Aerei: dal 1° Gennaio le compagnie non-Ue devono pagare per le emissioni di CO2


Notizia ripresa anche dal sole24ore

La Cina impone a 6 compagnie aeree nazionali di non pagare la carbon tax chiesta dall'Unione europea

Il Governo cinese ha interdetto sei compagnie aeree nazionali dal pagare la tassa sulle emissioni inquinanti, la cosiddetta 'carbon tax', imposta dall'Unione europea. Questa tassa, la cui applicazione è stata chiesta da Bruxelles a partire dal primo di gennaio, è già stata respinta da una ventina di Paesi tra i quali Stati Uniti, Russia e India. Una direttiva, secondo l'agenzia 'Nuova Cina', fa espresso «divieto alle società aeree cinesi di partecipare al sistema europeo Ets - quello relativo alla tassazione delle emissioni di carbonio - senza l'autorizzazione delle autorità governative».
 
Esistesse veramente la UE, un Cobus davanti e uno dietro all'aereo cinese (o americano) e vedi come farebbero immediatamente meno i fenomeni.

Peccato che l'Europa esista solo in versione cartacea.
 
Ed infatti ora l'intoppo si fa piu' serio...

China blocks Airbus deals over EU carbon tax, says EADS

China has blocked purchases of Airbus planes by Chinese firms in reaction to a disputed European carbon tax, the head of Airbus's parent company, EADS, has said.
EADS chief executive Louis Gallois says Airbus is being subjected to "retaliation measures" by China.
The EU imposed a carbon tax on airlines which took effect on 1 January.
China has not commented, and it is not clear whether it is official policy or a negotiating ploy, analysts say.
"The Chinese government refuses to approve airlines' orders for long-haul aeroplanes," Mr Gallois told a news conference as he presented the company's annual results.
Mr Gallois said opposition by Beijing could affect the sales of at least two dozen long-haul A330 planes this year and next.
This appears to be the heaviest weapon yet deployed in the battle between the EU and its opponents over charging airlines for their global warming emissions, says BBC environment correspondent Richard Black.
He says it is surprising because tensions appeared to be decreasing a couple of weeks ago, when countries including China decided not to pursue legal action against the EU, but pursue a negotiated outcome.
Tax opponents Critics say the EU has no right to impose taxes on flights to or from destinations outside Europe.
But in December, the European Court of Justice ruled that the EU tax on CO2 pollution from aircraft was legal.
No air carrier will face a bill until 2013 after this year's carbon emissions have been tallied.
The Emissions Trading Scheme (ETS) creates permits for carbon emissions. Airlines that exceed their allowances will have to buy extra permits, as an incentive to airlines to pollute less.
The number of permits is reduced over time, so that the total CO2 output from airlines in European airspace falls.
More than two dozen countries, including China, Russia and the US, have opposed the EU move, saying it violates international law.

http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-17298117
 
Se fossimo un continente serio non dovremmo arretrare di un millimetro.
 
Se fossimo un continente serio non dovremmo arretrare di un millimetro.

Purtroppo non sarà così:
Le compagnie aeree dicono no all’ETS
In una lettera congiunta ai primi ministri di Francia, Spagna, Germania e Regno Unito, 9 compagnie aeree chiedono soluzioni per evitare che l’ETS sfoci in un conflitto commerciale.
Un’azione per fermare l’escalation del conflitto commerciale con la Cina e con gli altri Paesi che si oppongono all’Emission Trading System (ETS) europeo. È quanto chiedono in una lettera congiunta gli amministratori delegati di 9 compagnie aeree (Airbus, Air Berlin, Air France, British Airways, Iberia, Lufthansa, MTU Aero Engines, Safran e Virgin Atlantic) ai primi ministri di Francia, Spagna, Germania e Regno Unito, con l’intento di evitare che il business aeronautico europeo subisca gravi conseguenze. Secondo le compagnie, infatti, l’obbligo al pagamento di una tassa per il sorvolo dello spazio aereo europeo potrebbe portare alla cancellazione dei voli, ad azioni punitive oppure, come nel caso della Airbus, mettere a rischio 1.000 posti di lavoro a causa della cancellazione da parte della Cina di 12 miliardi di dollari di ordini. Conseguenza che, nel clima economico attuale, l’Europa non può permettersi. L’azione congiunta nasce proprio in questo contesto e, oltre a esprimere una formale opposizione al sistema europeo dello scambio delle emissioni, intende trovare una soluzione di compromesso prima che sia troppo tardi. I firmatari della lettera congiunta ritengono che sia urgente procedere a consultazioni all’interno del Consiglio dell’Unione Europea, ma rimangono comunque convinti che il problema dell’ETS possa essere risolto solo trovando una soluzione globale al problema.>>
http://www.repubblica.it/news/ambiente/rep_rinnovabili_le-compagnie-aeree-dicono-no-allets906.html
 
A grandi linee ricorda un pò il credo delle battagliere "mamme antismog": sempre pronte a manifestare rumorosamente con tanto di passeggino e poppante al seguito per avere aria più pulita in città, mentre mezz'ora dopo le puoi trovare -sempre con passeggino e pupo al fianco- al mercato di quartiere per raccogliere firme contro l'Area C (limitazioni del traffico in centro) perché "uccide i commercianti e quindi il futuro dei nostri figli".

Bene, bravi, bis.
 
EU says just 10 Chinese, Indian airlines boycotted ETS

Just eight Chinese airlines and two Indian carriers failed to submit carbon emissions data before a 31 March deadline stipulated in the Emissions Trading Scheme (ETS), EU climate commissioner Connie Hedegaard has said.

With more than 1,200 international carriers adhering to the deadline, the revelation suggests efforts spearheaded by China, India and Russia to oppose the carbon trading system are faltering.

"We have given them until mid-June to report back their data," Hedegaard said of the ten unidentified airlines that did not report emissions figures.

Under the terms of the ETS, airlines must from 2012 onwards declare carbon emissions data for any flights landing in or taking off from EU territory. Annual figures are then set against company-specific quotas determined by Brussels, and carriers must pay for surplus emissions by purchasing carbon permits on the free market.

Though opposition to the ETS remains widespread - with more than 20 countries attending a "coalition of the unwilling" conference in Moscow last February - the scheme's detractors appear to have been swayed by EU threats of punitive measures for non-compliance.
Penalties for boycotting the ETS start at €100 ($128) per tonne of carbon, and repeat offenders can ultimately be banned from EU airspace.

The Chinese government prohibited its airlines from participating in the cap-and-trade scheme earlier this year, while India and Russia talked up the prospects of a global trade war if foreign carriers were included in the system. Opponents view it as an extra-territorial tax which violates international treaties like the Chicago Convention.

But the EU Court of Justice overturned legal challenges to the ETS in December 2011, concluding that Brussels was acting within the constraints of European law.

Hedegaard said the EU will now redouble efforts to establish a global carbon trading system under the auspices of the International Civil Aviation Administration (ICAO). All sides of the dispute view an ICAO solution as the best way forward, though the EU says the UN body has dragged its feet over implementation of a wider scheme.

http://www.flightglobal.com/news/ar...chinese-indian-airlines-boycotted-ets-371934/