Incidente in Cina ad un E190 della Henan


A Henan Airlines (former Kunpeng Airlines) Embraer ERJ-190, registration B-3130 performing flight VD-8387 from Harbin to Yichun [ZYYC] (China) with 91 passengers and 5 crew, burst into flames after the aircraft overran the runway while landing in Yichun at 21:36L (13:36Z). 3 people received serious injuries, 46 minor injuries, there is no word on the other occupants. All injured have been taken to local hospitals.

Authorities do not yet rule out, there may be fatalities.

China's Civil Aviation Authority said, the Embraer ERJ-190 registration B-3130 with 91 passengers (thereof 5 children) and 5 crew came to a rest approx. 1500 meters from the runway while landing at 21:36L, more than 40 people have been rescued, rescue operations continue. An accident investigation team has been dispatched to Yichun.

Shenzhen Airlines, parent company of Henan Airlines, confirmed the accident and said, there were 91 passengers and 5 crew on board.

Aviation Sources in China say, that at the time fog prevailed with a visibility of 300 meters. The airplane touched down 1000 meters from the runway.

Yichun Airport [ZYYC] in the Heilongjiang province of China about 165nm northeast of Harbin Airport was opened to operation only in September 2009, the current route operated is Beijing-Harbin-Yichun. The airport, located 9km (4.8nm) from the city center, is capable to accept Airbus A320, Boeing 737 and similiar aircraft with a runway length of 2400 meters (7870 feet) and width of 45 meters (150 feet). No further data are currently known.

The local weather station reported fair weather (few cloud), 20km visibility, calm winds (<4 knots), temperature at 27 degrees C and dew point at 24 degrees C with 81% humidity two hours prior to the accident. 5 hours prior to the accident the station reported light rainshowers at 30km visibility, temperature at 30 degrees C with the dew point at 26 degrees C (71% humidity).

Metars for Lindu Airport, Yichun:
METAR ZYLD 241600Z 00000MPS 0600 FG NSC 13/13 Q1015 =
METAR ZYLD 241500Z 00000MPS 0600 FG NSC 13/13 Q1015 =
METAR ZYLD 241400Z 15001MPS 1000 BR NSC 12/12 Q1014 =
METAR ZYLD 241300Z 15001MPS 8000 NSC 13/13 Q1014 =
 
HENAN SOSPENDE TUTTI I VOLI

Henan Airlines suspends operation on 25AUG10

Henan Airlines, an all-Embraer E190 operator, has suspended all of its operation on Wednesday 25AUG10.

The decision is followed by the crash at Yichun City in China’s Heilongjiang Province on late Tuesday (24AUG10) night. VD8387, Harbin to Yichun City, crashed during approach. The airline has grounded its remaining 4 E190 till further notice. The crash is the first major hull-loss of Embraer 170/175/190/195 family.

airlineroute
 
Mi spiace per l'accaduto, ma anche qui ci risiamo (vedi Airblue, afriqiyah airways...giusto per ricordare le piu recenti) siamo di fronte ad un avvicinamento di non precisione.
ricordo che ciò significa che i piloti non hanno una guida, un segnale radio, che gli consenta di seguire il sentiero di discesa sul piano verticale.
 
Mi spiace per l'accaduto, ma anche qui ci risiamo (vedi Airblue, afriqiyah airways...giusto per ricordare le piu recenti) siamo di fronte ad un avvicinamento di non precisione.
ricordo che ciò significa che i piloti non hanno una guida, un segnale radio, che gli consenta di seguire il sentiero di discesa sul piano verticale.

e se pensiamo a cosa ci offre la tecnologia oggigiorno questo fa ancora più rabbia.
 
Aviation Sources in China say, that at the time fog prevailed with a visibility of 300 meters. The airplane touched down 1000 meters from the runway.

Questo a quanto sembra sia stato il meteo sul campo al momento dell'incidente.
Il fatto che non ci sia un precision app. avrebbe dovuto far supporre a cpt una riattacata o una diversione.
Non penso nessuna cartina abbia delle minime cosi basse per non precision.
Se fosse cosi non direi che la colpa non è di mancanza di radioassistenze ma errore umano ( mi sto solo attenendo a quanto letto non è nessuna supposizione sull'accaduto).
Inoltre gli equipaggi sono addestrati ad avvicinamenti e atterraggi non di precisione ( in aeroclub sono tutti a vista...) se succede qualcosa solitamente in questi casi entra in gioco il fattore umano.