Etihad e compagnie aeree nella sua sfera d'influenza


In risposta ai rumours messi in giro da CAPA, Etihad ha rilasciato una dichiarazione accusando CAPA di aver affermato il falso.

In a statement, Etihad said, "The claims made in the CAPA report are false. Jet Airways is a valuable partner of Etihad Airways, and we have no plans to divest.”
 
Riduzioni ulteriori sul network:

Abu Dhabi – Bangkok Routine seasonal adjustment, reduce from 4 to 3 daily during following period: 16APR18 – 12JUN18, 03SEP18 – 20DEC18
Abu Dhabi – Ho Chi Minh City Further changes to planned operational frequency. Service operated by a mix of A330-200/-300
25MAR18 – 11APR18 6 weekly (Day x6)
12APR18 – 31AUG18 3 weekly (Day 247; New adjustment, previous plan: 4-6 weekly)
02SEP18 – 09SEP18 6 weekly (Day x6)
10SEP18 – 05OCT18 4 weekly (Day x136)
06OCT18 – 27OCT18 5 weekly (Day x13)

Abu Dhabi – Kathmandu 21MAY18 – 16SEP18 Reduce from 2 to 1 daily, seasonal adjustment
Abu Dhabi – Kozhikode eff 25MAR18 Reduce from 3 to 2 daily. Planned daily A321 on EY254/257, instead of 5 weekly A321 and 2 weekly A320, remains unchanged
Abu Dhabi – Kuala Lumpur eff 01MAY18 Reduce from 14 to 10 weekly, 7 weekly from 01SEP18. Service operated by a mix of A330-300 and -200
https://www.routesonline.com/news/38/airlineroute/277435/etihad-s18-service-changes-as-of-04mar18/
 
L’eredità pesante di Alitalia-Air Berlin
Etihad riduce la flotta (per ora)


Anno pieno di sfide per la compagnia di Abu Dhabi: fuori dal parco macchine 20 aerei (16 già a terra). La società: è solo una riorganizzazione. Passeggeri su dello 0,5%

Per Abu Dhabi si tratta di normale amministrazione. Per alcuni analisti è il segnale che la società deve ancora risolvere le sue criticità finanziarie. Soprattutto dopo aver chiuso il 2016 con 1,87 miliardi di dollari di perdite, anche a causa degli investimenti fallimentari in Air Berlin (i creditori hanno portato in tribunale gli emiratini chiedendo un miliardo di euro di danni) e Alitalia. Quel che è certo è che nelle ultime settimane Etihad, la compagnia aerea di Abu Dhabi, ha via via parcheggiato o rivenduto almeno 16 velivoli della sua flotta e secondo le stime dovrebbe disfarsi di altri quattro aerei da un lato per fare cassa, dall’altro per evitare di tenersi negli hangar jet che non possono volare per esempio negli Usa dati i tagli ai collegamenti verso il Nord America.

I jet parcheggiati

Sarà un anno ancora pieno di sfide per Etihad, ex proprietaria del 49% dell’ex compagnia di bandiera italiana (dallo scorso maggio in amministrazione straordinaria). Sfidata sul territorio dalle rivali Emirates e Qatar Airways. Ostacolata sul mercato americano. E appesantita dagli investimenti non andati a buon fine. Alcuni interventi sono già iniziati, come quelli sulla flotta. A gennaio Etihad ha messo a terra tutti i cinque Airbus A330 — nella versione cargo — optando per una flotta di trasporto merci di soli Boeing. A inizio febbraio la compagnia degli Emirati Arabi Uniti — secondo l’agenzia Reuters — parcheggerà altri 5 Boeing 777-200LR, utilizzati per i voli di lungo raggio verso gli Usa. Di questi due non volano da febbraio, stando ai registri di volo consultati dal Corriere. Altri dieci aerei della flotta Etihad saranno ceduti al gruppo European Aviation Group. Si tratta degli Airbus A340 — quadrimotori non più in produzione e uguali all’«Air Force One» del governo italiano — «che saranno consegnati nei prossimi mesi», spiega in un comunicato European Aviation. Nove di questi velivoli — 3 nella versione A340-500, 6 A340-600 — sono stati parcheggiati nell’arco del 2017 dalla società emiratina.

La replica di Abu Dhabi

Interpellato dal Corriere della Sera Etihad Airways sostiene di non avere in programma una riduzione della flotta «ma di riorganizzarla e rinnovarla». «Ci sono infatti alcuni velivoli in arrivo nei prossimi anni — spiegano da Abu Dhabi —. Rinnovare gli equipaggiamenti degli aeromobili e apportare modifiche alla flotta, quando e dove necessario, costituisce una business practice usuale per l’industria dell’aviazione». Quanto dureranno la «riorganizzazione e il rinnovo» lo si vedrà nei prossimi mesi. Quel che è certo è che, documenti ufficiali alla mano, la flotta complessiva di Etihad è passata dai 122 velivoli di febbraio 2017 ai 115 di gennaio 2018. Fino al 2025 — salvo ripensamenti — dovrebbe ricevere 175 nuovi jet. Secondo i bene informati il gruppo potrebbe rivedere alcuni di questi contratti spostando più in avanti le consegne.

I passeggeri nel 2017

Gli effetti si sentono anche sull’offerta commerciale. Nel 2017 Etihad Airways ha trasportato ufficialmente 18,6 milioni di passeggeri. Si tratta di uno striminzito aumento dello 0,5% rispetto a quelli del 2016 (18,5 milioni). Stando al database di FlightGlobal nel mese di marzo 2018 Etihad ha messo a disposizione 515 voli e 52.320 posti in meno rispetto a marzo 2017, una riduzione dei collegamenti del 6,25% e della capacità del 2,7%. Per fare un confronto, la rivale nazionale Emirates nello stesso periodo di riferimento ha ridotto dello 0,6% i voli, ma incrementato i posti dello 0,8%

http://www.corriere.it/cronache/18_...in-291f4f34-222d-11e8-a665-a35373fafb97.shtml
 
Etihad’s EA Partners set to offer claims on insolvent units

Etihad created EA Partners I and II to provide financing to carriers in which it held stakes without weighing on the balance sheet of the Abu Dhabi-based parent company

A special purpose vehicle linked to Etihad Airways is poised to auction its claims on insolvent partner airlines Air Berlin and Alitalia, in order to head off the risk of defaulting on bonds it sold.
A cash reserve that covers interest payments on bonds issued by EA Partners II has run low following the insolvency of two of the six Etihad affiliates it was set up to fund. EA Partners II, which sold $500mn notes due in June 2021, said last week that a “remarketing event” occurred on the debt, according to a statement. This is triggered when the pool falls below 75% of the initial reserves, according to bond documents.
An official at EA Partners in Amsterdam declined to comment on the statement. An Etihad official in Abu Dhabi declined to comment.
Etihad created EA Partners I and II to provide financing to carriers in which it held stakes without weighing on the balance sheet of the Abu Dhabi-based parent company. Their structure is similar to that of securitisations whereby they issue bonds secured by the individual obligations of the affiliate companies. The auction will apply only to claims on the two insolvent airlines, according to bond documents. However, if bids don’t cover the shortfall it could trigger a default on the EA Partners bond, at the discretion of bondholders, according to a Fitch Ratings report.
“If the remarketing of the debt obligation is not sufficient, along with the liquidity pool, to cover the partial redemption of the notes at par and accrued interest, or without support from Etihad, an event of default could occur,” said Tony Lebon, a credit analyst at Oddo BHF in Paris. “Then, a bondholders meeting would be called and several options could be on the table, including an acceleration of the notes.”
It may take until late August to determine whether a default on the notes has occurred if the remarketing process is unsuccessful, according to Arndt Muthreich, a managing director at Stifel Nicolaus. In that scenario, the EA Partners II bonds may be worth between 56.2 cents on the dollar and 80.4 cents, he wrote in a note to clients.
EA Partners I and II notes are quoted at 74 cents on the dollar and 71 cents respectively, according to data compiled by Bloomberg.
EA Partners will have to appoint a new agent for the auction after Dare Holdings, formerly Anoa Capital, requested the termination of its contract, EA Partners said in the statement last week. No “remarketing event” occurred on $700mn of EA Partners I notes due in 2020, the company said in a separate statement.
In May, Etihad said it would assume Alitalia’s obligation to pay the principal on its debt to EA Partners, but not interest.

http://www.gulf-times.com/story/584675/Etihad-s-EA-Partners-set-to-offer-claims-on-insolv
 
hanno un disavanzo in flotta a questo punto? Riduzioni su riduzioni gli aerei non girano come dovrebbero/potrebbero; prato? Vendono? Erano in leasing? Efato?

A gennaio Etihad ha messo a terra tutti i cinque Airbus A330 — nella versione cargo — optando per una flotta di trasporto merci di soli Boeing. A inizio febbraio la compagnia degli Emirati Arabi Uniti — secondo l’agenzia Reuters — parcheggerà altri 5 Boeing 777-200LR, utilizzati per i voli di lungo raggio verso gli Usa. Di questi due non volano da febbraio, stando ai registri di volo consultati dal Corriere. Altri dieci aerei della flotta Etihad saranno ceduti al gruppo European Aviation Group. Si tratta degli Airbus A340 — quadrimotori non più in produzione e uguali all’«Air Force One» del governo italiano — «che saranno consegnati nei prossimi mesi», spiega in un comunicato European Aviation. Nove di questi velivoli — 3 nella versione A340-500, 6 A340-600 — sono stati parcheggiati nell’arco del 2017 dalla società emiratina.

ok, parked then!
 
Etihad Airways and Swiss sign codeshare agreement

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A new codeshare pact has ben forged between Etihad Airways and Swiss International Air Lines.
Etihad Airways will have its EY flight code on SWISS services between Geneva and Zurich, two key gateway cities in Switzerland from Abu Dhabi.
SWISS will market its LX code on Etihad Airways’ service between Zurich and Abu Dhabi, offering its passengers codeshare flights to and from the UAE’s capital city.
The codeshare services are available for travel from March 26.
The new agreement is part of the codeshare co-operation which began in 2016 between Swiss owner Lufthansa Group and Etihad Aviation Group.
Etihad Airways operates a Boeing 787-9 Dreamliner on daily flights from Abu Dhabi to Zurich with 28 Business Studios, and 271 Economy Smart seats.
The UAE carrier’s CEO Peter Baumgartner said: “This codeshare deepens Etihad Airways’ commitment to the Swiss travel market and Switzerland, a key destination for travellers from our UAE home, neighbouring Gulf countries, and across our Asia Pacific network.
“The partnership further strengthens the historic cultural, business and tourism ties that the UAE and Switzerland have enjoyed over many decades.
“For travellers from Switzerland, our new relationship with SWISS will provide access to Etihad’s award-winning service and the hospitality for which our Abu Dhabi home is known.”

TW
 
Sembra che EY chiuda altre due destinazioni.
Edimburgo (Scozia) a fine agosto
Ho Chi Minh City (Vietnam) a fine ottobre.
 
EY nel 2017 ha trasportato 18.6M di pax, con una crescita minima rispetto ai 18.5M del 2016.
I dati su AUH, pubblicati per anni con regolare cadenza mensile, sono improvvisamente spariti da qualche tempo. Casualmente dopo la comparsa dei segni meno.
 
Intervista a Baumgartner su CNBC con video.



Etihad's CEO says it's still business as usual at the airline



  • Etihad Airways posted a $1.87 billion annual loss in 2016.
  • Etihad Airways CEO Peter Baumgartner told CNBC the core airline continued to operate in a "solid way" even amid challenging times.
  • The airline is suspending routes to Perth, Australia, and Edinburgh, Scotland.

Etihad Airways may have faced turbulence in the last financial year, posting a $1.87 billion annual loss in 2016, but its chief executive said it was still business as usual at the Abu Dhabi airline.
"The core airline has always been operating in a very, very solid way even in the most challenging times," Peter Baumgartner, chief executive officer of Etihad Airways told CNBC's Hadley Gamble on Monday.
The collapse in oil prices in 2016 hit Middle Eastern airlines, including Etihad, which had been on an upward trajectory.

According to Baumgartner, the period saw local and regional markets contract, accelerating overcapacity in the region and bringing yields lower. But even though the airline faced a "perfect storm," it continued to operated with "very solid" load factors, he added.
The airline will be cutting some of its routes in the year ahead as it continues with a review to turn its business around. Etihad will suspend flights to Edinburgh, Scotland and Perth, Australia, as part of that review, but Baumgartner said that did not affect the airline's global ambition.
"This is a constant evaluation that is not a one-time cut and then you are done for the next 10 years. This is a very agile business in a very agile environment, so it's kind of business as usual," he said.

https://www.cnbc.com/2018/04/16/etihad-ceo-on-the-airlines-path-to-profitability.html
 
EY nel 2017 ha trasportato 18.6M di pax, con una crescita minima rispetto ai 18.5M del 2016.
I dati su AUH, pubblicati per anni con regolare cadenza mensile, sono improvvisamente spariti da qualche tempo. Casualmente dopo la comparsa dei segni meno.
Pubblicati i dati di AUH. Queste le variazioni percentuali rispetto al 2017.

A Marzo pax -7.6, mov. -14.3, cargo -22.7.
Nel Q1 2018 pax -10.7, mov. -15, cargo -24.7.

http://www.adac.ae/english/media-ce...ort-welcomed-1-87-million-passengers-in-March