EUROAIRPORT: verso i 6 milioni di pax


Nel 2015 Basilea avrà un nuovo sviluppo di pax e rotte, infatti sarà il primo aeroporto dove opererà la nuova low cost europea di Lufthansa operata da Eurowings. Penso che a breve dovrebbero annunciare le prime rotte.
 
Confermata oggi la notizia preannunciata tempo fa: SWISS pone fine alla sua presenza a Basilea - Mulhouse alla fine di maggio 2015. Il motivo addotto è lo scarso rendimento dei voli da e per l'Euroairport, la compagnia afferma che la decisione non è direttamente legata alla nuova attività sull'aeroscalo di Eurowings ma al ruolo determinante e concorrenziale delle compagnie a basso costo EasyJet CH ed EasyJet GB. Inoltre vi è l'incertezza sul futuro "istituzionale" dell'aeroporto che, pur essendo totalmente in territorio francese, gode della favorevole fiscalità svizzera e della "leggera" legge sul lavoro della Confederazione. Un futuro solo "francese" sarebbe fortemente dannoso per compagnie e aziende legate al funzionamento dell'aeroscalo. La decisione di SWISS concerne poi 24 dipendenti che saranno trasferiti altrove.
L'abbandono di Basilea da parte di SWISS è un po' paradossale in quanto la compagnia, in pratica la vecchia Crossair con il nome cambiato, ha la sede sociale nella città renana ed è iscritta sul registro di commercio del Cantone di Basilea città.
 
SWISS to cease Basel flight operations as announced at the end of May 2015
08.12.2014

As previously announced, Swiss International Air Lines is to terminate its flight operations at EuroAirport Basel Mulhouse Freiburg at the end of May 2015. The changed market environment and difficult political parameters offer no prospect of a premium carrier such as SWISS being able to operate profitably in Basel. SWISS’s Basel-based maintenance and station personnel can be further employed elsewhere. The decision to cease these operations has been taken independently of whether Basel may be chosen as a future Eurowings base of the Lufthansa Group.

As previously announced, SWISS will cease its flight operations at EuroAirport Basel Mulhouse Freiburg at the end of May 2015, since these have failed to generate a profit ever since they were commenced. The decision has been taken independently of whether Basel may be chosen as a future Eurowings base of the Lufthansa Group.

Changed market environment and difficult political parameters

Basel has seen substantial changes in its market environment and customer needs. The region has evolved into a low-cost-carrier market; and the already difficult conditions have been exacerbated by the continuing legal uncertainties over the adoption of French tax law and the additional fees that have been announced for the EuroAirport, which stands on French soil. “For a premium carrier like SWISS it is simply impossible to operate profitably in this market environment,” concedes Harry Hohmeister, CEO of Swiss International Air Lines.

SWISS will continue to link Basel with the world by air from its Zurich hub, which already shares much of the Basel catchment area. And SWISS’s sister Lufthansa Group carriers Lufthansa, Germanwings, Austrian Airlines and Brussels Airlines will continue to offer flights from Basel to their Frankfurt, Munich, Düsseldorf, Vienna and Brussels hubs.

Personnel affected can be further employed

The cessation of SWISS’s Basel flight operations will affect 24 aircraft line maintenance and station personnel. All these employees will be offered alternative positions. The termination of these Basel operations will have no impact on SWISS’s flying personnel, as no crews are based there. The two SWISS aircraft currently stationed in Basel will be transferred to Zurich and deployed in the further expansion of the Zurich-based network. The action will also have no effect on the personnel in SWISS’s administrative offices at the EuroAirport.

Comunicato Stampa Swiss
 
Importante aumento del numero dei pax sull' Euroairport nel 2014: + 11% rispetto al 2013, cioè 6'523'874. Per l'anno in corso si prevede invece un moderato aumento: + 3%.
 
La direzione dell' Euroairport ha comunicato i dati del traffico per il 2015.

I pax sono stati 7'061'059 con un aumento dell' 8% circa rispetto all'anno precedente. Contenuto, per contro, il numero di movimenti: ca. 94'000 con un aumento del 2%.
Il consistente aumento del numero di pax è stato determinato dall'aumento dei voli quotidiani, dall'aumento del tasso di occupazione degli aerei, dall'uso di apparecchi più grandi. Maggiore compagnia sull'aeroporto di Basilea-Mulhouse-Friburgo in Brisgovia si è confermata EasyJet Switzerland che ha sostituito totalmente i servizi di SWISS.
Per l'anno in corso 2016 si prevede di nuovo un consistente aumento del numero di passeggeri.