British Airways apre San Jose (CA) e New Orleans


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6 Novembre 2005
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British Airways is to launch a new route to San Jose, the gateway to the technology hub of Silicon Valley.

BA will begin flying from Heathrow to the Californian city from May 4, 2016 when it will operate a Boeing 787-9 Dreamliner on the route.

San Jose is home to many of the world’s biggest technology brands including Apple, Google, Ebay and Intel.

The new service will run daily and will be BA’s fourth destination in California – it already flies to Los Angeles, San Diego and San Francisco.

BA’s head of global sales Stephen Humphreys said: “We’re sure this new service will prove just the business for Californian-based companies looking to expand into Europe and will strengthen London’s strong commercial ties with the west coast.”

The outbound flight leaves Heathrow at 15.15 for arrival in San Jose at 18.05. The return service departs San Jose at 20.00 to arrive at Heathrow at 14.05 the following day.

The 787-9 will feature four cabins with eight seats in First, 42 seats in Club World, 39 in World Traveller Plus and 127 in economy.

The announcement comes after BA unveiled new routes from Gatwick to Peru and Costa Rica both starting in May 2016.

The airline is also to increase capacity on its Heathrow to Las Vegas route with three extra weekly flights from March 27, 2016, taking the total weekly services up to 10.

While a 12th weekly flight will be added on the Heathrow-Seattle route with a new service on Mondays from March 28, 2016.
 
Re: British Airways apre San Jose (California)

Quindi BA sarà l'unica compagnia europea a volare direttamente su 4 destinazioni californiane (LAX e SFO, più le esclusive di SAN e SJC).
 
Re: British Airways apre San Jose (California)

Aggiungo come il vantaggio di volare BA per chi ha come destinazione finale SAN o SJC sia imbattibile: non si spezza a metà il viaggio facendo scalo sulla east coast, e soprattutto si fa l'immigrazione direttamente a destinazione, tra l'altro in aeroporti meno trafficati.
 
Re: British Airways apre San Jose (California)

Molto bene, finalmente con il Dreamlinear si riuscirà ad avere maggiori voli non stop, prima economicamente non sostenibili.
 
Re: British Airways apre San Jose (California)

Molto bene, finalmente con il Dreamlinear si riuscirà ad avere maggiori voli non stop, prima economicamente non sostenibili.

Il 787 sicuramente aiuta, ma BA vola a SAN (ancora più lontana) col triplo da anni.
 
Re: British Airways apre San Jose (California)

Curioso però, tra SJC e SFO ci sono trenta miglia 30 in linea d'aria e anche in macchina google maps mi da una 40ina di minuti di tragitto. Se consideriamo che la catchment area di SJC come da comunicato stampa è ad ovest di SJC sulla strada per SFO il risparmio mi sembra minimo (da Palo Alto ad esempio il tempo in auto verso i due aeroporti è equivalente). Probabilmente dovevano incrementare la Bay Area e allora perché no aprire SJC, anche se a livello di costi direi che non è per niente la cosa più efficiente da fare...
 
Re: British Airways apre San Jose (California)

Curioso però, tra SJC e SFO ci sono trenta miglia 30 in linea d'aria e anche in macchina google maps mi da una 40ina di minuti di tragitto. Se consideriamo che la catchment area di SJC come da comunicato stampa è ad ovest di SJC sulla strada per SFO il risparmio mi sembra minimo (da Palo Alto ad esempio il tempo in auto verso i due aeroporti è equivalente). Probabilmente dovevano incrementare la Bay Area e allora perché no aprire SJC, anche se a livello di costi direi che non è per niente la cosa più efficiente da fare...

SFO è in posizione strategica - non c'è dubbio - ma la Bay Area ha dinamiche di traffico atroci: SJC attira facilmente la parte meriodionale della Sylicon Valley e può risultare più comodo anche per chi è in certe aree della East Bay. Apple, Intel, eBay, Cisco, Google, Sandisk, HP sono tutte più vicine a SJC che a SFO.
Vale anche la pena ricordare che San Jose conta più abitanti di San Francisco e cresce demograficamente più di San Francisco (pur essendo una città più povera di SF ha fatto molto di più per accogliere il boom demografico della Silicon Valley).
Sulla SJC-LHR BA non avrà concorrenti, mentre su SFO il vettore inglese deve misurarsi coi padroni di casa di UA.
Secondo me ha pienamente senso provare a differenziare l'offerta nella Bay Area.
 
Re: British Airways apre San Jose (California)

SFO è in posizione strategica - non c'è dubbio - ma la Bay Area ha dinamiche di traffico atroci: SJC attira facilmente la parte meriodionale della Sylicon Valley e può risultare più comodo anche per chi è in certe aree della East Bay. Apple, Intel, eBay, Cisco, Google, Sandisk, HP sono tutte più vicine a SJC che a SFO.
Vale anche la pena ricordare che San Jose conta più abitanti di San Francisco e cresce demograficamente più di San Francisco (pur essendo una città più povera di SF ha fatto molto di più per accogliere il boom demografico della Silicon Valley).
Sulla SJC-LHR BA non avrà concorrenti, mentre su SFO il vettore inglese deve misurarsi coi padroni di casa di UA.
Secondo me ha pienamente senso provare a differenziare l'offerta nella Bay Area.
Il traffico depone dalla parte di SJC, concordo in pieno. Dovendo raddoppiare il volo così offrono due destinazioni e sulla nuova non hanno concorrenza. Brava BA.
 
Re: British Airways apre San Jose (California)

grande notizia per gli europei della Silicon Valley. Ho vissuto 2 anni a San Jose e vi assicuro che la catchment area e' molto ampia. Nella contea di Santa Clara molti vivono più vicini a SJC che a SFO ed il traffico per raggiungere SFO in certi orari fa si che ci vogliano più di 2 ore di auto.
Peccato non essere più li ora...
 
Re: British Airways apre San Jose (California)

Come per l'apertura su Austin non c'è da stupirsi che BA abbia aperto uno scalo così di nicchia ma dalla catchement area decisamente interessante
 
Re: British Airways apre San Jose (California)

a questo punto mi domando, perche' ci ha pensato solo BA?
 
Re: British Airways apre San Jose (California)

a questo punto mi domando, perche' ci ha pensato solo BA?

Forse perchè è quella che potrebbe avere il vantaggio competitivo maggiore? Da centro finanziario a centro produttivo direttamente e senza scali.
 
Re: British Airways apre San Jose (California)

a questo punto mi domando, perche' ci ha pensato solo BA?

Credo sia l'unica che possa usufruire di una buona fetta di traffico p-t-p senza dover far molti sforzi. Tutto sommato la SFO-LHR è una tratta da quasi 1m di pax l'anno, riempire un B789 per Londra al giorno non dovrebbe essere un problema in una catchment area tutto sommato in espansione e con un GDP molto sopra la media USA. Aggiungerei anche il fattore prestigio.
 
Re: British Airways apre San Jose (California)

a questo punto mi domando, perche' ci ha pensato solo BA?

Perché ci sono tre JV che potrebbero disporre la rotta:
- UA/LH non hanno certo interesse a cambiare gli equilibri del trasporto nella Bay Area, avendo UA un hub a SFO e tutto l'interesse a consolidarne il primato.
- DL/AF/KL non hanno aerei delle dimensioni giuste, né i volumi di traffico p-2-p che LHR è in grado di generare.
- DL/VS non hanno abbastanza opportunità di transito né da un lato, né dall'altro per poter rischiare il volo.

Chi rimane?
 
Re: British Airways apre San Jose (California)

a questo punto mi domando, perche' ci ha pensato solo BA?

Perche BA ha un network incredibile negli USA volando in una ventina di città e dopo avere aperto su tutti gli aeroporti principali ecco che per crescere puoi continuare aprendo su scali di seconda fascia come ad esempio Austin e adesso San Josè. Per dare un idea un altra destinazione USA che stavano valutando di aprire è Saint Louis.

Evidentemente scali del genere non possono neanche essere presi in considerazione da altre compagnie che non servono nemmeno tutti i principali scali USA.

Tornando a questo volo, la distanza tra San Francisco e San Jose' è molto ridotta. Secondo me c'è il rischio che molti dei pax della silicon valley passeranno al nuovo volo ma andranno a sottrarsi a chi magari già volava con BA da SFO. In pratica secondo me rischiano di farsi concorrenza da soli.
 
Re: British Airways apre San Jose (California)

Secondo me c'è il rischio che molti dei pax della silicon valley passeranno al nuovo volo ma andranno a sottrarsi a chi magari già volava con BA da SFO. In pratica secondo me rischiano di farsi concorrenza da soli.
Sicuramente il volo coopterà anche alcuni pax BA che ora volano su SFO, ma l'obiettivo è senz'altro quello di attrarre clienti dalle altre major europee (e non). E imho ha ottime probabilità di riuscita.
 
Re: British Airways apre San Jose (California)

Metto qui, anche se non è strettamente legato all'apertura di San Jose:

British Airways still in love with the 747

If it’s the end of the line for Boeing Co.’s 747 jetliner, nobody told British Airways.

The largest operator of the hump-backed icon -- dubbed the "Queen of the Skies" on its debut in 1970 -- is plumping up seat cushions, hanging fresh curtains and upgrading entertainment systems on 18 planes. Yet competitors can’t seem to park the four-engine aircraft fast enough.

Upgrading the best-selling 747-400 version of the jumbo bucks a wave of retirements that have cast doubt on the model’s future, with Singapore Airlines Ltd. and Japan Airlines Co., which once vied with BA for the title of No. 1 operator, ending flights more than three years ago. Demand for the latest 747-8 variant has also faded as airlines prefer leaner twin-jet types.

A clue to BA’s lingering love affair with the 747 lies in the model’s ability to eke out capacity from scarce operating slots at its London Heathrow hub at a time when lower fuel prices make retaining older planes an option. The revamped jets, the first of which returns next month from a refit center in Cardiff, Wales, will also get 16 extra business-class seats, aiding deployment on lucrative trans-Atlantic services.

“It makes hard business sense,” JLS Consulting Director John Strickland said. “These aircraft have a lot of life in them and can be used in very effective commercial ways. Given the capacity constraints at Heathrow and the high demand they have on certain routes, it’s still a very good model.”

Dwindling Numbers

While BA has parked or scrapped 15 of its oldest 747s, about half its remaining 42 planes were built in the late 1990s, and “ought to have a good 10 years of life at least left in them,” said George Ferguson, a Bloomberg Intelligence analyst.

Of the 694 747-400s built between 1988 and 2009, only 266 passenger variants remain in service, down from 362 in 2011, according to analysis of fleet data held by Ascend Worldwide, he said. Most are retired as they approach their mid-20s.

Air New Zealand Ltd., ANA Holdings Inc., Malaysia Airlines and Philippine Airlines Inc. have abandoned the 747-400 this decade and Delta Air Lines Inc. will retire its last 13 by 2017.

The arrival of Boeing’s 777 in 1995, just six years after the -400’s introduction, marked the start of the jumbo’s slow decline, with its stablemate able to carry almost as many people but with two engines. The latest 787 Dreamliner and the Airbus A350 are hastening the retreat by combining twin-jet economics with composite materials that offer a 20 percent efficiency saving versus planes far newer than the 747.

Chicago, New York

United Airlines will speed retirement of 21 747s once its first A350s arrive from 2017, said spokeswoman Megan McCarthy.

Boeing is also slowing output of the 747-8, the stretched model that replaced the -400, amid weak sales. The backlog for the passenger version stands at just 17 planes after delivery of the last of 19 ordered by Lufthansa, Air China and Korean Air Lines are the only other significant buyers.

At British Airways, the revamped 747s will be no shrinking violets, with the jets earmarked for high-frequency destinations including Chicago, Boston and New York, as well as cities such as Lagos, Dubai, Riyadh and Kuwait where the onus is on maximizing seat numbers on one or two daily flights.

With fuel costs forecast to fall further amid concern over a slowing Chinese economy, BA’s combination of “mostly-paid-for 747s” and modest spending on “surface treatments” will look more and more attractive versus a bill in excess of $250 million for the latest Boeing and Airbus models, said Robert Mann, an aerospace consultant in Port Washington, New York.

Premium Boost

The relatively low capital outlay on sprucing up the 747s means BA will be under less pressure to utilize them should the cost and demand landscape change, according to Strickland.

“If things turn sour they can stand any of these aircraft down almost at a moment’s notice knowing there are no expensive capex commitments,” he said. “They can dip into the availability of these aircraft and not worry that they have an expensive asset that needs to be sweated come what may.”

The extra business seats on the revamped 747s will take the total to 86, only 11 fewer than on BA’s Airbus A380s, making it easier to switch between models without crimping availability of high-yield berths. The change pares overall capacity to 275 seats. While that’s 40 percent fewer than on the superjumbo, the A380 is a niche model for the airline, with just 12 orders.

Due Some TLC

BA’s 747 refit parallels the introduction of newly minted planes including the 787-8, the first example of which arrived in 2013 alongside the A380, and larger 787-9, due to enter service in October. Jumbo cabins will be harmonized with the new fleet through common features including Panasonic Corp. swipe-screen entertainment systems with 500 movies and television programs, and matching curtains, carpets and seat covers.

British Airways declined to specify how long the upgrade will prolong the 747’s lifespan, though it has said the bigger 787 variants and Airbus’s largest A350 will be used to phase out some jumbos through 2023.

Kathryn Doyle, BA’s cabin interiors manager, said the company has no concerns about customer acceptance of a plane whose genesis dates to the mid-1960s.

“We know the aircraft has a special place in the heart of many of our customers,” she said, adding that the Queens have more than earned “some well-deserved TLC.”


(Kari Lundgren & Julie Johnsson - Bloomberg Business)
 
Re: British Airways apre San Jose (California)

Curioso però, tra SJC e SFO ci sono trenta miglia 30 in linea d'aria e anche in macchina google maps mi da una 40ina di minuti di tragitto. Se consideriamo che la catchment area di SJC come da comunicato stampa è ad ovest di SJC sulla strada per SFO il risparmio mi sembra minimo (da Palo Alto ad esempio il tempo in auto verso i due aeroporti è equivalente). Probabilmente dovevano incrementare la Bay Area e allora perché no aprire SJC, anche se a livello di costi direi che non è per niente la cosa più efficiente da fare...

Miglia nautiche o terrestri? Non si potevano dire i km?
"In linea d'aria" mi fa pensare a quelle nautiche, cioè circa 54 km per il resto del mondo.