Aereo attaccato al ghiaccio: lo sbloccano a mano i passeggeri


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Da repubblica.it

26 NOVEMBRE 2014

Russia, aereo attaccato al ghiaccio: lo sbloccano a mano i passeggeri

Ad Igarka (nord della regione di Krasnojarsk - Siberia) i passeggeri di un Tupolev-134 hanno dovuto spingere a mano il velivolo che si è era "incollato" alla pitsa a causa del freddo di - 52 C

http://video.repubblica.it/mondo/ru...a-mano-i-passeggeri/184633/183489?ref=HRESS-3



La compagnia è Kateavia, aerolinea regionale (principalemente An-24) che vola anche in c/s con UtAir.


PS:A me non è mai capitata una cosa simile, al massimo de-icing manuale :(
 
ANSA - I 74 passeggeri di un volo charter siberiano sono stati costretti a scendere sulla pista innevata dell'aerodromo a -52 gradi e spingere l'aereo il cui carrello era rimasto bloccato dal gelo. Lo riporta la testata online LifeNews, secondo cui il liquido dei freni del carrello dell'aereo, un Tupolev T-134, si era ghiacciato impedendo il decollo del velivolo. Che ha però preso il volo subito dopo la "spinta" dei passeggeri: dei turnisti di un non meglio specificato ente che si spostavano da Igarka a Krasnoiarsk per lavoro. A rischiare è ora la compagnia aerea, la Katek Avia, accusata dalla procura regionale di non aver rispettato le norme di sicurezza.

http://www.ansa.it/sito/notizie/cron...a21ed0a21.html


Qui il video direttamente su YouTube senza dover passare da ripubblica.


Inevitabile il confronto.


PS: chiedo venia per aver aperto un'altra discussione, mi era sfuggita questa.
 

russia-plane-passengers-starting.si.jpg


Freezing temperatures didn’t stop intrepid passengers from “helping out” a Russian plane that couldn’t move, because its wheels were frozen to the ground. The "selfie" won the day in a remote Siberian town beyond the Arctic Circle.

74 passengers, who were on board, offered the seven-member crew and technical staff to help move the frozen Tupolev Tu-134 plane to the takeoff runway on Tuesday, a spokeswoman for the UTair company told TASS.

The passengers disembarked to lighten the weight, and then they volunteered to move it,” she said.

The temperatures in Igarka, in the Krasnoyarsk region, hit a low of about 52C. Locals, living some 163 km north of the Arctic Circle, are quite used to cold weather, but machines turn out to be more delicate.

Having spent over 24 hours on the tarmac, the airplane’s wheels simply froze to the ground. However, the brake system wasn’t harmed. According to the company, the ice-covered ground was the reason the plane couldn’t be moved. The incident is currently under investigation, and will involve airport staff, the airline, crew and passengers.


1.jpg
Passengers pushing the plane with its wheels frozen (Screenshot from youtube.com)

The passengers of the charter flight were rotation workers, heading to Krasnoyarsk. They didn’t regard their activity as anything outstanding. There just was no other way for the plane to take off, they said.

“Planted a tree, built a house, pushed a plane,” goes a new joke, referring to the three vital actions of a real Russian man, which also includes having a son, according to a local TV.

Nonetheless, the director of the local airport said that “The passengers – rotation workers – must have decided to make some sort of a ‘selfie’. The joke proved right and became a good one in the internet.”


He was doubtful whether people could actually move a 70-ton aircraft. This was backed by the prosecutor’s words, who added that it would be hard to reach its two-meter-high wings, and if you did manage, the cover and flaps could get damaged.

The plane successfully made it to Krasnoyarsk, albeit it with a little delay.

http://rt.com/news/208967-russia-frozen-plane-passengers/
 
Come funziona? :)

Si usa il raschietto togli ghiaccio ovviamente :D:D:D

No, seriamente, la procedura è identica a quella standard. La differenza sta nel fatto che e' l'operatore a spruzzare direttamente il liquido sull'aereo.
Ovviamente Cesare sto parlando di aeroporti decisamente particolari, non pensare che anche nei normali aeroporti regionali russi sia cosí.

Comunque non sapevo ci fossero ancora Ty-134 operativi. Quasi quasi...