SAS ordina 13 CR9 NG e 14 DH4 NG


I-DAVE

Moderatore
6 Novembre 2005
10,856
981
161
a Taiwan, nel cuore e nella mente
SAS receives compensation and order new aircraft for fleet replacement

SAS has agreed a settlement with Bombardier and Goodrich regarding the incidents involving the Dash aircraft in the autumn of 2007. The details of the agreement are confidential but SAS Group confirms the total financial compensation is slightly more than SEK 1 billion in the form of a cash payment and credits for future firm and optional aircraft orders. As part of the agreement, the Board of Directors of SAS AB has approved an order for 27 aircraft, with an option for a further 24 aircraft.

The new aircraft to be delivered by Bombardier will be jet aircraft of the type CRJ900 NextGen and turboprop aircraft of the type Q400 NextGen and they will replace the earlier operated Q400-fleet and other aircraft within the SAS Group. Scandinavian Airlines and Estonian Air will use the CRJ900 NextGen, and Wideroe and airBaltic will use the Q400 NextGen. Deliveries of the aircraft will be made successively in the next few years, commencing in the autumn of 2008 until 2011.

"We are very satisfied with the settlement with Bombardier, a leading manufacturer of regional aircraft. The firm order for 27 aircraft will bring a rejuvenated premium product to our customers. The CRJ900 and Q400 NextGen aircraft are well-suited to our operations in Northern Europe, where our customers expect comfortable and environmentally friendly travel," says SAS President and CEO Mats Jansson.

Aircraft Firm order List price Options No. of Range Cruise speed
type firm order passengers

CRJ900 13 474 MUSD 17 up to 90 3070km 882 km/h
NextGen

Q400 14 356 MUSD 7 68-78 2404km 667 km/h
NextGen

See also www.sasgroup.net for images and more facts about the aircraft.

Invitation to press conference

You are cordially invited to a press conference that will take place today at SAS Head Office, Frösundavik Stockholm at 12 noon, CET. Mats Jansson, President and CEO and John Dueholm, Deputy President and COO will participate and present the settlement with Bombardier.

Time: Monday, March 10th, at 12.00.
Place: SAS Head Office Frösundavik , Stockholm.

A live web cast of the press conference will also be available on the Internet at www.sasgroup.net

SAS Group Corporate Communications


DaV
 
Da questa notizia deduci che:

i Dash 8 che aveva SK avevano effettivamente dei difetti di costruzione. Altrimenti non si spiega il motivo della compensazione da parte di Bombardier (ma questa potrebbe essere dovuto al fatto che quest'ultima non voleva perdere un cliente importante) e soprattutto il fatto che SK abbia ordinato altri Q 400 (che evidemntemente non presentano più gli stessi problemi).

Ma allora...c'è a fidarsi a volare con compagnie che hanno in linea Q 400 di prima produzione?? Ci sono state campagne di richiamo per i carrelli di tali aerei?

A.
 
I CRJ sono davvero delle macchine belle e funzionali, così come anche gli Embraer TurboJet.

Brava la SAS

Tiz
 
Cosa cambia in concreto tra il Q400 attuale e la versione NextGen? Modifiche solo al sistema di funzionamento dei carrelli?
 
Il CRJ900 nei colori SAS mi piace proprio! [8D]



Interessante anche la scelta di ordinare di nuovo il Q400, seppur nella nuova versione NextGen. Dal sito della Bombardier risulta che il NextGen, rispetto al Q400 attuale, sarà caratterizzato da modifiche agli interni sullo stile dei nuovi CRJ (illuminazione a LED, nuovi rivestimenti interni, cappelliere più grandi), nonché da una migliore insonorizzazione della cabina e da una ulteriore riduzione dei costi operativi grazie all'ottimizzazione dei cicli di manutenzione.

Federico
 
Citazione:Messaggio inserito da Marilson

mi sembra chiaro che SAS ha avuto uno sconto esorbitante sul prezzo di listino...
Ricomprare i Q400 dopo averlo messi a terra tra tante polemiche è davvero incomprrensibile.

... ma si sa che SAS è seconda solo ad AZ in certe scelte !!!
 
Citazione:Messaggio inserito da FlyIce

Citazione:Messaggio inserito da Marilson

mi sembra chiaro che SAS ha avuto uno sconto esorbitante sul prezzo di listino...
Ricomprare i Q400 dopo averlo messi a terra tra tante polemiche è davvero incomprrensibile.

... ma si sa che SAS è seconda solo ad AZ in certe scelte !!!

Effettivamente errare è umano, ma perseverare.....mi sembra davvero incredibile!!
Molto bello invece il CRJ900 in livrea SAS che non a caso ricorda gli MD80.