Nuova tariffa Ryanair : BusinessPlus


Farfallina

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23 Marzo 2009
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Facciamo un esempio pratico e prendiamo un SUF-FCO, o/w, stessa data, a Settembre.

FR:
Il primo volo del mattino viene venduto a 19 euro no frills, che diventano 60 con bagaglio e selezione del posto (+41), e 79 con l'opzione plus (+60e).

AZ
Venti minuti dopo parte il primo volo AZ, venduto a 49 euro in tariffa promo che comprende tutto tranne cambio e rimborso, e a 400 euro in versione full flex.


Di primo acchito mi viene da pensare che, con 321 euro di differenza, la flex di AZ è destinata a scomparire. Se si aggiunge poi il potenziale "educativo" di FR, che come dice giustamente I-DAVE finirà per insegnare a migliaia di viaggiatori cos'è una tariffa flex, sono guai ancor più seri.

In seconda lettura, però, non si può non considerare dell'altro: FR propone il cambio gratuito nello stesso giorno, mentre in giorni diversi si evita la penale ma non l'adeguamento tariffario (cioè la parte più consistente del prezzo). Dunque quei 321 euro non saranno in realtà 321 ma finiranno per essere molti di meno (quanti precisamente, non lo so sa). Aggiungiamo poi che AZ offre 6 collegamenti giornalieri tra SUF e FCO, mentre quelli di FR tra cui si potrà scegliere gratuitamente sono solamente 2, che rimangono pochi anche se si considerano i cambi non nella stessa data. Insomma l'immagine del businessman che arriva all'aeroporto e prende il primo volo disponibile è di là da venire. Anzi a queste condizioni, e considerata soprattutto l'incertezza del prezzo finale post-cambio, ho delle riserve.

In conclusione mi sembra di vedere sempre lo stesso modello: FR è più economica di AZ non in assoluto, ma solamente a determinate condizioni. No frills vince FR, con i frills vince AZ. Con un po' di flex-no-flex vince FR, ma per una vera flessibilità tocca guardare ad AZ.

Quel che è certo, però, è che il sasso è stato lanciato.
Hai colto in pieno il concetto di cui stavamo discutendo un paio di giorni fa e cioè una convenienza variabile in base ai fattori soggettivi del pax.
Dici bene che il sasso è stato lanciato e ci sono opportunità da una parte e dall'altra. Ovviamente l'esempio è fra FR e AZ ma il concetto sarà sempre più replicabile a livello europeo.
 

Mobius

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Orogene Ercinico Italiano
Inizio OT/
Le tariffe AZ sono da rivoluzionare perché, a mio avviso, hanno un problema di fondo, che è il prezzo della flessibilità. Mi spiego: prenoto con mesi di anticipo, trovo una Promo R superscontata a 50€ che ha una flessibilità bassissima... ci può stare, ma c'è sempre il rischio di non poter modificare la prenotazione nel caso in cui dovessero esserci dei cambi di programma (tra l'altro possibilissimi se consideriamo il gap temporale che sta di mezzo). Altro caso: ho un'emergenza, mi presento in aeroporto ad 1h dalla partenza e devo comprare immediatamente un biglietto... ebbene, AZ mi può rifilare una tariffa flessibile molto alta (Y, B, M o H) da quasi 400€ per un volo nazionale che, forse, avrebbe un senso se acquistata prima in un contesto completamente diverso, quale può essere quello del libero professionista che non sa quando partire, ma nel mio caso - che sto per partire - della flessibilità extra non saprei cosa farmene. Se AZ modificasse la sua policy tariffaria, potrebbe evitare i disagi sia per chi ha tariffe Promo e deve modificare il biglietto, sia per chi deve partire per un'emergenza e non ha bisogno di una super tariffa flessibile. Se la rimborsabilità e la flessibilità diventassero dei servizi extra, i clienti potrebbero adeguare i prezzi dei loro biglietti alle esigenze personali. Ritornando agli esempi riportati, chi prenota con mesi di anticipo ma non ha la certezza matematica di prendere esattamente quel volo, quel giorno, può pagare 70€ anziché 50€ per aggiungere un po' di flessibilità. Caso opposto, chi prenota a ridosso della partenza, può pagare 350€ anziché 400€.

Inoltre, AZ potrebbe seguire l'esempio di altre compagnie come la jetBlue, che rimborsano alcuni biglietti sotto forma di buoni che si possono usare per futuri acquisti. Chi vuole il rimborso pecuniario può scegliere di pagare di più.
/Fine OT

Allora, mi sono permesso di "spulciare" i dati relativi alla procedura ufficiale di Ryanair sulla tariffa Business Plus, per vedere di preciso di cosa si tratta. Innanzitutto, va precisato che le tariffe BP non sono rimborsabili, tranne che nei casi più gravi (e.g., lutto in famiglia).

On the day of travel, the booked flight can be changed (flight/route), free of charge, to an earlier or later flight that day (subject to seat availability). This free flight change can take place up to 40 minutes* before the original flight departure time if transferring to a later flight or one hour before the new flight if moving to an earlier service. This change can be completed at the airport ticket desk or via a call centre (subject to opening hours). Any flight changes (date/flight/route) made before the day of travel will not be charged a Flight Change fee but any applicable fare difference is payable.

*1 hour if ringing a call centre (subject to call centre opening hours)

Route changes are permitted between the same departure and destination countries. A route change of all flights in a booking can be made online, however once the outbound flight has taken place, a route change for the return flight can only be made at an airport ticket desk or via a call centre (subject to opening hours
(Please see APPENDIX 3.30 for full business plus procedures)

When a flight is changed, the included Business Plus services (listed below) are transferred to the new flight (subject to availability), however if a service cannot be transferred, no refund is due.
Ryanair Business Plus Passenger’s should not be requested to change seat allocation or place standard cabin baggage to the hold

Fast-track Security Fast Track is currently available at the following airports:
Dublin (DUB), Stansted (STN), Milan Bergamo (BGY), Brussels Charleroi (CRL), Barcelona El Prat (BCN), Manchester (MAN), East Midlands (EMA), Liverpool (LPL) and from the 1st of Sept Frankfurt Hahn & Warsaw Modlin (WMI) will be available
Quindi, il bagaglio a mano non dovrebbe andare in stiva, ma stando a come è formulata la frase, questa policy è derogabile. Anche perché non c'è nessuna nota per gli equipaggi relativa alle misure da adottare per riservare lo spazio per i bagagli a mano dei passeggeri BP.

Note:
Ryanair Business Plus makes business travel with Ryanair simpler. Front-line Staff play an essential role in influencing the customer’s perception of Ryanair. Your professionalism and friendliness will determine whether we “win” or “lose” the passenger forever. Therefore be determined to provide excellent customer service at all times.
Ah, però.

The Business Plus fares can be booked on Ryanair.com, at an airport ticket desk, through Ryanair’s Mobile App or through a Ryanair Call Centre. All Business Plus fares are non-refundable, however, they are fully flexible allowing checked-in customers be unchecked without charge and permitted to change their flight time to take an earlier/later flight on the day of departure completely free or change the date or route paying only the fare difference. No Flight Change fees apply to the Business Plus package.
Chiarimenti sulla flessibilità.

Where Fast Track is not available at a location this will be replaced with the words Business Plus
Questa nota riguarda ciò che comparirà sulla carta d'imbarco, vicino al codice a barre. Fast Track se si parte da uno degli scali menzionati sopra, Business Plus se si parte da uno qualsiasi degli altri scali del network FR.

Flight Changes

As the Business Plus fares are fully flexible, passengers can be unchecked free of charge if they have checked-in. At no point should a Business Plus passenger pay penalty fees for changing their flight.
- Changes can be made on Ryanair.com up to 4 hours prior to the flight departure time.
- Call Centre changes are subject to Call Centre opening hours with a cut off time of 1 hour prior to departure.
- Airport changes are permitted up to Bag Drop closure, 40 minutes prior to departure time.
A seguire uno schema più dettagliato che provo a riportare qui.

EDIT: No, vabbè, mi arrendo... posto direttamente l'immagine.

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kenyaprince

Amministratore AC
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20 Giugno 2008
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The reinvention of Ryanair over the last two years has been remarkable. And the fact that it has happened with one-time low-cost enfant terrible Michael O’Leary at the helm has been all the more astonishing.


But should we really be surprised? O’Leary is nothing if he’s not a pragmatist. So while he’s clearly still uncomfortable having to ooze charm – witness his pain in front of a group of travel management gurus, which he described as one of the most depressing days of his life (see Airline Business's June 2015 issue or here) – O’Leary knows what’s good for the business.


And business is what it’s all about. The old Ryanair made no attempt to encourage corporate types, but O’Leary had seen the success that hybrids like Vueling were having, and he’s watched the transformation of EasyJet under Carolyn McCall.


That’s not to say there was anything too wrong with the old model. The business has generated in excess of $5 billion in net profit over the last decade. How many European legacy carriers can say that?


And there’s something to be said for lowering customers’ expectations. If a passenger loses a suitcase on British Airways, they’ll be straight on the phone or email to complain. But on Ryanair, the expectation was that checked luggage would go AWOL, and it then probably didn’t. Great service! What’s all the fuss about?


But O’Leary recognised that there’s only so much money to be made tapping the leisure market. And having steered Ryanair profitably for such a long period, he acted quickly to re-invigorate it with the new strategy.


Business passengers, who often travel out of season and are prepared to pay more, want some of the benefits that Ryanair didn’t offer – allocated seats and multi-channel distribution being two of the key ones. And that’s something O’Leary has addressed.


EasyJet proved that the “jump to the dark side” was doable, so O’Leary thought “I’ll have some of that”.


But the Irishman’s low-cost mantra hasn’t changed and he admits to being embarrassed by the shiny new headquarters the airline has moved into in Dublin, after years operating from a shabby – and not very chic – office near the airport. But it did the job.


Legend has it that once on a rare visit to the airline’s training centre, as he walked through the door he challenged the P&L of the coffee machine. Rest assured that machine is no longer a cost centre.


And his ruthless passenger policies, which have generated countless column inches over the years, have benefited Europe’s entire airline industry. Ryanair has essentially operated a boot camp for passengers, drumming home good discipline around carry-on luggage and self-processing.


But there were other business reasons why a more customer-friendly attitude was needed. Last year, Ryanair made much of its “BBB+” rating from Standard & Poor’s, making it “the highest-rated airline in the world”. But while recognising its “significantly lower cost than its peers”, S&P cautioned that Ryanair’s “reputation of less-friendly customer service” could “slow down passenger volume growth”.


Despite the move upmarket towards the space occupied by EasyJet and others, Ryanair will remain a step apart from rivals. Even McCall concedes that her rival is ahead on cost because of its focus on secondary and tertiary airports and the policy of self-employed crew.


And O’Leary? Despite a decade of teasing that he was close to calling it a day, he is showing no signs that he’s tiring of tackling the big challenges. After 20 years at the helm, in 2014 O’Leary signed up for another five, by which time he expects the airline to be carrying over 120 million passengers. As he told Flightglobal at the Paris air show two years ago: “I’ve four young kids and I sure as hell don’t want to spend any more time at home!”

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