TAP Portugal: compagnia privatizzata e nuova gestione


r_howie

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2 Maggio 2007
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Lisbona, Estero.
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Due notizie importanti sulla compagnia portoghese TAP, che fino a ieri era una delle ultime compagnie al 100% statali in Europa:



Sintesi della conferenza di oggi presa da FlyerTalk:

1. Change the company culture to be one more similar to B6 and Azul
2. No layoffs
3. Compete with Ryanair - segment the market better, reduce seat pitch on short-haul (A319/320/321)
4. A350 was changed to A330-900neo, because A350 has higher operating costs and TP doesn't need the range.
5. Cabin: Economy (30-31" pitch), Economy+ (34" pitch) and biz. Skycouch in economy.
6. A321LR - useful for east coast US and northeastern Brazil (it has the range). Very useful in low season.
7. A321LR cabin: 16 layflat biz, 42 E+ (34") 117 Econ (31-32"). Biz seats look like they're staggered.
8. Network:
N.America: +BOS, IAD, ORD,YUL,YYZ, BDL [doesn't Neeleman live there???]
S.America: +JPA, PHB, AJU, more frequencies to existing hubs, cross-pollinate with Azul
Europe: "Rationalize markets and increase frequency and strength in key/largest markets"
Africa: "Grow in constrained markets and strength in key/largest markets
 
Sicuramente per costi operativi intendono il concetto finanziario di bilancio. Quindi in quei costi operativi saranno inclusi i costi di acquisizione della macchina (che insieme al personale al carburante alla manutenzione ecc vanno ad incidere sulla gestione operativa).
 
TAP Portugal signs major Airbus order
di Alan Dron

Portuguese national carrier TAP Portugal has signed a firm order with Airbus for 53 aircraft from the European manufacturer, it announced Nov. 13.

The deal will see TAP Portugal taking 14 A330-900neo plus 39 A320neo family models, consisting of 15 A320neos and 24 A321neos. The carrier is already an all-Airbus customer, with a current fleet of 43 A320 family models (21 A319, 19 A320 and three A321s) plus 14 A330-200 and four A340-300 widebodies.

The aircraft will join the airline as part of its fleet renewal announced by the airline’s new majority owner Atlantic Gateway. As part of the agreement, TAP Portugal is substituting its previous order of 12 A350-900s with the A330-900neo.

“Our latest order for 14 Airbus A330-900neo aircraft and 39 A320neo family aircraft reflects our ongoing commitment to provide our customers with the next generation of fuel efficient aircraft,” TAP CEO Fernando Pinto said. “The A330neo, like the A320neo family, will give us the flexibility to enter new markets and improve the frequency of existing ones.”

“With this order for 53 brand new aircraft TAP is reborn,” said Airbus COO-customers John Leahy. “These aircraft are the right aircraft for TAP’s current missions and growth markets. The combination of the A330neo and A320neo families … fleet will allow the airline to reap the benefits of Airbus’ unique aircraft commonality.”

The A330-800neo and A330-900neo were launched in July 2014, with first deliveries scheduled to start in 4Q 2017. The A330neo incorporates Rolls-Royce Trent 7000 engines, aerodynamic enhancements and new cabin features, with Airbus forecasting a 14% improvement in fuel consumption per seat compared to current A330s. Additionally, range increases by around 400 nautical miles.


http://atwonline.com/airframes/tap-...m=email&elq2=fd4692d856004473b1776b4c1fff8fc0
 
Sicuramente per costi operativi intendono il concetto finanziario di bilancio. Quindi in quei costi operativi saranno inclusi i costi di acquisizione della macchina (che insieme al personale al carburante alla manutenzione ecc vanno ad incidere sulla gestione operativa).
E' senz'altro così. A me comunque la mossa di rimotorizzare il 333, continua a sembrare suicida. Significa dover spendere soldi per aggiornare un aereo che farà concorrenza quasi sempre al proprio successore, che ovviamente ha costo ed efficienza maggiori.
Ora con il petrolio basso e il carnet di ordini del 350 pieno sta in piedi tutto, ma a medio termine è probabile che Airbus si ritrovi a pagare il conto di questa scelta.
Quando a Tolosa si è deciso di fatto di non sviluppare il 358, sarebbe stato opportuno da un lato lanciare subito il 330neo, dall'altro allungare un po' (direi 3 metri) i 359/35K per delimitare meglio le "competenze" delle due famiglie. E dulcis in fundo, ora non sarebbe stato necessario studiare un possibile A350-1100.
 
E' senz'altro così. A me comunque la mossa di rimotorizzare il 333, continua a sembrare suicida. Significa dover spendere soldi per aggiornare un aereo che farà concorrenza quasi sempre al proprio successore, che ovviamente ha costo ed efficienza maggiori.
Ora con il petrolio basso e il carnet di ordini del 350 pieno sta in piedi tutto, ma a medio termine è probabile che Airbus si ritrovi a pagare il conto di questa scelta.
Quando a Tolosa si è deciso di fatto di non sviluppare il 358, sarebbe stato opportuno da un lato lanciare subito il 330neo, dall'altro allungare un po' (direi 3 metri) i 359/35K per delimitare meglio le "competenze" delle due famiglie. E dulcis in fundo, ora non sarebbe stato necessario studiare un possibile A350-1100.
L'A330Neo è una operazione a basso costo per Airbus e offre belle opportunità ad Airbus. Intanto permette di alleggerire il backlog dell'A350 e non perdere nuovi ordini, cosa che ha preoccupato Boeing che non ha disponibilità per anni e anni. E come ci dice Rick i costi dell'A330Neo risultano competitivi rispetto al B787 e quindi permetterà di mantenersi sul mercato anche nei prossimi anni. Giusto auspicare un lancio anticipato dell'A330Neo, è pur vero però che le risorse da impiegare in ricerca e sviluppo non sono infinite e che l'A330Ceo ha ancora ordini da evadere. Ora Airbus ha alcuni anni per sviluppare oltre all'A330 Neo anche A350-1100 e probabilmente l'A380Neo.
Airbus non ha
 
Sotto la nuova gestione privata, come preannunciato TAP e Azul hanno iniziato a collaborare attivando i code-share riportati qui sotto. La strategia per la nuova TAP è di lanciare nuove rotte dall'Europa verso il mercato nordamericano, in particolare verso gli hub di JetBlue (JFK, BOS), altra compagnia di Neeleman, per offrire proseguimenti anche con loro, coprendo così 3 mercati: Europa, Sud America, Nord America.

Quando arriveranno gli A321neoLR ordinati da TAP, ci sarà un ventaglio interessante di destinazioni servibili da LIS sfruttando la sua posizione geografica. Supponendo un range conservativo di 3500 nm, e naturalmente facendo i conti con le economie di Portogallo e Brasile ultimamente un po' traballanti:

http://www.gcmap.com/map?P=&R=3500nm@LIS &MS=wls&MR=1800&MX=720x360&PM=*

Azul and TAP Portugal on Wednesday (02DEC15) opened reservation for reciprocal codeshare service, covering service between Portugal and Brazil, as well as Domestic Brazil service.
The following is the list of flights/sectors that carries both Azul’s AD and TAP Portugal’s TP code, starting 10DEC15.
Azul operated by TAP Portual AD7200 – 7299 Series
Lisbon – Belo Horizonte
Lisbon – Brasilia
Lisbon – Fortaleza
Lisbon – Natal
Lisbon – Porto Alegre
Lisbon – Recife
Lisbon – Rio de Janeiro
Lisbon – Salvador da Bahia
Lisbon – Sao Paulo Guarulhos
Lisbon – Sao Paulo Viracopos/Campinas
Porto – Rio de Janeiro
Porto – Sao Paulo Guarulhos

TAP Portugal operated by Azul TP6000 – 6309 Series
Belo Horizonte – Belem
Belo Horizonte – Brasilia
Belo Horizonte – Cuiaba – Porto Velho
Belo Horizonte – Fortaleza
Belo Horizonte – Goiania
Belo Horizonte – Ilheus
Belo Horizonte – Manaus
Belo Horizonte – Parauapebas
Belo Horizonte – Porto Alegre
Belo Horizonte – Recife
Belo Horizonte – Rio de Janeiro
Belo Horizonte – Salvador da Bahia
Belo Horizonte – Sao Luiz – Teresina – Fortaleza
Belo Horizonte – Sao Paulo Congonhas
Belo Horizonte – Sao Paulo Guarulhos
Belo Horizonte – Sao Paulo Viracopos/Campinas
Belo Horizonte – Vitoria
Brasilia – Cuiaba
Brasilia – Sao Paulo Guarulhos
Brasilia – Sao Paulo Viracopos/Campinas
Fortaleza – Belem – Manaus
Fortaleza – Joao Pessoa
Fortaleza – Joao Pessoa – Maceio
Fortaleza – Recife
Fortaleza – Sao Luiz – Imperatriz – Belem
Fortaleza – Sao Paulo Viracopos/Campinas
Manaus – Porto Velho
Manaus – Santarem – Belem
Natal – Recife – Aracaju
Porto Alegre – Florianopolis
Porto Alegre – Pelotas
Recife – Maceio
Recife – Teresina
Salvador da Bahia – Ilheus
Salvador da Bahia – Joao Pessoa
Salvador da Bahia – Recife
Salvador da Bahia – Sao Paulo Guarulhos
Salvador da Bahia – Vitoria da Conquista
Sao Paulo Guarulhos – Campo Grande
Sao Paulo Guarulhos – Cuiaba
Sao Paulo Guarulhos – Cuiaba – Sinop
Sao Paulo Guarulhos – Curitiba
Sao Paulo Guarulhos – Goiania
Sao Paulo Guarulhos – Ilheus
Sao Paulo Guarulhos – Joinville
Sao Paulo Guarulhos – Joinville – Joao Pessoa
Sao Paulo Guarulhos – Juiz de Fora Zona da Mata
Sao Paulo Guarulhos – Maringa
Sao Paulo Guarulhos – Navegantes
Sao Paulo Guarulhos – Porto Alegre
Sao Paulo Guarulhos – Ribeirao Preto
Sao Paulo Guarulhos – Uberlandia
Sao Paulo Guarulhos – Vitoria
Sao Paulo Viracopos/Campinas – Campro Grande
Sao Paulo Viracopos/Campinas – Cascavel
Sao Paulo Viracopos/Campinas – Criciuma
Sao Paulo Viracopos/Campinas – Cuiaba
Sao Paulo Viracopos/Campinas – Cuiaba – Porto Velho – Rio Branco
Sao Paulo Viracopos/Campinas – Curitiba
Sao Paulo Viracopos/Campinas – Dourados
Sao Paulo Viracopos/Campinas – Florianopolis
Sao Paulo Viracopos/Campinas – Goiania
Sao Paulo Viracopos/Campinas – Goiania – Palmas
Sao Paulo Viracopos/Campinas – Ilheus
Sao Paulo Viracopos/Campinas – Joao Pessoa
Sao Paulo Viracopos/Campinas – Joinville
Sao Paulo Viracopos/Campinas – Juiz de Fora Zona da Mata
Sao Paulo Viracopos/Campinas – Londrina
Sao Paulo Viracopos/Campinas – Maceio – Aracaju
Sao Paulo Viracopos/Campinas – Manaus
Sao Paulo Viracopos/Campinas – Marilia
Sao Paulo Viracopos/Campinas – Maringa
Sao Paulo Viracopos/Campinas – Natal
Sao Paulo Viracopos/Campinas – Navegantes
Sao Paulo Viracopos/Campinas – Porto Alegre
Sao Paulo Viracopos/Campinas – Recife
Sao Paulo Viracopos/Campinas – Ribeirao Preto
Sao Paulo Viracopos/Campinas – Rio de Janeiro
Sao Paulo Viracopos/Campinas – Salvador da Bahia
Sao Paulo Viracopos/Campinas – Sao Jose do Rio Preto
Sao Paulo Viracopos/Campinas – Sinop
Sao Paulo Viracopos/Campinas – Teresina
Sao Paulo Viracopos/Campinas – Uberlandia
Sao Paulo Viracopos/Campinas – Vitoria

Airline Route
 
Ultima modifica:
The Portuguese state is set to resume control of TAP Portugal (TP, Lisbon) following the signing this past weekend, of a Memorandum of Understanding with Atlantic Gateway, the US/Brazilian-Portuguese consortium which won a tender to acquire a 61% stake in the airline last year.

Portuguese Prime Minister António Costa said in a statement issued Saturday that after tough negotiations, Atlantic Gateway had agreed to sell the state a 16% shareholding in TAP for EUR1.9 million (USD2.12 million) thus bringing the airline back under government control. As it stands, Lisbon would hold 50% of TAP's total stock (up from 34%), Gateway would hold 45%, with the remaining 5% in the hands of TAP employees.

The state, which has also pledged to keep its shareholding in TAP at no more than 50%, will also be able to appoint six of the airline's board members with the other six to be appointed by Gateway. The executive committee will have three members appointed by individual shareholders. Lisbon says it will not intervene in the daily runnings of the airline allowing it to function as a private entity.

Costa said he was confident about TAP's future prospects because in his view, the partners have a "common interest about what is good for TAP which is ultimately good for the country." He added that buyers' rights had been "guaranteed", showing that "Portugal respects the rule of law and seeks foreign direct investment."

According to the AFP, TAP chairman Fernando Pinto has warned, however, that it would be "very difficult" to reverse the privatization, noting that of the EUR180 million Gateway has injected into the airline thus far, half has already been spent.

As part of its election campaign, Costa's socialist coalition pledged to roll back the privatizations that the previous Pedro Coelho administration had embarked on.

Ch-aviation
 
Questa è una nazionalizzazione di una compagnia che era stata privatizzata. Dovrebbe essere vietato. L'antitrust UE non dice nulla?
 
The state, which has also pledged to keep its shareholding in TAP at no more than 50%, will also be able to appoint six of the airline's board members with the other six to be appointed by Gateway. The executive committee will have three members appointed by individual shareholders. Lisbon says it will not intervene in the daily runnings of the airline allowing it to function as a private entity.Ch-aviation
La risposta al post di Cesare Caldi qui sopra dovrebbe essere nella parte quotata: formalmente TAP resterà privata ed il governo portoghese non interverrà nella sua gestione (l'importante è crederci).
 
Questa è una nazionalizzazione di una compagnia che era stata privatizzata. Dovrebbe essere vietato. L'antitrust UE non dice nulla?

Nessuna norma europea vieta una fattispecie del genere, e non vedo margini di intervento per l'antitrust, poichè l'operazione non determinerà alcun mutamento sulle quote di mercato detenute da TAP e sulle rotte operate. Potrebbe rilevare la normativa in materia di aiuti di stato (artt. 107 TFUE e ss.), solo se il prezzo di riacquisto delle quote non fosse congruo al valore di mercato delle stesse: questo perchè non sono vietate le partecipazioni pubbliche, ivi inclusa l'acquisizione di ulteriori quote, fino a quando lo Stato possa dimostrare di avere agito al pari di un investitore privato, ovvero con prospettive di guadagno entro tempi ragionevoli.
 
La saga di TAP continua

China's HNA Group to have access to TAP Portugal stock

China's HNA Group, parent firm to Hainan Airlines (HU, Haikou), is set to acquire a foothold in TAP Portugal (TP, Lisbon) according to the terms of a Memorandum of Understanding (MOU) signed between the Portuguese government and private consortium Atlantic Gateway.

Last week, the new government of António Costa formalized a change in the airline's shareholding with Atlantic Gateway, a US/Brazilian-Portuguese consortium, wherein Lisbon will now control a 50% stake in the airline while Atlantic Gateway will control 45% (down from the previous 61%) with TAP employees owning the rest. However, Portuguese newspaper Expresso reports that among the deal's finer points is a clause which explicitly allows the Chinese firm to acquire a shareholding in Atlantic Gateway and which would ultimately give the firm indirect access to TAP's shareholding.

"The Portuguese State authorises HNA Group to enter into the shareholding of Atlantic Gateway, the percentage of which is to be agreed between the shareholders of Atlantic Gateway and HNA Group," the excerpt said.

Entry is likely to come about through a planned EUR120 million (USD132 million) recapitalization of TAP wherein government will contribute EUR30 million (USD33 million) with EUR90 million (USD99 million) to come from Atlantic Gateway. The Portuguese State may authorise HNA to participate in the corresponding share issuance which could then see it owning a 10-13% stake in TAP.

HNA Group has been hunting for investment in Europe and has been linked to talks about a stake in Spain's Air Europa (UX, Palma Son Sant Joan). It recently acquired a 23.7% stake in Brazil's Azul Linhas Aéreas Brasileiras (AD, Campinas Viracopos) for USD450 million in November last year. Azul, TAP's new technical partner, is run by David Neeleman, the co-founder of Atlantic Gateway

ch-aviation