on lease from GE Capital Aviation Services (GECAS). The aircraft was handed over during a ceremony in Hamburg attended by Chang Kuo Wei, Chairman of EVA Air, and Norman Liu, President and CEO of GECAS.

This A321 is the first of eight A321s with Sharklets that will be operated by EVA Air under lease agreement from GECAS.

“We are very pleased to be Taiwan’s first operator bringing the latest version of the cost efficient A321 equipped with Sharklets,” Chang Kuo Wei, Chairman of EVA Air said. “Thanks to our new Sharklet-equipped A321s, we will continue to offer superior value and service to our customers.”

“We are pleased to be partnering with EVA Air on their fleet expansion and the introduction of the fuel saving Sharklets. It is of particular importance to us to have the most modern aircraft in our portfolio and the A321 equipped with Sharklets is a perfect fit,” said Norman Liu, President and CEO of GECAS.

“The Sharklets deliver up to four per cent fuel burn reduction on longer sectors, and this translates into impressive cost savings,” said John Leahy, Chief Operating Officer, Customers. “In addition, EVA Air’s passengers can fly assured that they are travelling on board the world’s most efficient single aisle aircraft.”

Sharklets are made from light-weight composites and are 2.4 meters tall. They are an option on new-build A320 Family aircraft and standard on all members of the new A320neo family. They offer operators up to four percent fuel burn reduction on longer range sectors and provide the flexibility of either adding an additional 100 nautical miles range or increased payload capability of up to 450 kilograms.
 
Airbus lancia l’installazione a posteriori degli Sharklet sugli aeromobili della Famiglia A320
Gli Sharklet riducono fino al 4% il consumo di carburante e allungano il periodo di servizio
Airbus ha lanciato il programma per l’installazione a posteriori (retrofit) dei dispositivi Sharklet sugli aeromobili della Famiglia A320 in servizio. Questa opzione sarà disponibile nel 2015. Gli operatori di aeromobili della Famiglia A320 in servizio già da tempo potranno così beneficiare di un risparmio significativo e di prestazioni migliorate, come quelle offerte dagli Sharklet sugli aeromobili di nuova costruzione.L’installazione a posteriori prevede il rafforzamento della struttura delle ali e l’aggiunta degli Sharklet alle estremità alari. L’operazione porta anche al prolungamento della vita dell’aeromobile, massimizzando così il rendimento degli operatori.“Tutti i clienti dei nuovi aeromobili Airbus della Famiglia A320 sono soddisfatti dei benefici apportati dagli Sharklet”, ha commentato Didier Lux, Executive Vice President, Customer Services di Airbus. “Ora possiamo anche offrire questa nuova tecnologia per ammodernare gli aeromobili in servizio, per aumentarne l’autonomia, ridurre il consumo di carburante e risparmiare oltre 900 tonnellate di CO2 all’anno per ciascun aeromobile”.Gli operatori degli aeromobili a cui, a posteriori, sono stati installati gli Sharklet beneficeranno di un risparmio di carburante fino al 4% e di un aumento dell’autonomia fino a 100 miglia nautiche. Oltre 4.000 aeromobili della Famiglia A320 in servizio sono idonei per essere ammodernati con gli Sharklet e Airbus si è già assicurata impegni da parte dei vettori per circa 200 coppie di dispositivi. Inizialmente Airbus offrirà l’ammodernamento per i modelli A320 e A319. Per quanto riguarda l’A321, l’ipotesi di ammodernamento sarà valutata in un secondo tempo. Airbus offre l’opzione dei dispositivi Sharklet sui nuovi aeromobili della Famiglia A320 da dicembre 2012. È inoltre possibile installare a posteriori gli Sharklet sugli aeromobili più recenti, che sono caratterizzati da una struttura alare rinforzata già nella fase di produzione. Tutti i membri della Famiglia A320neo avranno gli Sharklet come dotazione standard. L’A320neo entrerà in servizio a ottobre 2015.La Famiglia A320 è la famiglia di aeromobili a corridoio singolo più venduta e più avanzata nel mondo. A oggi, sono stati ordinati oltre 9.900 aeromobili della Famiglia A320 e ne sono stati consegnati oltre 5.700 a più di 388 clienti e operatori in tutto il mondo. Grazie a una comprovata affidabilità operativa e all’allungamento dei cicli di volo fra le diverse fasi di manutenzione, gli aeromobili della Famiglia A320 hanno i costi operativi più bassi rispetto a qualsiasi altro aeromobile a corridoio singolo.
 
Japan’s Vanilla Air takes delivery of first A320 with Sharklets

Narita-based low-cost carrier becomes newest Airbus operator
Vanilla Air, Japan’s newest low-cost carrier has taken delivery of its first A320 in Toulouse, France, on lease from AWAS. The airline will start commercial services on December 20th from Narita International Airport to Okinawa and Taipei, gradually expanding services to Sapporo and Seoul (Incheon) and international holiday resort destinations
Vanilla Air’s A320 is configured with 180 seats in a high comfort all economy layout. The aircraft is equipped with Sharklet fuel saving wing tip devices and powered by CFM56 engines.
“We are delighted to take delivery of our brand new Airbus A320,” Vanilla Air President Tomonori Ishii said. “Our aim is to be customer focussed and to offer seamless and convenient services beyond expectations. Thanks to its cost efficiency and high reliability, the A320, is the ideal aircraft to fulfil our demands.”
“We congratulate Vanilla Air on becoming our newest Airbus operator,” said John Leahy, Airbus Chief Operating Officer, Customers. “The A320 has the lowest operating and maintenance costs of any single aisle aircraft and also offers passengers the roomiest and most comfortable cabin experience. Thanks to the Sharklets, Vanilla Air will also benefit from an additional four per cent in fuel burn savings
Vanilla Air, formerly known as Air Asia Japan, is wholly owned by ANA Holdings Inc.

http://www.airbus.com/newsevents/ne...-takes-delivery-of-first-a320-with-sharklets/