Usa: in fiamme 777 British Airways sulla pista di Las Vegas BA2276


13900

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Capito! Mi sembava strano perchè in tutte le compagnie dove ho lavorato c'era una cosa del genere
Una domanda: hanno avuto un avviso di engine fire?
Scusami, non avevo visto la domanda. Si, avevno avuto engine fire e perdita di potenza, e stavano lavorando su quello, immagino seguendo le checklist apposite. Quello di cui non erano del tutto al corrente era che l'engine failure era uncontained e che stava arrostendo come una salsiccia la fusoliera. All'inizio, infatti, scommettevamo su uno stallo del compressore, o una paletta che s'era andata a staccare, prima che si vedessero le foto del lato interno del motore, perche' quelle erano le situazioni classiche per una piantata al decollo, e anche i piloti pensavano lo stesso. Solo vedendo cos'era successo si sono resi conto che la faccenda era diversa, e piu' seria.

Oltretutto, a complicare la faccenda c'era il problema che gli interfoni alle porte 2 non sembravano funzionare. Uno dei crew, se non ricordo male quello a 2R, stava cercando di chiamare il cockpit, ma senza successo.

Scuse scuse...
Scuse me lo cambia in Scouse!
 

13900

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Interessante!

The uncontained left engine failure resulted from a fatigue crack in the high-pressure compressor (HPC) stage 8 disk. The fatigue crack started on the aft face of the disk web and progressed through the web and in the circumferential direction. The fracture region had an intergranular appearance near the aft face of the web and a transgranular appearance farther away from the initiation site. The transgranular area exhibited striations consistent with low-cycle fatigue crack growth. GE considered worst-case conditions (highest stresses and temperatures and minimum material properties) in predicting the low-cycle fatigue crack initiation lifetime at the stage 8 disk aft web faced and found that it had a low-cycle fatigue initiation life of about 29,800 cycles.
The HPC stage 8-10 spool had accumulated 11,459 total cycles and the low-cycle fatigue crack had propagated over approximately 5,400 of those cycles, the balance was the number of cycles for crack initiation, approximately 6,000 cycles. Thus, GE's predicted crack initiation life (low-cycle fatigue life) at the aft web face was approximately five times greater than the estimated crack initiation life at the aft web face of the accident disk.
GE was unable to determine why a crack initiated via sustained-peak low-cycle fatigue in the disk web. GE has not previously experienced environmental cracking under the operational conditions to which the stage 8 disk web was subjected and GE's postaccident inspections of additional HPC stage 8-10 spools did not find any cracks in any other disk webs. Further inspection of the accident stage 8 disk did not find additional cracks in the web