Tunisair verso la cancellazione dell'ordine di A350-800


kenadams

Moderatore
13 Agosto 2007
10,471
2,366
161
NYC
Tunisair appears to cancel A350-800 order

Tunisair appears to be the latest carrier to abandon the Airbus A350-800, bringing the backlog for the type to fewer than 90 aircraft.

The flag-carrier had ordered three of the type in July 2008, along with three A330s and 10 A320s.

But Airbus's order figures to the end of May no longer list the Tunisair A350s. While several A350-800 customers have converted to larger variants of the A350, the Airbus data indicates that the airline has cancelled outright.

The change takes the -800's backlog down to 89 aircraft, but Airbus insists that the variant will remain part of the A350 family.

Tunisair has yet to confirm its apparent decision and clarify its reasons. The airline recently put a group of older aircraft, including three A300s, up for sale. Its A330 order remains on the airframer's books.

The amendment effectively offsets the only order Airbus recorded in May, for three EasyJet A320s, and leaves the net order figure for 2013 unchanged at 493.

Several aerospace firms have established operations in Tunisia and, despite the country's political unrest sparking sweeping revolutions in other Arab states in 2011, it escaped relatively unscathed.

But Airbus executive vice-president for programmes Tom Williams noted, during a briefing in Toulouse on 5 June, that Airbus had encountered problems with suppliers which were trying to source components from Tunisia.

He says that, in some cases, the airframer had to take "extraordinary actions" to avoid disturbance in its production line, and "repatriate" components back into Europe.

http://www.flightglobal.com/news/articles/tunisair-appears-to-cancel-a350-800-order-386812/
 
Tunisair, ha diversi problemi economici chiaramente riconducibili alla situazione del paese e gestionali, ormai 2/3 ore di ritardo sono la norma.

A titolo informativo, Il Mercato Tunisino e' comunque regolato da un sistema di "quote" , che si stanno lentamente liberalizzando, per mantenere la bilancia del paese import / export in equilibrio.

Airbus e' oggi avvantaggiata poiché parte della componentistica e' prodotta in Tunisia e questo bilancia la quota, recentemente infatti sono stati consegnati dei 320 l'ultimo credo da nemmeno un mese.
 
Tunisair, ha diversi problemi economici chiaramente riconducibili alla situazione del paese e gestionali, ormai 2/3 ore di ritardo sono la norma.

A titolo informativo, Il Mercato Tunisino e' comunque regolato da un sistema di "quote" , che si stanno lentamente liberalizzando, per mantenere la bilancia del paese import / export in equilibrio.

Airbus e' oggi avvantaggiata poiché parte della componentistica e' prodotta in Tunisia e questo bilancia la quota, recentemente infatti sono stati consegnati dei 320 l'ultimo credo da nemmeno un mese.

Dici bene... e da notizie che ho avuto tramite un pilota di questa compagnia so che hanno annullato l'ordine dell'A350-800... staremo a vedere!
 
L' A350 è ottimizzato per la versione 900 e a meno di importanti ottimizzazioni volto a renderlo più conveniente che pare siano state abbandonate in quanto non convenienti visto l'esiguo backlog la versione 800 è destinata ad essere abbandonata una volta a regime la produzione dell' A350-900. Il tempo della scelta sarà quando dovranno essere spesi i soldini per approntarne la certificazione e produzione, che con il fratello maggiore in piena produzione spingerà parte dei clienti a convertire ordini nel 900 magari in cambio di un prezzo un po' più invitante e comunque per Airbus anche qualche ordine perso non sarà un dramma.
Annullare la versione 800 ora vorrebbe dire far si che alcuni clienti che magari hanno cambiato idea possano disdire senza nessuna penale o compensazione, mi viene in mente APF con i suoi 12 ordini sempre più lontani da poter essere piazzati in AZ, e che magari qualche cliente viri verso il B787 cosa che con l' A350 in servizio è più facile da contrastare offrendo il 900 invece che l'800.