WTO: il 787 ha ricevuto 7 miliardi di $ di sussidi illegali


malpensante

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6 Novembre 2005
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bel paese là dove 'l sì suona
WTO rules Boeing had illegal subsidies

By Peggy Hollinger in Paris, Nikki Tait in Brussels, Hal Weitzman in Chicago and Robin Harding in Washington
Published: January 31 2011 22:23 | Last updated: January 31 2011 22:23

Boeing’s flagship 787 Dreamliner has benefited from illegal US government subsidies that have distorted market competition, according to the World Trade Organisation.
The ruling, which will not be published for several weeks, marks a key moment in a bitter six-year trade dispute that has pitched the European Union against the US over the funding of their respective aircraft makers.
In June, the WTO ruled that Airbus, the Franco-German aircraft maker, had also benefited from illegal aid in the form of repayable loans linked to export sales in the development of its A380 superjumbo.
The two rulings will now step up the pressure on politicians from both sides to negotiate a settlement and find a new agreement on the acceptable form for state aid.
The current row, the largest trade dispute ever brought before the WTO, was sparked when the US government abandoned a previous accord hammered out in 1992.
But the arrival of new, aggressive competitors, such as Brazil and China, is making the need for common rules on the financing of new aircraft more pressing, say industry executives.
The European Commission welcomed the findings, which will remain confidential until formally published in the next few weeks. A spokesman for EU trade commissioner Karel de Gucht said it was a “solid report” that “sheds further light on the negative consequences for the EU industry of these US subsidies and provides a timely element of balance in this long-running dispute”.
Airbus claimed that the ruling found at least $5bn in US government aid illegal – much of which was channelled through the Department of Defense and the Nasa space agency.
In addition, a further $2bn in state and local subsidies were deemed unfair, the group said. The aircraft maker said the report would show that Boeing could not have launched its rival to Airbus’s A380, the 787 Dreamliner, without this illegal aid, which it claimed had cost it $45bn in lost sales.
Boeing said the report would show that the WTO had rejected almost all of Europe’s claims against the US, including the vast majority of its R&D claims. “Nothing in today’s reports even begins to compare to the $20bn in illegal subsidies that the WTO found last June that Airbus/EADS has received,” it said.
The US government also rejected the European claim of victory. Nefeterius McPherson, spokesman for Ron Kirk, the US trade representative, said the US was “confident that the WTO will confirm the US view that European subsidies to Airbus dwarf any subsidies that the US provided to Boeing.”
Both sides are appealing against the WTO’s decision last year on European aid to Airbus. They are also expected to appeal against the latest decision on US aid to Boeing. Each side will have 60 days to appeal.

Copyright The Financial Times Limited 2011
 
per un progetto pure andato male... ma io non capisco a chi serve ficcare il naso su chi dove prende soldi per progetti..
 
Mi sembra un po' presto per parlare di progetto andato male!

Per come è impostato il mercato odierno con una sorta di duopolio c'è spazio anche per ritardi come nel caso del B787 o prima di lui dell'A380.
 
Per essere un velivolo che aspetta ancora di entrare in servizio, 847 ordini mi sembrano una buona fiducia data dai vettori a Boeing... contro i 583 per l' A350
 
Per essere un velivolo che aspetta ancora di entrare in servizio, 847 ordini mi sembrano una buona fiducia data dai vettori a Boeing... contro i 583 per l' A350
Beh, in teoria (e anche in pratica) dovrebbe arrivare prima del 350, quindi mi sembra normale che abbia + ordini! Poi probabilmente ne avrà cmq di più, però sicuramente gli anni di anticipo sulle consegne contano parecchio!
 
Mi riferivo alla seconda parte della frase...

ma io la penso cosi.. cioe'.. se il governo USA vuole aiutare una sua industria ad offrire un prodotto migliore dei concorrenti e con questo magari aumentarne le vendite,persone che sono impiegate nel progetto e via dicendo.. cosa c'e' di male?
poi bon.. si io mi riferivo del ritardo e del prototipo andato male.
 
ma io la penso cosi.. cioe'.. se il governo USA vuole aiutare una sua industria ad offrire un prodotto migliore dei concorrenti e con questo magari aumentarne le vendite,persone che sono impiegate nel progetto e via dicendo.. cosa c'e' di male?
poi bon.. si io mi riferivo del ritardo e del prototipo andato male.

No purtroppo tu ti riferivi alla violazione di una regola del WTO,che a questo punto immagino tu non sappia nemmeno cosa sia.
 
ma io la penso cosi.. cioe'.. se il governo USA vuole aiutare una sua industria ad offrire un prodotto migliore dei concorrenti e con questo magari aumentarne le vendite,persone che sono impiegate nel progetto e via dicendo.. cosa c'e' di male?
poi bon.. si io mi riferivo del ritardo e del prototipo andato male.
Peccato che poi Boeing si lamenti dei soldi che prende Airbus...
 
Peccato che poi Boeing si lamenti dei soldi che prende Airbus...

So cos'e' il World Trade Organization...
bhe.. penso che in tutte le industrie di santi non ce ne sono..
alla fine per come la penso io l importante e' il prodotto che ne esce fuori non i finanziamenti..
 
So cos'e' il World Trade Organization...
bhe.. penso che in tutte le industrie di santi non ce ne sono..
alla fine per come la penso io l importante e' il prodotto che ne esce fuori non i finanziamenti..

E' importante anche che il gioco fra i vari concorrenti sia pulito, senza distorsioni che non hanno niente a che fare con le leggi di mercato.
 
So cos'e' il World Trade Organization...
bhe.. penso che in tutte le industrie di santi non ce ne sono..
alla fine per come la penso io l importante e' il prodotto che ne esce fuori non i finanziamenti..

Bah.

Stringendo e semplificando, la concorrenza sleale uccide il libero mercato, e una volta morto questo la seconda cosa a morire sono la qualità del prodotto, la possibilità di scelta e i soldi in tasca agli acquirenti. L'estremo è che il prodotto sia una bara volante.

DaV