Turkish Airlines : volano i profitti, oltre le previsioni degli analisti


Negli emirati il petrolio lo pagano uguale? Io credo di no, non perché lo abbiano in caso ma perché credo su quello cosí come sui salari dei dipendenti non gravano imposte. E questo é un vantaggio competitivo GIGANTESCO. Non so quali siano le aliquote turche, ma per piloti e assistenti di volo questo é un vantaggio del 100% rispetto ad pari ruolo in Italia, parte di questo vantaggio va al lavoratore, ma parte rimane dentro la compagnia.
 
[h=1]Turkish Airlines to Launch Aden Service from Oct 2012[/h] by JL
Update at 0820GMT 05SEP12
Turkish Airlines starting 01OCT12 begins operation to Aden in Yemen, where it’ll combine operation with Sana’a. The airline will operate 3 weekly Istanbul – Sana’a – Aden – Istanbul routing on board Airbus A319 or A320, and increases to 4 weekly from 28OCT12.
Schedule from 28OCT12:

TK838 IST2040 – 0225+1SAH0315+1 – 0405+1ADE0450+1 – 0905+1IST 319 x357
Service from 01OCT12 to 27OCT12 operates Day 135
 
[h=1]Turkish Airlines to Launch Aden Service from Oct 2012[/h] by JL
Update at 0820GMT 05SEP12
Turkish Airlines starting 01OCT12 begins operation to Aden in Yemen, where it’ll combine operation with Sana’a. The airline will operate 3 weekly Istanbul – Sana’a – Aden – Istanbul routing on board Airbus A319 or A320, and increases to 4 weekly from 28OCT12.
Schedule from 28OCT12:

TK838 IST2040 – 0225+1SAH0315+1 – 0405+1ADE0450+1 – 0905+1IST 319 x357
Service from 01OCT12 to 27OCT12 operates Day 135

Cancella qui, ho spostato la news nel thread apposito ;)
http://www.aviazionecivile.org/vb/s...ines-network-estivo-2012-e-nuove-destinazioni
 
Mi sono andato a vedere il rapporto trimestrale (in Turco, quello in Inglese ancora non l'hanno pubblicato), e la prima cosa che si nota è che la debolezza dell'Euro (nei confronti del quale TK ha un'esposizione di 27-28 milioni di Lire per ogni 100 punti base), che ha perso il 5% nei confronti della Lira nel trimestre in questione, ha portato in cassa altri 90 milioni di Lire (anche se poi 50 sono stati girati ai contratti di copertura), per cui il profitto finale è stato di 243,5 milioni di Lire, pari a 133,8 mln di USD o 106,5 mln di Euro.

Notare che se l'Euro continuasse a scendere, a 2,10 significherebbe 270-280 mln di Lire di profitti in più, a 2,00 540-560 (e di converso, un cambio a 2.46 com'era il 25 Aprile implicherebbe una mazzata sui conti da 720-725 mln di Lire, che spero ben mitigati dalla strategia di copertura!)

Impressionanti le vendite, salite di 1 miliardo nel trimestre, mentre i costi di vendita salivano soltanto di 600 mln, per cui il margine lordo è salito del 210%, da 382 a 802 milioni!

Nel semestre però TK è in nero solo per 2,5 mln di Lire, perché complessivamente ha perso 165 mln di Lire tra cambi e coperture, mentre l'anno scorso nel primo semestre aveva portato a casa su questa posta quasi 200 mln, più che dimezzando le perdite!

...E pensare che più di qualcuno quì dentro continua a dire che prima o poi tk farà il botto in negativo... !!!
 
Qualche cosa in comune con AZ in effetti TK ce l'ha.
Una quindicina di miei colleghi fuoriusciti "spintaneamente" da AZ nel 2009 volano in TK.
Così il feroce saladino si è trovato gratis ed in fretta i comandanti per almeno 3 dei suoi nuovissimi B777.
A proposito, i miei colleghi in TK guadagnano più di me, a dimostrazione di quanto i privilegi dei piloti incidono sui conti aziendali.

Con contratti a termine di un anno (comandanti) e 3 anni (FO), e prelievo fiscale del 5% circa è facile guadagnare (netti) più che in AZ.
Ah, i comandanti su NB hanno questo schedule: 5 days ON / 2 days OFF or 6 days ON / 1 day OFF.
 
Qualche cosa in comune con AZ in effetti TK ce l'ha.
Una quindicina di miei colleghi fuoriusciti "spintaneamente" da AZ nel 2009 volano in TK.
Così il feroce saladino si è trovato gratis ed in fretta i comandanti per almeno 3 dei suoi nuovissimi B777.
A proposito, i miei colleghi in TK guadagnano più di me, a dimostrazione di quanto i privilegi dei piloti incidono sui conti aziendali.

comparazione tanto elementare quanto errata alla radice. non si possono fare esempi del genere.
 
Fiscalità turca

... prelievo fiscale del 5% ...

È un trattamento di favore per una specifica categoria di lavoratori? Hai delle fonti al riguardo?

Mia moglie ha lavorato 10 anni in Turchia, come ingegnere, ed è sempre stata sottoposta a prelievi fiscali e contributivi ben più pesanti del 5%, per la precisione sul lordo base, fino al 35% di tributi e 15% di contributi.

Queste le aliquote che mi risultano (almeno fino al 2011, so che è cambiato qualcosa per la sanità):

Fino a 9400 TRY (4k EUR) 15%
Da 9400 TRY a 23k (10k EUR) TRY 20%
Da 23k TRY a 53k TRY (23k EUR) 27%
Da 53k TRY ed oltre 35%

Più un altro 15% di contributi (9% pensione, 5% sanità e 1% disoccupazione).

Da notare che non c'è no tax area, per cui già sulla prima lira lorda 30 kuruş se ne vanno in tributi e contributi (o detta in un'altra maniera, la pressione fiscale e contributiva complessiva dovrebbe essere minimo 30% per tutti).
 
È un trattamento di favore per una specifica categoria di lavoratori? Hai delle fonti al riguardo?

Sempre a disposizione: su PPRUNE compare ancora questo, risalente al 2010:

WASINC International is pleased to announce immediate openings for qualified B737NG captains and first officers for Turkish Airlines to be based in Istanbul, Turkey. This position is contracted and managed by Pan Am International Flight Academy. Qualified applicants interested in pursuing this position are encouraged to complete their online application and you will be contacted directly by Pan Am International Flight Academy.
Pilots Needed for Turkish Airlines:
A320/B737NG:
Captains – 200 crewmembers
First Officers – 600 crewmembers
Minimum Requirements:
B737NG Captain -
2000+ hours PIC on type
6000+ hours total time
4000+ hours in multi-crew, multi engine jet MTOW of 27 tonnes or greater
Current on type
Valid/current ATPL
Valid passport
Valid/current Class A (First Class) Medical
ATPL issued from an ICAO Contracted State
ICAO Level 5 English proficiency (Level 4 may be considered in the future)
Age limitation between 37 – 59 years old
No history of incidents or accidents
No criminal history
B737 First Officer -
Frozen ATP
Bachelors Degree (four year university degree)
500+ hours on type
1500+ hours total time
1000+ hours in multi-crew, multi engine jet MTOW of 27 tonnes or greater
Current on type (Last flight must be within last 6 months)
Valid/current ATPL
Valid passport
Valid/current Class A (First Class) Medical
ATPL issued from an ICAO country
ICAO Level 5 English proficiency (Level 4 may be considered in the future). Other English endorsements also accepted.
Age limitation between 25-45 years old.
No history of incidents or accidents
No criminal history
Domicile: Istanbul, Turkey
Contract Term:
1 years, renewable (Captain)
3 years, renewable (First Officers)
Benefits:
B737NG Captain:
Salary
B737/A320 Captain: $10,121USD/month (gross) ($8,660 base + $1,431 quarterly bonus)
TRI/TRE: $1,359USD/month (gross)
Ground Training Instructor: $951USD/month (gross)
Bonus: Quarterly bonus of $4,293USD ($1,431/month)
Schedule will be 5 days ON / 2 days OFF or 6 days ON / 1 day OFF
B777 First Officer:
Salary (Salary, Bonus, and Overtime rate is determined by your level of previous flight experience)
B737 First Officer: TL8,000 to TL10,000/month (gross) (about $5,395USD to $6,744USD)
Quarterly bonus of TL3,500 to TL4,200 (about $2360USD to $2832USD)
Additional Benefits:
Standard health plan provided
Accommodation & Transportation at base will be provided
Overtime is time flown over 70 hours/month. Time flown on religious/national holidays and Sunday paid at same overtime rate.
Captain: $102/hr
First Officer: TL95 to TL114 (about $64USD to $76USD)
Annual Leave
One year of Duty – 18 work days
5 years to 15 years – 24 work days
More the 15 years – 30 work days
Other Leave
Paid casual leave up to 7 days
Paid marital leave for 8 days
Paid birth leave for 6 days
Paid death in family leave for 7 days
Pilot may be granted a non-paid leave up to 90 days in a year with written application
Employee Travel (for use by spouse or children):
After 1st year – One (1) ID00 and Two (2) ID90 domestic tickets
After 2nd year – One (1) additional ID00 international ticket (Middle East and Europe Only)
After 3rd year – One (1) additional ID00 domestic ticket
After 5th year – One (1) additional ID90 international ticket
After 10th year – Four (4) additional ID90 international tickets
Additional Information:
To calculate Net pay: Approximately 95% of Gross salary is paid to the employee and 5% will go for local taxes.
Expat status may dramatically reduce your home country national tax liability. Consult your CPA for tax advice.
Interviews will be 15 days in length held in the USA. All travel and accommodation costs will be paid by Turkish Airlines.
You will need to be able to start your contract within 1 month of your interview.
 
PPRUNE: 15%-20%

Sempre a disposizione: su PPRUNE compare ancora questo, risalente al 2010:

Sempre su PPRUNE, Aprile 2012:
Turkish Airlines BS 737
My experience: BAD...
No commute contract
LOW PAY
Long initial training
Flight Pay reduction (7000TL) if no flight that month due to training or validation wait.
I lost one month.
No final paycheck, I quit early. I worked ten days free for them...
Poor Scheduling with constant changes when the senior THY Captains see a trip he wants.
Sched tries to break company regs sometimes asking if you will do "extra".
Forced to commute to Alternate airport 1.5 hr drive sometimes with no transport provided, and you pay. No duty time added for this.
You use your own time off to do paperwork and some training tasks.
Sigma said 5% reduction for taxes, it was more like 15 to 20%
No mention from Sigma about reduction in pay for training/no fly
Interview process a MESS!...meaning at least 6 months.
737 routes domestic require constant aircraft and crew changes.
Imagine 16 hr duty day to obtain 5 hours of flight time.
The GOOD STUFF!
Hotels okay to excellent.
Check in and Pilot lounges good.
The Turk Pilots are Good people to fly with. Flight attendants the best...
Good place to live and affordable. Clean conditions and Air quality.
Food is good.
777 and A330/40 much better contract and commutable...they treat the 73 guys like slaves.

Bottom line is that I would go back with a commute contract, 4 days on 3 off per week, and 10K per month.

Good luck!

Ed onestamente anche 15%-20% mi sembra poco.
 
Ulteriori news... traffico primi 8 mesi 2012, Gen-Ago :

Pax totali : +19,7%
Pax in transito : +46.5% sullo stesso periodo del 2011
Pax in Economy Premium e Business Class : +45%

LF : 77% (+5.2% sul 2011 ed in ulteriore crescita rispetto ai primi 6 mesi dell'anno, dove era al 75.2%).