Analisi sull' andamento delle tariffe aeree


Parlando di tariffe - o meglio, guadagni - ecco un articolo sulle rotte nazionali americane. Si parla delle tratte più remunerative per le varie compagnie basate come O&D.

Delta e UA:
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American e Alaska
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Southwest e Jetblue:
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La cosa che mi fa più impressione è la distanza tra AA, DL e UA. Fare meno soldi financo di JetBlue sulla NYC-LAX è veramente qualcosa di incredibile. Però se ci penso, pagherei più di quello che è strettissimamente necessario per volare su AA? No.

Un altro punto che mi ha colpito è la correlazione tra posizione dominante e ricavi. UA ha il 70% dei voli da EWR, e infatti si vede, e DL ha il 47% dei voli nazionali a JFK, la stessa % che UA ha a SFO. ATL, ovviamente, è monopolio DL, idem per DTW.

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L'unica che sembra non essere in linea con il punto di cui sopra è AA. Certo, ci sono tratte da MIA e DFW nella lista, ma il volume che genera - per esempio - la seconda rotta più importante di AA è inferiore alla sesta di United. Si dice spesso che AA ha cannato in toto la sua strategia, e mi sembra che questa analisi ne sia la prova.
Analisi su questi dati da parte di Matthew Klint di L&LF

My Thoughts​

These are fun figures for av-geeks, though I’m not all that surprised by the figures for American, Delta, and United. The bread-and-butter routes between wealthier cities produce the most revenue…what a surprise! But a handful of thoughts:

  • JetBlue beats American in terms of revenue between LAX and JFK even though both run narrowbody aircraft and AA offers significantly more premium seats
  • I’m less surprised United and Delta dominate the LAX – NYC market since they offer so many seats on their widebody jets than American does on its A321Ts
  • Regardless of whether Florida is classified as a leisure market, it’s a huge revenue generator for all carriers (Orlando is in the top 10 list of every carrier above except Alaska Airlines)
  • It’s no surprise Avelo is pulling out of the West Coast when its top-10 revenue-generating routes are all on the East Coast
  • I’m surprised at Alaska’s top routes: Seattle to Phoenix and San Diego to Seattle?
I do note that revenue does not mean profit and therefore these figures only provide a limited look at route viability.

Data above shows the top 10 revenue routes for each carrier between the second quarter of 2024 and the first quarter of 2025. Some of the routes are surprising, most are not, and the bottom line is that the numbers suggest bread and butter routes are called that for a reason…that the hub and spoke model exists for a reason.​