Precipita dopo il decollo da Bagram un Boeing 747-400 BCF della National Air Cargo


Non conosco il modo di pilotare un 747F, ma ho esperienza di un aereo in cui trim è molto importante sul decollo [rischio di crash]. E su questo aereo molto spesso ho avuto il "carico" movimentato e molti spaventi. Possono essere come sempre tante cose qui che hanno creato il grosso problema: partenza con limiti del peso vicini, salita con molto angolo per evitare piccoli armi, trim nei limiti lontani che portano a poco spazio nell'autorità di controllo.
Tutto insieme fa che anche solo uno spostamento piccolo di humvee mette il centraggio oltre il massimo indietro possibile.
Purtroppo devono essere stati 10 secondi molto brutti nel cockpit, sai che non si risolve a quella quota li.
 
Una domanda senza ironia: ma il freno a mano si mette quando si caricano veicoli?
 
Una domanda senza ironia: ma il freno a mano si mette quando si caricano veicoli?

Non conosco questo, io assumo si. Pare che abbiamo un loadmaster nel forum lui di sicuro sa le procedure.
Io posso solo aggiungere che questo trasporto era di materiale per il militare e molto spesso ho visto che dentro nei veicoli sono caricati oggetti che non sempre sai che ci sono.
Magari non hanno tanto peso ma se nessuno fa la ispezione dentro capita che qualche libbra di troppo e non bene ferma sia presente. Difficile abbastanza che sposta il peso di tanto in ogni caso.
 
sicuramente sì, inoltre per mezzi di questo peso si usano catene di ferro al posto delle cinghie di ancoraggio.
 
On Jun 2nd 2013 accident investigators by the Ministry of Transport and Civil Aviation of Afghanistan reported in a press conference that quickly shifting cargo, consisting of three armored vehicles and two mine sweepers totalling at 80 tons of weight, caused the accident. The cargo slammed so hard at the back of the aircraft, that parts of the aircraft separated and wiring in the back was severed. As result of the shift and loss of aircraft parts the center of gravity moved so far back, that the attitude of the aircraft could no longer be controlled, the nose of the aircraft rose beyond the flying envelope of the aircraft and the aircraft stalled destroying the aircraft and killing all crew in the resulting impact. Parts of the aircraft, that separated as result of the initial load shift, were recovered from the runway. The straps used to tie down the cargo were recovered from the accident site, although charred they provided evidence of having fractured before final impact, it was unclear however, whether the fracture(s) had happened before or after takeoff.


fonte: Avherald.com
 
Interessante, per una volta tutto abbastanza come previsto. Mi chiedo quali possano essere le parti dell'aereo che si sono staccate in seguito alla brusca movimentazione del carico (nel video non si percepisce nulla di mascroscopico, almeno)
 
ottimo, grazie per la condivisione....... confermata la movimentazione del carico
 
Piuttosto attinente:

Bluebird 737 freighter destabilised by ballast shift during Paris approach
By David Kaminski-Morrow24 February 2023

Investigators are probing an apparent ballast shift on board a Bluebird Nordic Boeing 737-400SF during its descent towards Paris Charles de Gaulle.

The incident involving the Icelandic-registered freighter occurred on 10 February, according to French investigation authority BEA, which is citing preliminary information from its Icelandic counterpart.
BEA says the aircraft was undertaking a ferry flight with payload ballast in one of the aft container positions – designated position 10 – on the main deck.

As it descended towards Paris there was a “huge bang” which “shook the entire aircraft”, it states.

This resulted in a “strong” yaw which destabilised the aircraft’s flight trajectory, says BEA.
It adds that the crew investigated the situation and found the payload ballast had shifted from its aft position towards the 9g bulkhead wall in the forward cargo hold.

BEA says the loose ballast moved again, hitting the wall, during both flap extension and deployment of the landing-gear.

The aircraft had departed Brescia’s Montichiari airport. None of those on board was injured.
BEA identifies the airframe involved as TF-BBL, which was originally delivered as a passenger aircraft to Alaska Airlines in 1997 before being converted to a freighter in 2018 and introduced to the Bluebird fleet.

 
Da AvHerald leggo che il triletterale del volo era “MSA”, ossia Poste Air Cargo (Mistral), il che combacia con il fatto che partissero da Brescia.

Immagino stessero facendo ACMI.