EasyJet wil neerstrijken op luchthaven Lelystad
01 Sep 07, 09:06
door Arnold Burlage
Lelystad (DFT) - Prijsvechter EasyJet heeft plannen om behalve vanaf Schiphol op de luchthaven bij Lelystad te beginnen met goedkope vluchten. Operationeel directeur Cor Vrieswijk van EasyJet, die onlangs van KLM-dochter Transavia overkwam, zegt dat in gesprek met deze krant.
Als overheid en politiek meewerken, is EasyJet – met nu 20 vluchten per dag van en naar Schiphol – de eerste maatschappij van naam die op Lelystad wil neerstrijken. Voorwaarde voor EasyJet is een verbetering van de treinverbinding tussen Lelystad met Amsterdam, eventueel met een busshuttle van en naar de luchthaven in de polder. „We zijn over de mogelijkheden sinds kort serieus in gesprek met het gemeentebestuur.
„De wil is er, nu nog de mogelijkheden. Echt heel veel is daarvoor niet nodig, maar ambtelijke molens kunnen langzaam malen”, zegt Vrieswijk. „Het is overigens niet de bedoeling dat we van Schiphol vertrekken. Ons succes is daarvoor te groot en Schiphol is te aantrekkelijk voor onze passagiers”, vervolgt hij
De naderende tickettaks ziet hij wel als een bedreiging voor de positie van EasyJet op Schiphol. „Als die toeslag van 25 euro doorgaat, zorgt dat voor significant minder vluchten en passagiers. We moeten per 10 procent stijging van de ticketprijs op 10 procent minder passagiers rekenen. Reken maar uit: onze gemiddelde ticketprijs is 67 euro. Op twee miljoen passagiers per jaar op Schiphol scheelt dat gauw 600.000 reizigers.”
De luchthaven bij Lelystad is een 100%-dochter van de Schiphol Groep. Gestreefd wordt naar gebruik van het vliegveld voor charter- en lowbudgetvluchten. Schiphol wil dat daarmee in 2009 wordt begonnen.
Vrieswijk: „We zitten wat dat betreft dus op één lijn. Nu nog de plaatselijk overheid en de politiek. Trouwens, ook de passagiersmarkt moet willen opschuiven naar de polder.”
Het gemeentebestuur van Lelystad loopt inmiddels met een uitnodiging op zak om naar de luchthaven Luton bij Londen te komen kijken, die dankzij EasyJet fors groeit. „Een paar jaar gelden nog een veld van niets.
Maar nu er een goeie treinverbinding met Londen is, komen er met ons jaarlijks ruim tien miljoen passagiers.”
De eventuele komst van EasyJet naar Lelystad valt of staat met de medewerking van de overheid. De EasyJet-topman legt uit: „Wij hebben een ander businessmodel dan sommige van onze concurrenten, zoals Ryanair. Wij gaan geen gevecht aan met de overheid. Ons model is gebaseerd op samenwerking. Zo niet, dan komen we niet of we vertrekken weer.”
EasyJet telt jaarlijks ruim 40 miljoen passagiers. De maatschappij bezit een vloot van 137 vliegtuigen, heeft nog 120 toestellen in bestelling en 88 orders in optie.
(De Telegraaf)
Veloce riassunto dell'articolo dall'olandese :
- easyJet è in colloquio con l'aeroporto di Schiphol di AMS per delocalizzare le proproe operazioni, entro i prossimi 2-3 anni, da Amsterdam/Schiphol a Lelystad, un aeroporto nel Flevoland attualmente sprovvisto di traffico commerciale, ma non distante dalla capitale (60 km scarsi).
- le tasse aeroportuali e i vari costi che la compagnia britannica deve sostenere a Schiphol stanno causando un incremento del prezzo medio del biglietto da AMS, che è sui 67 euro.
- easyJet, che attualmente opera una ventina di voli al giorno da AMS, accoglierà, per prima, l'opportunità di trasferirsi a Lelystad non appena lo scalo sarà dotato di buone infrastrutture aeroportuali e di accesso allo scalo
- Lelystad, che è gestito dalla medesima società che controlla Schiphol, dovrebbe aprire i battenti nel 2009 ai diversi operatori low-cost e charter, tra gli interessati c'è anche la irlandese Ryanair
01 Sep 07, 09:06
door Arnold Burlage
Lelystad (DFT) - Prijsvechter EasyJet heeft plannen om behalve vanaf Schiphol op de luchthaven bij Lelystad te beginnen met goedkope vluchten. Operationeel directeur Cor Vrieswijk van EasyJet, die onlangs van KLM-dochter Transavia overkwam, zegt dat in gesprek met deze krant.
Als overheid en politiek meewerken, is EasyJet – met nu 20 vluchten per dag van en naar Schiphol – de eerste maatschappij van naam die op Lelystad wil neerstrijken. Voorwaarde voor EasyJet is een verbetering van de treinverbinding tussen Lelystad met Amsterdam, eventueel met een busshuttle van en naar de luchthaven in de polder. „We zijn over de mogelijkheden sinds kort serieus in gesprek met het gemeentebestuur.
„De wil is er, nu nog de mogelijkheden. Echt heel veel is daarvoor niet nodig, maar ambtelijke molens kunnen langzaam malen”, zegt Vrieswijk. „Het is overigens niet de bedoeling dat we van Schiphol vertrekken. Ons succes is daarvoor te groot en Schiphol is te aantrekkelijk voor onze passagiers”, vervolgt hij
De naderende tickettaks ziet hij wel als een bedreiging voor de positie van EasyJet op Schiphol. „Als die toeslag van 25 euro doorgaat, zorgt dat voor significant minder vluchten en passagiers. We moeten per 10 procent stijging van de ticketprijs op 10 procent minder passagiers rekenen. Reken maar uit: onze gemiddelde ticketprijs is 67 euro. Op twee miljoen passagiers per jaar op Schiphol scheelt dat gauw 600.000 reizigers.”
De luchthaven bij Lelystad is een 100%-dochter van de Schiphol Groep. Gestreefd wordt naar gebruik van het vliegveld voor charter- en lowbudgetvluchten. Schiphol wil dat daarmee in 2009 wordt begonnen.
Vrieswijk: „We zitten wat dat betreft dus op één lijn. Nu nog de plaatselijk overheid en de politiek. Trouwens, ook de passagiersmarkt moet willen opschuiven naar de polder.”
Het gemeentebestuur van Lelystad loopt inmiddels met een uitnodiging op zak om naar de luchthaven Luton bij Londen te komen kijken, die dankzij EasyJet fors groeit. „Een paar jaar gelden nog een veld van niets.
Maar nu er een goeie treinverbinding met Londen is, komen er met ons jaarlijks ruim tien miljoen passagiers.”
De eventuele komst van EasyJet naar Lelystad valt of staat met de medewerking van de overheid. De EasyJet-topman legt uit: „Wij hebben een ander businessmodel dan sommige van onze concurrenten, zoals Ryanair. Wij gaan geen gevecht aan met de overheid. Ons model is gebaseerd op samenwerking. Zo niet, dan komen we niet of we vertrekken weer.”
EasyJet telt jaarlijks ruim 40 miljoen passagiers. De maatschappij bezit een vloot van 137 vliegtuigen, heeft nog 120 toestellen in bestelling en 88 orders in optie.
(De Telegraaf)
Veloce riassunto dell'articolo dall'olandese :
- easyJet è in colloquio con l'aeroporto di Schiphol di AMS per delocalizzare le proproe operazioni, entro i prossimi 2-3 anni, da Amsterdam/Schiphol a Lelystad, un aeroporto nel Flevoland attualmente sprovvisto di traffico commerciale, ma non distante dalla capitale (60 km scarsi).
- le tasse aeroportuali e i vari costi che la compagnia britannica deve sostenere a Schiphol stanno causando un incremento del prezzo medio del biglietto da AMS, che è sui 67 euro.
- easyJet, che attualmente opera una ventina di voli al giorno da AMS, accoglierà, per prima, l'opportunità di trasferirsi a Lelystad non appena lo scalo sarà dotato di buone infrastrutture aeroportuali e di accesso allo scalo
- Lelystad, che è gestito dalla medesima società che controlla Schiphol, dovrebbe aprire i battenti nel 2009 ai diversi operatori low-cost e charter, tra gli interessati c'è anche la irlandese Ryanair