Nuovi aeroporti in Albania, qualcosa sembra muoversi


Ce ne uno militare in Akernia. Ce gia una scuola e una base. E un po lontano da un vero aeroporto

grazie. Sapevo dell'esistenza della base militare. Conosco bene quella zona dell'Albania e tra l'altro conosco un "vecchio" pilota che se non ricordo male era basato in quell'aeroporto.
Potrebbe essere convertito in aeroporto civile?
 
grazie. Sapevo dell'esistenza della base militare. Conosco bene quella zona dell'Albania e tra l'altro conosco un "vecchio" pilota che se non ricordo male era basato in quell'aeroporto.
Potrebbe essere convertito in aeroporto civile?
Se vedete le foto su google earth, la pista praticamente non c'è più, credo che a sarand avrebbe maggiori possibilità di sviluppo grazie alla contiguità con Corfù!
 
Adesso mi sono accorto, misurando, che la pista verrebbe al massimo 1200mt!
 
Adesso mi sono accorto, misurando, che la pista verrebbe al massimo 1200mt!

Facendo una breve ricerca in internet ho visto che ci sono due "aeroporti" nella zona.
Il primo è quello nei pressi di Akernia (indicato come Mifol), vicino le saline di Narte a nord della città di Valona. Su google earth si vede la pista.
Il secondo, in città, ha codice LAVL e le poche info che ho trovato sono queste http://www.loft-aviation.com/airports/airport.php?installid=&identifier=LAVL
 
Se vedete le foto su google earth, la pista praticamente non c'è più, credo che a sarand avrebbe maggiori possibilità di sviluppo grazie alla contiguità con Corfù!

A Corfu ce gia un aeroporto e visto la vicinanza con Sarande, non capisco a cosa serve un altro. A Valona e un altro discorso.
 
Serve perché lì non ci vanno low cost, a parte easyjet, ma d'estate non ha buoni prezzi e poi perché a Sarande, dicono, ci sarà espansione turistica (costruendi centri vacanze) che a Vlore non ce li vedo qualunque sia l'aeroporto da resuscitare!
 
Per restare un po' OT, come mai l'aeroporto di Foggia è stato intitolato a Gino Lisa che era Torinese, ed è morto i Veneto?

probabilmente perchè qualche foggiano non aveva una mazza da fare se non intitolare un aeroporto ad un personaggio che con Foggia e la sua provincia non c'entra una (ri)mazza.
In effetti ho sempre pensato che questo nome sia piuttosto sfigato.....

http://it.wikipedia.org/wiki/Gino_Lisa
 
Serve perché lì non ci vanno low cost, a parte easyjet, ma d'estate non ha buoni prezzi e poi perché a Sarande, dicono, ci sarà espansione turistica (costruendi centri vacanze) che a Vlore non ce li vedo qualunque sia l'aeroporto da resuscitare!

Non ci vanno, ma ci possono andare. Non e che gli aeroporti sono per forza divisi tra low cost e di linea :). E vero che a Sarande ce espansione turistica, ma un aeroporto a Valona puo coprire la zona e per il resto del anno puo servire meglio Valona e Fier e zone limitrofe.
Cmq sia, resto del oppinione che un altro aeroporto in Albania non serve a molto per il momento.
 
...e pensare che un aeroporto nuovo di zecca c'è già!

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Dall'ultimo Piano Nazionale dei Trasporti dell'Albania (2006):

The Government adopted in 2000 the updated Master Plan and feasibility for a new passenger terminal at Tirana-Rinas Airport, to be operated as a concession and with an annual capacity of 1.5 million passengers. Total development under this 15-year Airport Master Plan would cost close to US $ 100 million (Table 7-1). Of the estimate of these investments until 2015, some are related to National Agency of Air Traffic Control (NATA or
ANTA), airlines or concessionaires for a total of some US $ 12 million (plus contingencies). Another US $ 8 million relate to a runway extension which may not be required until flights beyond Continental Europe are envisaged. The passenger terminal, utilities and related apron extension and taxiways would be needed earlier since these are directly related to traffic growth.

The plans described above are valid until the year 2015 horizon, ANTP is to the year 2023 horizon.
The Consultant first recommends that the existing plans be updated no later than in 2010, or as specified in the Tirana Airport concession agreement. This update should be financed by the concessionaire, as it is in his interest to continue the development of the facilities he manages.
The Consultant believes that the involvement of the private sector in the development of the Tirana International Airport should be progressively extended beyond the management of the passenger terminal to cover all other airport facilities, including infrastructures. It means that if the traffic develops as expected, the investments required to handle it, will naturally be
financed by the concessionaire, after appropriate feasibility analysis.
The development of the air traffic management systems could be financed either by the concessionaire, as part of the development of the Tirana airport facilities, or by a loan raised by the Government and paid back using the over flight fees it will generate.

Given the size of the country, the average income of its population and the development of the road network, the Consultant does not believe that domestic air transport could develop in Albania, except for taxi or chartered types of services which could be provided by specialised private companies. Furthermore, the concession agreement for the Tirana Airport passenger terminal includes a commitment by the Government that the airport will be the only international airport in the country. All this means that the prospects for the development of the other airports in Albania are quite limited.
The new Kukes airport constitutes however a special case because it was offered by a foreign country to Albania which may feel insulted if the facility is not properly used. The Government also confirmed to the Tirana Airport Concessionaire that the Kukes airport will only be a domestic airport. Given the low level of activity in the region and its proximity from Tirana, the potential passenger traffic for this airport is almost nil. Furthermore, the climatic conditions in the Kukes region are less favourable than in Tirana. The new airport cannot therefore be used as a back up for the Tirana airport in case of bad weather conditions. In such a situation, the risk that the airport be used for smuggling goods into or from Albania, or for other illegal activities, would become quite real.


As the northern part of Albania is one of the poorest in the country, it would be appropriate to try to take advantage of this infrastructure to boost regional economic development. An idea would be to study the possibility to create near the airport a high-tech industrial zone in which electronic equipment could be assembled, or other high value goods could be manufactured using the raw materials coming from the region (e.g. leather goods), by cheap local labour. Parts and finished products would be imported and exported by air. Such activities would make of Kukes a freight airport which should not contradict the commitment made by the Government in the Tirana airport concession agreement.


Il nuovo Piano dei Trasporti è in corso di finalizzazione.