A proposito di recenti problemi dei 777-300ER


Boeing747

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General Electric probes power loss on 3 recent 777 flights
By Stephen Trimble - Flight Global

An unusual rash of engine shutdowns since early December has temporarily stranded three of the normally reliable General Electric-powered Boeing 777-300ERs.

Although each incident involved a shutdown of the GE90-115B, GE’s investigation so far indicates the causes of each power loss appears to come from three different sources, says a company spokeswoman.

The incidents have forced two different Air France airliners to make emergency landings at alternate airports since 12 December. Similarly, on 1 February, a Singapore Airlines 777-300ER was forced to land at Frankfurt International Airport in Germany.

In the first incident, the Air France pilot crew noticed “excess vibrations” and powered down the engine, making an emergency landing in Rome. A visual inspection revealed excessive wear on a stage six low pressure turbine blade that “reduced contact pressure between blades on that disk,” the spokeswoman says.

On 25 January, a second Air France 777 diverted to Milan Malpensa airport after an inflight engine shutdown. The engine’s transfer gearbox broke out of its housing, causing the power loss.

Finally, the Singapore Airlines flight was disrupted by an undisclosed problem with the engine’s accessories gearbox. At press time, GE was not certain if the pilot commanded the engine to power-down, or if the engine failed in flight. GE is continuing to investigate the incident to uncover the root cause of the gearbox issue.

Both the transfer gearbox and the accessories gearbox are produced by the same supplier, Italy’s Avio. GE is “working with them to find out what the cause would be,” the spokesman says.

Both components have been installed on older-model aircraft equipped with GE90-94B engines, achieving an 11-year in-service record with no prior incidents before 25 January.

Air France was the launch customer for the GE90-115B-powered 777-300ERs, and therefore has the fleet’s oldest airframes and engines in service.
 
Certo che coincidenza....

I pezzi prodotti in Italia da Avio e 2 dei 3 atterraggi di emergenza in Italia....
 
Citazione:Messaggio inserito da Boeing747

Both components have been installed on older-model aircraft equipped with GE90-94B engines, achieving an 11-year in-service record with no prior incidents before 25 January.
Questo mi sembra il passaggio chiave.
 
Ragazzi.
Il santo di mio figlio e un ing della Boeing nel programa 777
Dal inizio mi diceva che il 300 ha poca potenza rispeto la
proppia fusiliera.
Questo solo per il 300,tutto il resto della serie rimane il
miglior aereo mai prodoto
 
...ragazzi trovo sconcertante che una notizia del genere sia stata commentata cosi poco, e'vero anche che la mia presenza su questo forum e'recente e quindi una constatazione del genere puo', ad una persona come me, nuova all'aviazione civile e ad un prossimo volo simulato, far preoccupare piu' del dovuto, ma trovo sconvolgente che si possano instaurare ragionamenti su livree e nuove rotte e non ci sia un pilota o un tecnico o un ingegnere aeronautico che riprenda una notizia del genere.
...un saluto da jbcolory
 
In effetti non è una notizia proprio tranquillizzante....magari qualcuno può interpretarla in maniera più chiara.

Certo che se gli inconvenienti sono dovuti tutti allo stesso pezzo, che li manifesta dopo un certo utilizzo...dovrebbero intervenire su tutti gli aerei che quel pezzo lo montano?
 
Citazione:Messaggio inserito da B787-FLR

Non facciamo inutili allarmismi.


Claudio, allarmismi no ma una leggera toccata alle parti basse è d'obbligo :D

Ma come fa a rompersi una roba bella così?


IMG1c7895.JPG
 
Io non mi esprimo in quanto non sono un tecnico ne un esperto di motori, so solo che il 777/300 mi piace davvero tanto, ma di fronte a queste notizie son preoccupato!

Quello che però penso è che se è vero che ci sono sti problemi e che nessuno blocca aerei a terra significa che gli aerei son cmq sicuri ed in grado di volare!!! Sbaglio???
 
Citazione:Messaggio inserito da willy79

Quello che però penso è che se è vero che ci sono sti problemi e che nessuno blocca aerei a terra significa che gli aerei son cmq sicuri ed in grado di volare!!! Sbaglio???



...speriamo che non ti sbagli! ;)

io, per fare la mia parte, settimana prossima che ho un volo sul triplo porto una valigia leggera e...seguo il consiglio tecnico di Daniele.