A partire dalla metà del 2009 e comunque entro il 2014
Gran Bretagna: visitatori tutti schedati
Il sistema rientra nel progetto «e-borders» voluto dal primo ministro Brown per aumentare la sicurezza
LONDRA - Giro di vite del governo inglese sui viaggiatori. A partire dalla metà del 2009 e comunque entro il 2014, infatti, tutte le persone in movimento da e per la Gran Bretagna saranno schedate e controllate. Lo rivela il Daily Mail, spiegando che il sistema rientra nel progetto «e-borders» (frontiere elettroniche) voluto da Gordon Brown per stringere ulteriormente le maglie della sicurezza, dopo le minacce terroristiche delle ultime settimane. Un piano che costerà 1,2 miliardi di sterline (quasi 1,7 miliardi di euro) nei prossimi dieci anni.
53 DOMANDE - All’atto dell’acquisto del biglietto, ogni viaggiatore sarà così costretto a compilare un elenco di 53 domande che spaziano dal programma del soggiorno ai dettagli della carta di credito usata per il pagamento; dagli indirizzi email al numero di targa della macchina, fino alle multe non pagate e agli eventuali voli persi in passato. Le informazioni verranno poi girate alla polizia, alle dogane, all’ufficio immigrazione e ai servizi di sicurezza almeno 24 ore prima del viaggio, in modo da poter effettuare ulteriori controlli e, nel caso, impedire la partenza o lo sbarco sul suolo britannico degli individui sospetti. Non solo. A chi ha conti in sospeso (leggi multe non pagate) potrà essere persino proibito di lasciare il Paese.
AUMENTO DEI PREZZI - Come è facilmente ipotizzabile, questo «Grande fratello» del turismo comporterà controlli addizionali su bagagli e viaggiatori, con conseguenti ritardi, ma anche un aumento del prezzo dei biglietti, perché alle compagnie di viaggio la compilazione dei questionari costerà 20 milioni di sterline (poco più di 28 milioni di euro) all’anno, mentre il governo sta addirittura pensando di introdurre una tassa per recuperare almeno parzialmente i costi. Stando alle previsioni, dunque, entro sette anni ognuno dei 305 milioni di passeggeri in viaggio da e per la Gran Bretagna sarà schedato e le severe misure di controllo saranno applicate sia agli inglesi che vanno all’estero sia agli stranieri che entrano nel Paese e riguarderanno qualunque mezzo di trasporto usato per lo spostamento: aerei (anche quelli privati), treni, traghetti e persino yacht e barche da diporto. Le 53 informazioni obbligatorie saranno conservate per tutto il tempo che le autorità lo riterranno necessario e serviranno a ricostruire la storia personale di ogni individuo residente o di passaggio da queste parti.
LISTA DI INDESIDERATI - Stando all’Home Office (il ministero dell’Interno inglese), che proprio mercoledì ha siglato un accordo con la società americana Raytheon Systems per il sistema informatico, l’e-borders aiuterà a tenere lontani dal Paese i terroristi e gli immigrati illegali. Il governo starebbe anche pensando di creare una sorta di «lista di indesiderati» che comprenderebbe anche gli ubriaconi molesti, così che le autorità siano informate in anticipo sui potenziali attaccabrighe. Un progetto-pilota basato su questa nuova tecnologia e noto come «progetto semaforo», ha già permesso di controllare 29 milioni di passeggeri, suscitando la reazione positiva del ministro dell’Immigrazione Liam Byrne, che ha sottolineato come questo nuovo schema operativo abbia permesso la cattura di oltre mille criminali.
PERPLESSITÀ - Ma le perplessità restano parecchie. John Tincey, del sindacato degli addetti all'immigrazione, si chiede se ci sia il personale in grado di rispondere alle informazioni che vengono prodotte, mentre David Davis, responabile per gli Interni del Partito conservatore, pone l’accento sul presente. «Questo sistema diventerà operativo solo fra sette anni, ma è adesso che i nostri confini sono indifesi. Servono misure concrete e immediate da parte del governo, come ad esempio l’istituzione di una polizia di frontiera». Pareri contrari arrivano anche dagli addetti ai lavori. «Siamo allibiti dai costi esorbitanti», ha spiegato David Marshall dell’Associazione britannica delle agenzie di viaggio. «Questa iniziativa potrebbe anche disincentivare le persone a viaggiare e siamo sicuri che non è questo che vuole il governo». Gli fa eco Phil Booth della NO2ID, organizzazione che si batte contro le misure restrittive imposte da Brown in tema di privacy: «I viaggiatori dovranno pagare spese aggiuntive e la quantità di informazioni richieste è assolutamente ridicola ed esporrà le persone innocenti a errori e problemi di ogni tipo. Quando il governo parla di frontiere elettroniche, dà solo l’impressione di voler tenere i cattivi fuori dal Paese. In realtà, è una chiara mossa per prendere le nostre informazioni personali e arrivare a creare il database di Stato».
Simona Marchetti
Corriere della Sera15 novembre 2007
Terror crackdown: Passengers forced to answer 53 questions BEFORE they travel
By JAMES SLACK -
Daily Mail
Travellers face price hikes and confusion after the Government unveiled plans to take up to 53 pieces of information from anyone entering or leaving Britain.
For every journey, security officials will want credit card details, holiday contact numbers, travel plans, email addresses, car numbers and even any previous missed flights.
The information, taken when a ticket is bought, will be shared among police, customs, immigration and the security services for at least 24 hours before a journey is due to take place.
Anybody about whom the authorities are dubious can be turned away when they arrive at the airport or station with their baggage.
Those with outstanding court fines, such as a speeding penalty, could also be barred from leaving the country, even if they pose no security risk.
The information required under the "e-borders" system was revealed as Gordon Brown announced plans to tighten security at shopping centres, airports and ports.
This could mean additional screening of baggage and passenger searches, with resulting delays for travellers.
The e-borders scheme is expected to cost at least £1.2billion over the next decade.
Travel companies, which will run up a bill of £20million a year compiling the information, will pass on the cost to customers via ticket prices, and the Government is considering introducing its own charge on travellers to recoup costs.
Critics warned of mayhem at ports and airports when the system is introduced, beginning in earnest from mid-2009.
By 2014 every one of the predicted 305million passenger journeys in and out of the UK will be logged, with details stored about the passenger on every trip.
The scheme will apply to every way of leaving the country, whether by ferry, plane, or small aircraft. It would apply to a family having a day out in France by Eurotunnel, and even to a yachtsman leaving British waters during the day and returning to shore.
The measure applies equally to UK residents going abroad and foreigners travelling here.
The information will be stored for as long as the authorities believe it is useful, allowing them to build a complete picture of where a person has been over their lifetime, how they paid and the contact numbers of who they stayed with.
The Home Office, which yesterday signed a contract with U.S. company Raytheon Systems to run the computer system, said e-borders would help to keep terrorists and illegal immigrants out of the country.
For the first time since embarkation controls were scrapped in 1998, they will also have a more accurate picture of who is in the UK at any one time.
The personal information stored about every journey could prove vital in detecting a planned atrocity, officials insist.
But the majority - around 60 per cent - of the journeys logged will be made by Britons, mostly going on family holidays or business trips.
Ministers are also considering the creation of a list of "disruptive" passengers, so that authorities know in advance of any potential troublemaker, such as an abusive drunk.
David Marshall of the Association of British Travel Agents said: "We are staggered at the projected costs.
"It could also act as a disincentive to people wanting to travel, and we are sure that is not what the Government intends."
Phil Booth, of the NO2ID group, warned travellers would pay a "stealth tax" on travel to pay for the scheme.
He added: "This is a huge and utterly ridiculous quantity of personal information. This type of profiling will throw up many distressing errors and problems for innocent people.
"We have already seen planes turned around mid-flight because a passenger's surname matches that of somebody on a watch list.
"When the Government talks about e-borders, it gives the impression it is about keeping bad people out. In fact, it is a huge grab of personal information, and another move towards the database state."
A pilot of the "e-borders" technology, known as Project Semaphore, has already screened 29million passengers.
Immigration Minister Liam Byrne said: "Successful trials of the new system have already led to more than 1,000 criminals being caught and more than 15,000 people of concern being checked out by immigration, customs or the police."
But Nick Clegg, Liberal Democrat Home Affairs spokesman, said: "The Government must not use legitimate fears or dangers to crop vast amounts of private information without proper safeguards."
John Tincey, of the Immigration Service Union, said: "The question is are there going to be the staff to respond to the information that is produced?
"In reality people could be missed. Potential terrorists could be coming through if there are not enough staff to check them."
Shadow Home Secretary David Davis said: "While e-borders could be a useful tool to secure our borders it will not be up and running for at least another seven years.
"And given the Government's woeful record on delivering IT based projects, it may well be over budget and over time.
"In the meantime our borders remain porous. The Government should take practical measures to secure our borders, such as answering our call to establish a dedicated UK border police force."
• Restrictions on hand luggage carried on to passenger planes will be lifted from January.
"Starting with several airports in the New Year, we will work with airport operators to ensure all UK airports are in a position to allow passengers to fly with more than one item of hand luggage," Gordon Brown said.
The single bag rule was introduced in August last year after police said they foiled a plot to blow up U.S.-bound airliners.
It caused chaos at Heathrow Airport and drew complaints from airlines. Restrictions on carrying liquids are expected to continue.
Gran Bretagna: visitatori tutti schedati
Il sistema rientra nel progetto «e-borders» voluto dal primo ministro Brown per aumentare la sicurezza
LONDRA - Giro di vite del governo inglese sui viaggiatori. A partire dalla metà del 2009 e comunque entro il 2014, infatti, tutte le persone in movimento da e per la Gran Bretagna saranno schedate e controllate. Lo rivela il Daily Mail, spiegando che il sistema rientra nel progetto «e-borders» (frontiere elettroniche) voluto da Gordon Brown per stringere ulteriormente le maglie della sicurezza, dopo le minacce terroristiche delle ultime settimane. Un piano che costerà 1,2 miliardi di sterline (quasi 1,7 miliardi di euro) nei prossimi dieci anni.
53 DOMANDE - All’atto dell’acquisto del biglietto, ogni viaggiatore sarà così costretto a compilare un elenco di 53 domande che spaziano dal programma del soggiorno ai dettagli della carta di credito usata per il pagamento; dagli indirizzi email al numero di targa della macchina, fino alle multe non pagate e agli eventuali voli persi in passato. Le informazioni verranno poi girate alla polizia, alle dogane, all’ufficio immigrazione e ai servizi di sicurezza almeno 24 ore prima del viaggio, in modo da poter effettuare ulteriori controlli e, nel caso, impedire la partenza o lo sbarco sul suolo britannico degli individui sospetti. Non solo. A chi ha conti in sospeso (leggi multe non pagate) potrà essere persino proibito di lasciare il Paese.
AUMENTO DEI PREZZI - Come è facilmente ipotizzabile, questo «Grande fratello» del turismo comporterà controlli addizionali su bagagli e viaggiatori, con conseguenti ritardi, ma anche un aumento del prezzo dei biglietti, perché alle compagnie di viaggio la compilazione dei questionari costerà 20 milioni di sterline (poco più di 28 milioni di euro) all’anno, mentre il governo sta addirittura pensando di introdurre una tassa per recuperare almeno parzialmente i costi. Stando alle previsioni, dunque, entro sette anni ognuno dei 305 milioni di passeggeri in viaggio da e per la Gran Bretagna sarà schedato e le severe misure di controllo saranno applicate sia agli inglesi che vanno all’estero sia agli stranieri che entrano nel Paese e riguarderanno qualunque mezzo di trasporto usato per lo spostamento: aerei (anche quelli privati), treni, traghetti e persino yacht e barche da diporto. Le 53 informazioni obbligatorie saranno conservate per tutto il tempo che le autorità lo riterranno necessario e serviranno a ricostruire la storia personale di ogni individuo residente o di passaggio da queste parti.
LISTA DI INDESIDERATI - Stando all’Home Office (il ministero dell’Interno inglese), che proprio mercoledì ha siglato un accordo con la società americana Raytheon Systems per il sistema informatico, l’e-borders aiuterà a tenere lontani dal Paese i terroristi e gli immigrati illegali. Il governo starebbe anche pensando di creare una sorta di «lista di indesiderati» che comprenderebbe anche gli ubriaconi molesti, così che le autorità siano informate in anticipo sui potenziali attaccabrighe. Un progetto-pilota basato su questa nuova tecnologia e noto come «progetto semaforo», ha già permesso di controllare 29 milioni di passeggeri, suscitando la reazione positiva del ministro dell’Immigrazione Liam Byrne, che ha sottolineato come questo nuovo schema operativo abbia permesso la cattura di oltre mille criminali.
PERPLESSITÀ - Ma le perplessità restano parecchie. John Tincey, del sindacato degli addetti all'immigrazione, si chiede se ci sia il personale in grado di rispondere alle informazioni che vengono prodotte, mentre David Davis, responabile per gli Interni del Partito conservatore, pone l’accento sul presente. «Questo sistema diventerà operativo solo fra sette anni, ma è adesso che i nostri confini sono indifesi. Servono misure concrete e immediate da parte del governo, come ad esempio l’istituzione di una polizia di frontiera». Pareri contrari arrivano anche dagli addetti ai lavori. «Siamo allibiti dai costi esorbitanti», ha spiegato David Marshall dell’Associazione britannica delle agenzie di viaggio. «Questa iniziativa potrebbe anche disincentivare le persone a viaggiare e siamo sicuri che non è questo che vuole il governo». Gli fa eco Phil Booth della NO2ID, organizzazione che si batte contro le misure restrittive imposte da Brown in tema di privacy: «I viaggiatori dovranno pagare spese aggiuntive e la quantità di informazioni richieste è assolutamente ridicola ed esporrà le persone innocenti a errori e problemi di ogni tipo. Quando il governo parla di frontiere elettroniche, dà solo l’impressione di voler tenere i cattivi fuori dal Paese. In realtà, è una chiara mossa per prendere le nostre informazioni personali e arrivare a creare il database di Stato».
Simona Marchetti
Corriere della Sera15 novembre 2007

Terror crackdown: Passengers forced to answer 53 questions BEFORE they travel
By JAMES SLACK -
Daily Mail
Travellers face price hikes and confusion after the Government unveiled plans to take up to 53 pieces of information from anyone entering or leaving Britain.
For every journey, security officials will want credit card details, holiday contact numbers, travel plans, email addresses, car numbers and even any previous missed flights.
The information, taken when a ticket is bought, will be shared among police, customs, immigration and the security services for at least 24 hours before a journey is due to take place.
Anybody about whom the authorities are dubious can be turned away when they arrive at the airport or station with their baggage.
Those with outstanding court fines, such as a speeding penalty, could also be barred from leaving the country, even if they pose no security risk.
The information required under the "e-borders" system was revealed as Gordon Brown announced plans to tighten security at shopping centres, airports and ports.
This could mean additional screening of baggage and passenger searches, with resulting delays for travellers.
The e-borders scheme is expected to cost at least £1.2billion over the next decade.
Travel companies, which will run up a bill of £20million a year compiling the information, will pass on the cost to customers via ticket prices, and the Government is considering introducing its own charge on travellers to recoup costs.
Critics warned of mayhem at ports and airports when the system is introduced, beginning in earnest from mid-2009.
By 2014 every one of the predicted 305million passenger journeys in and out of the UK will be logged, with details stored about the passenger on every trip.
The scheme will apply to every way of leaving the country, whether by ferry, plane, or small aircraft. It would apply to a family having a day out in France by Eurotunnel, and even to a yachtsman leaving British waters during the day and returning to shore.
The measure applies equally to UK residents going abroad and foreigners travelling here.
The information will be stored for as long as the authorities believe it is useful, allowing them to build a complete picture of where a person has been over their lifetime, how they paid and the contact numbers of who they stayed with.
The Home Office, which yesterday signed a contract with U.S. company Raytheon Systems to run the computer system, said e-borders would help to keep terrorists and illegal immigrants out of the country.
For the first time since embarkation controls were scrapped in 1998, they will also have a more accurate picture of who is in the UK at any one time.
The personal information stored about every journey could prove vital in detecting a planned atrocity, officials insist.
But the majority - around 60 per cent - of the journeys logged will be made by Britons, mostly going on family holidays or business trips.
Ministers are also considering the creation of a list of "disruptive" passengers, so that authorities know in advance of any potential troublemaker, such as an abusive drunk.
David Marshall of the Association of British Travel Agents said: "We are staggered at the projected costs.
"It could also act as a disincentive to people wanting to travel, and we are sure that is not what the Government intends."
Phil Booth, of the NO2ID group, warned travellers would pay a "stealth tax" on travel to pay for the scheme.
He added: "This is a huge and utterly ridiculous quantity of personal information. This type of profiling will throw up many distressing errors and problems for innocent people.
"We have already seen planes turned around mid-flight because a passenger's surname matches that of somebody on a watch list.
"When the Government talks about e-borders, it gives the impression it is about keeping bad people out. In fact, it is a huge grab of personal information, and another move towards the database state."
A pilot of the "e-borders" technology, known as Project Semaphore, has already screened 29million passengers.
Immigration Minister Liam Byrne said: "Successful trials of the new system have already led to more than 1,000 criminals being caught and more than 15,000 people of concern being checked out by immigration, customs or the police."
But Nick Clegg, Liberal Democrat Home Affairs spokesman, said: "The Government must not use legitimate fears or dangers to crop vast amounts of private information without proper safeguards."
John Tincey, of the Immigration Service Union, said: "The question is are there going to be the staff to respond to the information that is produced?
"In reality people could be missed. Potential terrorists could be coming through if there are not enough staff to check them."
Shadow Home Secretary David Davis said: "While e-borders could be a useful tool to secure our borders it will not be up and running for at least another seven years.
"And given the Government's woeful record on delivering IT based projects, it may well be over budget and over time.
"In the meantime our borders remain porous. The Government should take practical measures to secure our borders, such as answering our call to establish a dedicated UK border police force."
• Restrictions on hand luggage carried on to passenger planes will be lifted from January.
"Starting with several airports in the New Year, we will work with airport operators to ensure all UK airports are in a position to allow passengers to fly with more than one item of hand luggage," Gordon Brown said.
The single bag rule was introduced in August last year after police said they foiled a plot to blow up U.S.-bound airliners.
It caused chaos at Heathrow Airport and drew complaints from airlines. Restrictions on carrying liquids are expected to continue.