B744F di Kalitta perde pannello in volo


Dancrane

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10 Febbraio 2008
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Milano
Un 744 cargo di Kalitta è stato messo a terra a Miami dopo che un’ispezione post volo ha evidenziata la perdita di un pannello ed un buco nella fusoliera. Per l’equipaggio il volo era stato regolare, senza segnalazioni di anomalie.

 
Nella mia carriera mi son perso 2 flap fairings (uno anteriore e uno posteriore, 3 tappi del carburante e 2 refueling panels...
 
Nella mia carriera mi son perso 2 flap fairings (uno anteriore e uno posteriore, 3 tappi del carburante e 2 refueling panels...

In questo caso è il buco nella fusoliera senza (fortunatamente) depressurizzazione che lascia perplessi: a me è capitato solo una volta, in decollo, di avere sentito un botto dell’accidenti probabilmente per un bird strike senza conseguenze (cit. il cpt che lo ha detto ai passeggeri), se un pezzo di metallo ti buca la fusoliera possibile che non si sia sentito nulla?
 
A leggere AVHerald, che ha messo su un pezzo mille volte meglio di quell'"articolo" di simple flying, l'affaire è avvenuto in fase di atterraggio.

https://avherald.com/h?article=4f14e65d

It was half of the RH INBD foreflap....
By Stormy on Thursday, Dec 9th 2021 18:35Z

What broke off the aircraft was the outer half of the RH inboard foreflap. (This is the small flap at the top of the 3 piece inboard flap stack).

The outboard foreflap track (that retracts in and out of the midflap) broke off at the bottom mounting point.

This allowed the outboard end of the foreflap to break away from the inboard half. And the 3 to 4 foot of flap track broke off of the now-loose half of foreflap.

The half foreflap went straight back into the RH horizontal stab, smashing a few large gashes in the LE, and a 1.5 foot hole in the center box area of the RH stab.

The flap track went up and into the side of the fuselage, penetrating it, and ending up inside the main cargo deck.

Another chunk of debris flew back and hit the unpressurized area of the fuselage, just forward of the APU (the APU battery area), and went through the skin, through a stringer, and damaging a frame section.

This is based upon photos from MIA, of the aircraft and recovered debris.