B779: test sospesi per crepe



Ieri sono ricominciati i test di volo sul velivolo che aveva avuto problemi alle Hawaii (N779XY).
Auguriamoci che non ci siano ulteriori stop e che possa entrare in servizio nel 2026.
 
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Qualche info in più su come hanno risolto.
Fixing the thrust link issue required more than a quick part replacement. Boeing had to design, test, and validate a reinforced fix to comply with FAA certification standards. The solution, developed over the final quarter of 2024, involved strengthening the forward engine attach bolt and modifying the surrounding pylon structure to redistribute load forces, as described by Aviation Week.

One of the challenges was implementing the changes without triggering a major redesign of the entire engine mount assembly. Engineers opted for a focused modification strategy, maintaining alignment and stress tolerances. Boeing also collaborated closely with GE Aerospace, whose engineers monitored the situation to ensure engine performance would remain unaffected by the fix.

By December 2024, the redesigned thrust link components were integrated into the test fleet. Rigorous static and dynamic tests were conducted in early January 2025 to verify load-bearing capacity and safety compliance. The FAA was closely involved throughout this process to prevent further delays during the final certification stages.

According to Boeing engineers, the aircraft performed within all expected parameters, providing confidence in the new design. Aviation Week reported that Boeing will install new engine thrust links later this summer on all 777X aircraft as part of a package of design revisions aimed at addressing a fatigue issue in the load-transferring components.
 
Qualche info in più su come hanno risolto.
"hanno risolto" e' un parolone, dal momento che anche aerei certificati FAA hanno poi dimostrato belle grane, alcune devastanti (vedi 737M).
Non e' chiaro quanto la test fleet oggetto delle prove statiche e dinamiche abbia gia' volato o meno con la nuova soluzione di aggancio e redistribuzione del carico, in ogni caso i voli sembrano ricominciati da JAN25 e quindi dovrebbero aver avuto discreti risultanze in merito.
Detto cio', leggo qui che al primo volo "Federal Aviation Administration staff were not on board for Thursday's flight, according to the company.".
Fiduciosi insomma...:ROFLMAO:
 
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"hanno risolto" e' un parolone, dal momento che anche aerei certificati FAA hanno poi dimostrato belle grane, alcune devastanti (vedi 737M).
Non e' chiaro quanto la test fleet oggetto delle prove statiche e dinamiche abbia gia' volato o meno con la nuova soluzione di aggancio e redistribuzione del carico, in ogni caso i voli sembrano ricominciati da JAN25 e quindi dovrebbero aver avuto discreti risultanze in merito.
Detto cio', leggo qui che al primo volo "Federal Aviation Administration staff were not on board for Thursday's flight, according to the company.".
Fiduciosi insomma...:ROFLMAO:
Sinceramente sono fiducioso, sia la Boeing che la FAA non vogliono avere alcun problema con i 777x, mi aspetto che ormai siano molto scrupolosi e controllino nel dettaglio ogni componente.
 
boeing è la stessa che ha fatto saltare un uscita di emergenza su un 737 dopo dopo i disastri del max. Le pressioni sul 777x lato sicurezza vanno di pari passo con l'impossibilità di avere ulteriori ritardi...