Oggi la compagnia di HK, a seguito di risultati conseguiti nel Q1 sempre più deteriorati, ha annunciato una serie di misure di risparmio dei costi piuttosto drastiche a contrasto della recessione economica globale.
In particolare sarà tagliata la capacità nel settore passeggeri dell'8% e nel settore cargo dell'11% a partire da maggio. Alcuni aerei usciranno dalla flotta (si sta cercando di vendere 5 777-200 pax mentre saranno 5 e non 3, come inizialmente pianificato, i 74F messi "al prato"), si sta negoziando con i costruttori (Airbus e Boeing) per posticipare l'entrata in servizio dei nuovi aeromobili in ordine e si sta valutando se è opportuno rinnovare il leasing di altri in scadenza di contratto.
Cathay infine ha anche proposto allo staff di prendere un periodo di congedo non retribuito, che varierà da una a quattro settimane a seconda dell'anzianità.
Per quanto riguarda la riduzione dei voli passeggeri sono previsti tagli un pò a pioggia che riguarderanno anche l'Europa dopo anni di crescita continua. In particolare Francoforte e Parigi verranno ridotte progressivamente a 1 daily (da 10xw e 14xw rispettivamente), Londra vedrà alcune riduzioni ad hoc che verranno valutate poi di mese in mese.
Ci sarà anche una cospicua riduzione delle attività all cargo (da 124 voli settimanali a 84 in confronto alla Summer08), ma ancora non è stato emanato un programma dettagliato al riguardo.
Anche Dragonair prevede una revisione del proprio operativo.
Su flyertalk viene riportato quanto segue (molto dettagliato e chiaro)
The planned capacity cuts
According to Cathay Pacific, the capacity cuts (and some reallocations) will be made as follows. These include "redeploying flights to more profitable routes (and) making ad hoc cancellations to align with market demand":
Passenger Flight Reductions
• London – Ad hoc cancellations of 17 round trips in May and more are likely in June upon further review.
• Paris – Cut 7 round trips off the twice-daily services in May. Plans to cut down to 10 flights per week from June to the end of August, then daily from September, subject to changes in accordance with demand.
• Frankfurt - Cut 9 round trips off the 10-flights a week service in May. From June, cut 3 weekly services to make a daily service.
• Sydney – Cut 1 flight daily to 3 flights per day.
• Singapore – Cut 10 flights weekly to 32 flights per week.
• Bangkok – Cut 4 flights weekly to 31 flights per week.
• Seoul – Cut 1 flight daily to 4 flights per day.
• Taipei – ad hoc cancellations.
• Tokyo/Taipei – Downgraded to an A330 (311 seats) from a 747 (379 seats).
• Mumbai/Dubai – Downgraded to an A330 with the new cabin products (264 seats) from a 747 (379 seats).
Additions
• Denpasar – Add 4 flights weekly to existing daily flight from July to September.
• Sapporo – Add 3 flights weekly to become daily in July/August.
• Bahrain/Riyadh – Add 3 flights weekly to become a daily service from August.
Planned cargo flight reductions
• Weekly frequency down to 84 from the 2008 peak at 124
The following reductions are compared with the 2008 peak
• Europe (via Middle East or India): to 22 flights per week from 32
• North America – to 26 flights per week from 31
• Australia – to 2 flights per week from 3
• Mainland China - to 15 flights per week from 23, mainly Shanghai, Beijing, Xiamen
• North Asia – to 10 flights per week from 20, mainly Osaka, Taipei
• S.E. Asia – to 3 flights per week from 9, mainly Penang, Jakarta, Ho Chi Minh City
• Middle East & India – unchanged at 6 flights per week
Planned Dragonair flight changes
The capacity changes being made by Dragonair will result in the following reductions or additions to the schedule:
• Bengaluru – cut 1 flight weekly to become 4 (June to September on ad hoc basis)
• Busan – cut 3 flights weekly to become 4
• Sanya – cut 2 flights weekly to 5
• Shanghai – downgrade 10 flights weekly to an A320/321 (Dragonair operates 13 flights daily)
• Fukuoka (daily), Dalian/Shenyang (3 flights weekly), Guilin (daily) and Xian (daily) will be suspended.
• Guangzhou – Launch 2 daily flights from September (subject to government approval).
In particolare sarà tagliata la capacità nel settore passeggeri dell'8% e nel settore cargo dell'11% a partire da maggio. Alcuni aerei usciranno dalla flotta (si sta cercando di vendere 5 777-200 pax mentre saranno 5 e non 3, come inizialmente pianificato, i 74F messi "al prato"), si sta negoziando con i costruttori (Airbus e Boeing) per posticipare l'entrata in servizio dei nuovi aeromobili in ordine e si sta valutando se è opportuno rinnovare il leasing di altri in scadenza di contratto.
Cathay infine ha anche proposto allo staff di prendere un periodo di congedo non retribuito, che varierà da una a quattro settimane a seconda dell'anzianità.
Per quanto riguarda la riduzione dei voli passeggeri sono previsti tagli un pò a pioggia che riguarderanno anche l'Europa dopo anni di crescita continua. In particolare Francoforte e Parigi verranno ridotte progressivamente a 1 daily (da 10xw e 14xw rispettivamente), Londra vedrà alcune riduzioni ad hoc che verranno valutate poi di mese in mese.
Ci sarà anche una cospicua riduzione delle attività all cargo (da 124 voli settimanali a 84 in confronto alla Summer08), ma ancora non è stato emanato un programma dettagliato al riguardo.
Anche Dragonair prevede una revisione del proprio operativo.
Su flyertalk viene riportato quanto segue (molto dettagliato e chiaro)
The planned capacity cuts
According to Cathay Pacific, the capacity cuts (and some reallocations) will be made as follows. These include "redeploying flights to more profitable routes (and) making ad hoc cancellations to align with market demand":
Passenger Flight Reductions
• London – Ad hoc cancellations of 17 round trips in May and more are likely in June upon further review.
• Paris – Cut 7 round trips off the twice-daily services in May. Plans to cut down to 10 flights per week from June to the end of August, then daily from September, subject to changes in accordance with demand.
• Frankfurt - Cut 9 round trips off the 10-flights a week service in May. From June, cut 3 weekly services to make a daily service.
• Sydney – Cut 1 flight daily to 3 flights per day.
• Singapore – Cut 10 flights weekly to 32 flights per week.
• Bangkok – Cut 4 flights weekly to 31 flights per week.
• Seoul – Cut 1 flight daily to 4 flights per day.
• Taipei – ad hoc cancellations.
• Tokyo/Taipei – Downgraded to an A330 (311 seats) from a 747 (379 seats).
• Mumbai/Dubai – Downgraded to an A330 with the new cabin products (264 seats) from a 747 (379 seats).
Additions
• Denpasar – Add 4 flights weekly to existing daily flight from July to September.
• Sapporo – Add 3 flights weekly to become daily in July/August.
• Bahrain/Riyadh – Add 3 flights weekly to become a daily service from August.
Planned cargo flight reductions
• Weekly frequency down to 84 from the 2008 peak at 124
The following reductions are compared with the 2008 peak
• Europe (via Middle East or India): to 22 flights per week from 32
• North America – to 26 flights per week from 31
• Australia – to 2 flights per week from 3
• Mainland China - to 15 flights per week from 23, mainly Shanghai, Beijing, Xiamen
• North Asia – to 10 flights per week from 20, mainly Osaka, Taipei
• S.E. Asia – to 3 flights per week from 9, mainly Penang, Jakarta, Ho Chi Minh City
• Middle East & India – unchanged at 6 flights per week
Planned Dragonair flight changes
The capacity changes being made by Dragonair will result in the following reductions or additions to the schedule:
• Bengaluru – cut 1 flight weekly to become 4 (June to September on ad hoc basis)
• Busan – cut 3 flights weekly to become 4
• Sanya – cut 2 flights weekly to 5
• Shanghai – downgrade 10 flights weekly to an A320/321 (Dragonair operates 13 flights daily)
• Fukuoka (daily), Dalian/Shenyang (3 flights weekly), Guilin (daily) and Xian (daily) will be suspended.
• Guangzhou – Launch 2 daily flights from September (subject to government approval).