Dettagli del code-share AZ/MH !


05-04-2007: MAS, Alitalia seal codeshare agreement


Malaysian Airline System Bhd (MAS) and Alitalia have sealed a code-share agreement that will allow the two airlines to gain access to each other’s networks between Malaysia and Australia and the southern part of Europe.

Starting June 1, 2007, Alitalia will have access to MAS’s seat inventory for flights between Kuala Lumpur and Rome as well as between Kuala Lumpur and Penang and market them under its designator code “AZ”.

In addition, Alitalia’s customers will also be able to travel from Malaysia to MAS’s three Australian gateways of Melbourne, Sydney and Perth.

MAS’s customers have the option of services to Italian destinations served by Alitalia from Rome and Milan as well as five destinations in southern Europe – Barcelona, Athens, Geneva, Frankfurt and Madrid.

The two airlines sealed the agreement at a ceremony in Petaling Jaya on April 5.

In a joint statement, the two airlines said they were also looking at enhancing the agreement to enable their frequent flyer members to earn and redeem miles while traveling on each other’s flights.

They said moving forward, they were planning to expand their network reach that would enable both to gain more access to destinations in Malaysia and Italy.

MAS’s commercial director Datuk Rashid Khan: “This agreement is timely to our key business activities this year as we have launched 125 initiatives under our customer value proposition that provide more quality choices for our customers as well as flexible and convenient flight scheduling.”

“This strategic partnership accelerates our focus to heighten our market presence in the European key regions, through a hub-and-spoke network model. This agreement is also an extension of our government’s vision and goal to promote Malaysia in other parts of the world with the hope of bringing more tourists into Malaysia.”

Alitalia director of network agreement, Aureliano Cicala, said: “The agreement will integrate the collective networks in order to improve the offer to customers and bring more traffic to Malaysia, a country that is meeting more and more the favour of Italians.”
 
E' una buona notizia...

Ma non esistevano già degli accordi di CS per AZ sull'australia? Mi sembra che SYD e altre destinazioni comparissero nella mappa destinazioni sul sito Alitalia.
 
@AZ 1699

AZ aveva un code share agreement con Qantas quando la compagnia australiana volava diretto su FCO. La cancellazione del volo nel settembre 2003 ha privato AZ di un comodo accordo commerciale. Ricordo personalmente di aver notato a Melbourne (dicembre 2003) che un volo QF per LHR avesse ancora il codice AZ oltre a quello classico di BA.
QF iniziò un code sharing con CX su HKG per sopperire all'assenza del volo sull'Italia e CX aumentò quasi contemporaneamente le frequenze sul FCO-HKG, passando da 4 a 5 voli settimanali.
 
...ed io ho visto direttamente AZ a Melbourne, vabbè ma questo è un altro discorso, lasem perder... :(

@TW843

concordo: lo hanno rifiutato pure a SA, ma si sono visti fare "il gesto dell'ombrello" da quelli di SQ...meno male che questo con MH alla fine è stato riattivato...
 
IL code share ad Air senegal non so se avrebbe salvato il volo su Mxp della compagnia africana. Se il volo aveva una forte componente turistica ed etnica dubito che per magia i feeder di AZ avrebbero salvato Air Senegal. AZ poi avrebbe concesso condizioni vantaggiose al vettore africano? Se si a che pro?
 
IL code sharing con MH ha un senso, con SA sarebbe stato interessante ed utile, con V7 non sarebbe cambiato molto. Az ha un suo volo per Dakar e, così facendo, ha estromesso un concorrente dal mercato tra MXP e Dakar. Una volta tanto AZ ha agito da una posizione di forza e potrebbe trarne dei benefici.
 
Il code sharing con V7 non avrebbe ampliato il network di destinazioni di Az e non credo, salvo smentite, che Dakar sia una destinazione con uno yield elevatissimo. Le carenze di Az sono altrove ed Mh permette di reggiungere l'Australia.
 
Citazione:Messaggio inserito da TG945

IL code sharing con MH ha un senso, con SA sarebbe stato interessante ed utile, con V7 non sarebbe cambiato molto. Az ha un suo volo per Dakar e, così facendo, ha estromesso un concorrente dal mercato tra MXP e Dakar. Una volta tanto AZ ha agito da una posizione di forza e potrebbe trarne dei benefici.

ottima analisi