Runway excursion di un 738 Pegasus a Trabzon


AvHerald The flight crew reported the flight was normal until after touch down with the first officer being pilot flying, deceleration was slow due to the wet runway, the controls were handed to the captain, the captain applied brakes, the aircraft turned left, the aircraft went off the runway, the right hand engine suddenly accelerated in forward thrust unintentionally. The aircraft went over the cliff and dropped, the right hand engine separated and fell into the sea. The aircraft came to a stop, the crew alerted tower and emergency services responded arriving in a short time.

Live from the Flight Deck From a reliable source working at Fly Pegasus:
"FO PF, intended to disconnect autopilot at minimums. Pressed TOGA instead of AT disconnect, Captain took controls and manually retarded the thrust levers while AT still engaged.
Aircraft dispatched with right reverser inop, left reverser used upon landing but autothrottles still engaged, right thrust lever advanced during the flare"
 
Live from the Flight Deck From a reliable source working at Fly Pegasus:
"FO PF, intended to disconnect autopilot at minimums. Pressed TOGA instead of AT disconnect, Captain took controls and manually retarded the thrust levers while AT still engaged.


You can always go around...

https://www.youtube.com/watch?v=vqFTD-Bqwl8

You can always go around
if it don't look right coming down.
Don't wait until you're sideways maybe sliding upside down.
You can always go around.
[...]
but your mind is set on somehow getting down.
 
You can always go around...

https://www.youtube.com/watch?v=vqFTD-Bqwl8

You can always go around
if it don't look right coming down.
Don't wait until you're sideways maybe sliding upside down.
You can always go around.
[...]
but your mind is set on somehow getting down.

Fantastico! Ho salvato il link in una mezza dozzina di posti! Avrei voluto un istruttore del genere quarant'anni fa. Ricordo ancora le ore al simulatore passate ad atterrare a Funchal (Madeira) con l'istruttore che ci diceva quanti passeggeri avevamo fatto fuori!

:super:

EDIT - Vorrei aggiungere che alla quarta volta che ho ripetuto il video mentre mi stavo cambiando, il centro di costo num.4 stava per tirarmi qualcosa in testa!
 
You can always go around...

https://www.youtube.com/watch?v=vqFTD-Bqwl8

You can always go around
if it don't look right coming down.
Don't wait until you're sideways maybe sliding upside down.
You can always go around.
[...]
but your mind is set on somehow getting down.

inquietante l'ultimo frame del video in cui si vede un airbus AF che finisce in mezzo agli alberi con conseguenze, credo, tragiche. Di quale incidente si tratta?
 
inquietante l'ultimo frame del video in cui si vede un airbus AF che finisce in mezzo agli alberi con conseguenze, credo, tragiche. Di quale incidente si tratta?
Se non mi sbaglio quell'incidente avvenne durante un volo dimostrativo di presentazione di uno dei primi A320 prodotti. Ma se fai una ricerca in internet dovresti trovare facilmente maggiori dettagli.

Inviato dal mio VTR-L09 utilizzando Tapatalk
 
Per i non esperti (come me):
FO PF
TOGA
AT
che significano?
FO.. first officer.. primo ufficiale.. il secondo pilota..
PF.. pilot flying.. è il pilota che in quel momento manovra l'aereo.. l'altro di conseguenza è PM, Pilot Monitoring, che tiene i contatti radio, legge le check list, ecc..

TOGA.. TakeOff GoAround.. sono pulsanti presenti sulle manette, se premuti i motori danno la massima spinta..

AT.. Autotrust/Autotrottle.. è il controllo automatico dei motori, setta la spinta necessaria senza intervento dei piloti..
 
Il 320 negli alberi fu dato da un errore di uso del FBW con le protezioni, l'aereo era settato in landing, e i collaudatori non volevano atterrare, ma fare un basso alla minima, a bordo c'erano giornalisti e ospiti di Airbus. Quando hanno spinto le manette in TOGA senza premere TOGA, i motori controllati dal Fadec non hanno dato spinta, e sono stallati nel boschetto a fine pista... l'aereo era un 320-100 senza wingtip... mi pare nc 004 (vado a memoria)

ciauz sky3boy