Mancata collisione aereo Air France-El Al


Replay22it

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15 Settembre 2009
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Zerbino Sfilato (ndr)
Ho letto questa notizia su A.net
ecco il link: http://www.jpost.com/servlet/Satellite?cid=1261364541146&pagename=JPost/JPArticle/ShowFull


'El Al, Air France planes nearly crash'
An El-Al passenger jet bound for New York nearly collided with an Air France airliner over the skies of Belgrade on Monday, Channel 2 revealed on Tuesday evening.

According to the report, the Serbian air controller erroneously instructed the Air France airplane to fly on a route already used by the El Al plane, thus putting the jets on a collision course.

The two planes were about to crash in midair, but emergency alarms alerted both pilots and the El-Al plane changed course at the last moment, when the distance between the aircraft was only 300 meters.

Serbian authorities reportedly claimed that the Serbian air controller was responsible for the incident and aviation authorities there launched an investigation into the near-accident.

According to the report, El Al commended the Israeli pilot, stressing that at no point during the incidents were the passengers, crew or airplane in danger.
 
El Al, Air France Jets Avoid Collision Over Serbia (Update1)

Dec. 30 (Bloomberg) -- An El Al Israel Airlines Ltd. passenger plane nearly collided with an Air France airliner over Serbia two days ago because of an air traffic control error, El Al said.

El Al flight 007 to New York, a Boeing 777 airliner with 120 passengers, descended from its cruising altitude above Belgrade to establish a safe distance from an Air France plane that was carrying out the faulty instructions of an air controller, El Al said in a statement. The incident was on Dec. 28, it said.

The planes passed as close as 300 meters before the El Al pilot steered away, Haaretz reported on its Web site.

“The pilot acted accordingly to the situation,” Lior Yavor, senior vice-president of operations for El Al, said in the statement. “At no point was there danger to the passengers, the crew or the plane.”

Katarina Andric Milosavljevic, a spokeswoman for Serbia’s Civil Aviation Directorate, said an investigation is under way to determine if air traffic controllers were at fault.

Air France declined to comment, referring questions to Serbian authorities.

fonte:http://www.businessweek.com/news/20...ets-avoid-collision-over-serbia-update1-.html


Ancora nessuna news di casa nostra,come al solito arriviamo sempre dopo:sconfortato::sconfortato:
 
mi sembra difficile che l'aereo ElAl abbia virato quando era a soli 300 metri dall'altro traffico...300 metri li fai fuori in qualche decimo di secondo...il TCAS avrà cominciato ad urlare molto prima
 
Ricorda molto unevento analogo degli anni '70,la "Zagreb-mid-air-collision" incui per molteplici cause-sotto-organico degli organi di controllo,attrezzature poco accurate,sfortunate coincidenze due velivoli entrarono in collisione poco lontano dalla verticale su Zagabria.
Dopo i raid anti-Milosevic per combattere la pulizia etnica tutti i adar serbi sono risultati uori-uso,e la ricostituzione delle infrastrutture a sostegno dellATC è proceduta molto a rilnto,anche con attrezzature non propriamente all'ultimo grido
 
Cacchio!
E da quelle parti ci fu un'altra collisione fra un Trident British Airways e un DC-9 Adria a causa di un errore dei controllori una trentina di anni fa!
 
Beh a qualcuno i complimenti occorre farli che ha ascoltato il TCAS.... Il controllore serbo era per caso parente di qualcuno a Zurigo? Critichiamo molto i nostri controllori, ma mi sembrano un tantino + svegli.....
 
la cosa che mi fa strano è che nell'articolo si parli di cambio di rotta, quindi virata, ma il TCAS non da ordini sul piano orizzontale ma solo verticale quindi sali e scendi... e poi sfido chiunque a virare a 300 metri.. con una velocità relativa di circa 1700km/h quando vedi un puntino davanti un attimo dopo ti è gia addosso.
penso sia piu probabile che ci sia stato un cambio di quota ordinato dal TCAS e che al momento dell'incrocio i 2 velivoli avevano 300 metri di separazione. fatto sta che questo controllore ha rischiato di far collidere 2 aerei in volo il che non è affatto trascurabile; spero prendano provvedimenti...
e come detto sopra, ringraziamo chi ha inventato il TCAS!!!
 
Beh a qualcuno i complimenti occorre farli che ha ascoltato il TCAS.... Il controllore serbo era per caso parente di qualcuno a Zurigo? Critichiamo molto i nostri controllori, ma mi sembrano un tantino + svegli.....

i nostri, a quanto ne so, sono tra i meglio preparati al mondo.. anche se poi magari non sempre passano quella professionalità che ci si aspetta..
 
Incident: Air France A318 and El Al B772 near Belgrade on Dec 28th 2009, loss of separation


By Simon Hradecky, created Wednesday, Dec 30th 2009 14:58Z, last updated Wednesday, Dec 30th 2009 20:02Z

An Air France Airbus A318-100, registration F-GUGJ performing flight AF-2686 from Paris Charles de Gaulle (France) to Sofia (Bulgaria) with 70 people on board, was enroute in Serbian Airspace and was cleared to descend to FL350. The crew read back their clearance correctly but continued descent below FL350.

An El Al Boeing 777-200, registration 4X-ECE performing flight LY-7 from Tel Aviv (Israel) to New York JFK,NY (USA) with about 120 people on board, was enroute in Serbian Airspace at FL340 on a laterally converging flight path to AF-2686.

Serbia's Civil Aviation Authority reported, that by intervention of air traffic control the Air France stopped their descent at FL347, when the two aircraft were about 700 feet vertically and 3.5nm laterally apart below required separation minima. The CAA has launched an investigation into the incident.

Air France reported, that the crew responded to a TCAS resolution advisory applying standard operating procedures. All relevant information has been forwarded to the French Directorate General of Civil Aviation as well the Bureau of Investigation and Analysis (BEA). An internal investigation is in progress.

Israel's press had reported, that a near miss/near collision occured with the two aircraft being just 300 meters (laterally) apart at the same altitude and seconds from colliding, the actual collision being prevented by TCAS alerts.

Avherald
 
i nostri, a quanto ne so, sono tra i meglio preparati al mondo.. anche se poi magari non sempre passano quella professionalità che ci si aspetta..

Da buoni italiani li critichiamo (come tutto quello che è italiano), concordo con te sulla preparazione.... Ho fatto la battuta di Zurigo perchè è rimasto famoso l'incidente capitato grazie a Zurigo e grazie anche al fatto che il TCAS è stato praticamente ignorato da entrambi i piloti....

Purtroppo è triste ed allo stesso tempo felice il ricordo di questo http://www.airdisaster.com/cgi-bin/view_details.cgi?date=11141990&reg=I-ATJA&airline=Alitalia

Vero chè l'ILS era guasto, ma il controllore di Zurigo intervistato ha avuto il coraggio di dire che non era tenuto a correggere il pilota sulla quota che stava ottenendo... Voi direte perchè triste e felice ricordo.. per i morti e perchè mia sorella ha perso quell'aereo...