Air Asia wins India carrier approval

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UM78

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1 Aprile 2011
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Al bar di Mendrisio per un referendum
AirAsia is seen as a pioneer of low-cost travel in Asia
A bid by Malaysian low-cost carrier, AirAsia, to set up an airline in India has won approval from the Indian government.

It would be the first foreign company to try to capture the rising demand in India's aviation sector.

AirAsia India would be a joint venture with the well-known Tata Group, based in Chennai in South India.

India's aviation industry, which has suffered major losses, was opened to foreign investment last year.

The government now allows foreign companies to own up to 49% of a local airline.

AirAsia, which is Asia's largest low-cost carrier, will make an initial investment of 800m rupees ($15m; £10m) and will own 49% of the new airline, while Tata Sons will have a 30% stake.

Arun Bhatia, the owner of investment firm Telestra Tradeplace, will have the remaining share.

After the approval was handed down by India's Foreign Investment Promotion Board, the economic affairs secretary said AirAsia would now have to get the necessary licences from the country's aviation regulators.

AirAsia, which is known as a pioneer of low-cost travel in Asia, already operates flights into Indian cities including Bangalore, Kochi and Chennai.

India's competitive airlines industry has been mired in losses because of rising fuel costs as well as intense price competition.

Only one of India's six main carriers - IndiGo - made a profit last year.

Fonte BBC
 
Ho preso un volo airasia proprio ieri e sul giornale di bordo c'era proprio scritto che sull'India avrebbero avuto presto novità.

In ogni caso sul mercato india-estero hanno già un bel po' di voli.

P.s. Giusto per fare il fico gi scrivo da ek097 in volo per Roma. Ottimo il wifi a 2,75 dollari
 
Sarebbe bello se un giorno le reti delle compagnie low cost europee e quelle asiatiche arrivassero a collegarsi.

Lo spostamento di Air Asia verso l'India e' un passo in questa direzione. Adesso manca solo che aprano una filiale "Easy Jet Middle East" che abbia destinazioni comuni con "Air Asia India". A quel punto con 4 tratte low cost su narrow body arrivi dall'Europa all'Australia. :-)

PS: e' per ridere!
 
Sarebbe bello se un giorno le reti delle compagnie low cost europee e quelle asiatiche arrivassero a collegarsi.

Lo spostamento di Air Asia verso l'India e' un passo in questa direzione. Adesso manca solo che aprano una filiale "Easy Jet Middle East" che abbia destinazioni comuni con "Air Asia India". A quel punto con 4 tratte low cost su narrow body arrivi dall'Europa all'Australia. :-)

PS: e' per ridere!


con Air Arabia non ci si riesce già? :D
 
Con airarabia si deve partire da Istanbul per arrivare a Dubai quindi ancora non si può fare mezzo giro del mondo con narrow body
 
Beh effettivamente almeno fino in Giappone ci si arriva in circa tre giorni, con una combinazione di Air Arabia ed Air Asia :)

BGY-CMN-SAW-SHJ-MAA-KUL-KIX e vv (Nella tratta fino all'India e dall'India con Air Arabia e poi con Air Asia il resto), per la modica cifra di 1400EUR circa. Certo è molto dispendioso e stancante, ma ricorda un po' i voli di tantissimi anni fa che facevano un'infinità di fermate, tipo quelli degli anni '20-'30 :D
 
E' arrivato finalmente il primo A320 per AirAsia India (nonostante non abbiano ancora ricevuto i permessi per operare):

AirAsia India receives first A320


air-asia-india-a320-courtesy-airbus.jpg

AirAsia India A320

By Rob Finlayson
Southeast Asia’s biggest budget airline, AirAsia India, has received its first aircraft, an Airbus A320, in the southern Indian city of Chennai. The 180-seat A320, drawn from theAirAsia Group’s order for 475-aircraft, is configured in an all-economy layout.
The airline has not yet received its air operator’s permit to begin commercial operations in India.
AirAsia India is a joint venture between AirAsia Bhd and two Indian companies, Tata Sons and Telestra Tradeplace. It is on track to launch domestic Indian operations by September.
About a third of the aircraft have already been delivered and are flying with the group’s airlines based in Kuala Lumpur, Bangkok, Jakarta and Manila. Chennai is the most recent entrant to this list.
AirAsia India CEO Mittu Chandilya said, “The arrival of our first A320 signifies that we are a step closer to our dream to create a new benchmark in the low-cost air travel category. The Indian aviation industry will soon witness a prodigious overhaul with the entry of AirAsia India.”
Once it gets the regulatory go-ahead, it will be the first to be launched after the government liberalized rules for investment by foreign airlines in 2012. The AirAsia management has been revving up to start operations for over a year. Hiring began even before the carrier got a no-objection certificate from the government, but progress has been slow.
Domestic carriers, led by market leader IndiGo, have objected to the new airline’s entry. Their contention is that the revised rules for foreign domestic investment apply to existing airlines, and not new entrants like AirAsia India. Most of the airlines, apart from IndiGo, are reeling under losses. The Directorate General of Civil Aviation dismissed their plea in February.
AirAsia founder Tony Fernandes acknowledged the difficulties that still may arise, with a tweet on Saturday: “AirAsia India’s first aircraft arrives in India in Chennai. Wow. Still a bit to do bit on the final straight.”

http://atwonline.com/airframes/airasia-india-receives-first-a320
 
A320wl ormai airbus e stra.competitiva con questi nuovi modelli rispetto ai concorrenti....anche gli a/m contano e si vede sono veramente efficenti.
 
Beh effettivamente almeno fino in Giappone ci si arriva in circa tre giorni, con una combinazione di Air Arabia ed Air Asia :)

BGY-CMN-SAW-SHJ-MAA-KUL-KIX e vv (Nella tratta fino all'India e dall'India con Air Arabia e poi con Air Asia il resto), per la modica cifra di 1400EUR circa. Certo è molto dispendioso e stancante, ma ricorda un po' i voli di tantissimi anni fa che facevano un'infinità di fermate, tipo quelli degli anni '20-'30 :D
Beh, così però puoi vedere i posti in cui ti fermi: non è un viaggio in Giappone ma un tour dell'Asia!
 
Il gruppo TATA incrementa la propria quota in AirAsia India.
Con Vistara ed AirAsia India, stanno incrementando la loro influenza anche in uno dei pochi settori che non era ancora sotto il loro controllo. :)
Tata Group ramps up stake in AirAsia India
irbus IndustrieAirAsia India Airbus A320-
India's Tata Group has moved ahead with plans to increase its stake in AirAsia India (I5, Chennai) local media have reported. The conglomerate reportedly acquired an 11% stake from fellow Indian shareholder Telestra Tradeplace bringing its total shareholding in the budget carrier to 41.06% while Telestra's has been reduced to 10%.

The value of the transaction, which came in the form of a capital subscription, was not disclosed.

Tata Group reportedly plans to boost its stake up to 48%.

Malaysia's AirAsia (AK, Kuala Lumpur Int'l) remains the largest overall shareholder in AirAsia India with 49%.

http://www.ch-aviation.com/portal/news/39578-tata-group-ramps-up-stake-in-airasia-india