IATA: Sempre piu business pax volano in economy class!


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Il Gascoigne dei Tripreportisti
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Victoria BC
December 15, 2011

More business passengers bought economy tickets in October, as they shifted from premium to cheaper seats, particularly in Europe, due to the economic crisis, industry body IATA said.

Although overall travel has not stopped growing "so far", airline profitability will be more challenging in this quarter as jet fuel prices have not fallen from third-quarter levels, the International Air Transport Association said on Thursday.

The number of passengers travelling premium (first and business class) on international flights fell sharply in October, rising only 0.1 percent from the same month last year, against year-on-year growth for September of 6.7 percent, it said.

"We interpret this as being mostly due to business travellers shifting to cheaper seats, since in October economy travel was up 4 percent on last year," IATA said in its monthly premium traffic monitor.

"Premium seat share is falling back towards the lows of early 2009," it said. "This changing seat class mix will undermine yields."

Stagnant international trade and falling business confidence points to further weakness in business travel, the Geneva-based trade group added.

Airlines worldwide face over USD$8 billion in losses next year if Europe's politicians fail to get to grips with the region's debt crisis, IATA warned last week.

A collapse of efforts to shore up the euro and prevent a new shock to the global banking system would hit air transport across the globe and cripple the Asian profit machine which has led the industry's recovery since 2009, it said.

Premium travel is seen as a barometer of factors driving activity in manufacturing, finance and consulting.

In October, premium travel shrank by 3.3 percent within Europe and by 1.5 percent on North Atlantic routes, IATA said on Thursday.

"Despite financial market uncertainty and economic pressures, both routes had shown strong growth throughout the year, until now. October can be marked as the first sign of clear weakness," it said.

Travel across the North Atlantic represents the largest share of total revenues of premium-class tickets, some 26.2 percent, it noted.

"Decline in another important route, Europe to the Far East, can also be understood by the behaviour of European exports to that region of the world, as well as indications toward contractions in other major economies, namely China" it said.

However, within the Far East, premium air travel has remained strong, with year-to-date growth staying in the double digits at 10.4 percent, according to IATA.

(Reuters)
 
In molte aziende sono in atto piani di riduzione dei costi.
Dove lavoro io, da circa un mese, i livelli aziendali che potevano usufruire di voli in business sono stati ridotti.
 
Le aziende stanno tagliando ovunque possano e non solo una questione di biz o economy: si tratta di una sempre più spiccata direzione verso il low cost. Poco importa se devi prendere l'aereo alle 06:45 o arrivare a destinazione nel cuore della notte l'importante è risparmiare dove si può.
 
Sarà ma nell'ultimo anno, su tutti i voli di lungo che ho preso, di media le J erano sempre strafull.
Vuote invece le F (e le C europee).

Il problema pare sia esploso nell'ultimo trimestre, ed è lamentato un po' da tutte le compagnie. Prova ne è le tariffe in J letteralmente regalate da molte compagnie in quest'ultimo periodo (a me arriva la newsletter LH e giorno 14/12 c'era l'ennesima offerta su diverse rotte, se ne è parlato anche in un thread).
 
Infatti la J la stanno svendendo di brutto, la crisi sta cominciando a picchiare veramente duro sempre per più aziende!
 
Difficile valutare "ad occhio": non sai mai quanti siano stati stati gli upgrade dalla Y se questa era piena.

Sicuro. La mia era solo una constatazione da passeggero di business class. Senza pretesa alcuna.

Crisi o non crisi, da 20 anni le business vuote a tappo me le ricordo solo durante la (prima) Guerra del Golfo. Li si che viaggiavi da solo o quasi.
 
Senza pretesa alcuna, anche io porto una valutazione "ad occhio".
Sulla BRU-FRA di LH che prendo ogni tanto, nelle rotazioni che ho fatto più recentemente ho effettivamente notato un'assottigliamento del numero di file di C, tradizionalmente numerose sulla tratta.
 
Potrebbe verificarsi, per assurdo, che tengano un pochino di più in conto noi poveri passeggeri di economy, quando va bene! Ovviamente sono solo speranze, ma cmq è il sego che l'aereo va sempre più nella direzione dell'autobus e con più lungimiranza, va bene anche così!
 
Sarebbe interessante poter capire su che distanze in generale c'e' stato questo assottigliamento.
Qua in est europa la business e' quasi sempre piena, LH ha LF oltre l'80% abbastanza costante (OTP-MUC con a 320 / OTP-FRA con 737) ieri sera l' OTP TLV con EL AL (737) ha fatto un bel 100% di LF sia in C che in Y il che non e' affatto raro, settimana scorsa OTP IST e poi IST KIV con 737 di TK LF sopra l' 80%
Ammetto che pero' girando da FCO o con Air Dolomiti da MUC a VCE in business siamo veramente pochi.
 
questo risponde perfettamente alla mia eterna domanda "che senso ha un volo in J per un viaggio da meno di 3h?". sappiamo però benissimo che appena le aziende iniziano ad avere dei buoni profitti a quel punto si ripopolerà la J. giusto ieri su un volo serale LH (FRA-HEL) partenza ore 1940: le tre file di J di un A321-200 (posterò nei prossimi giorni un piccolo TR) erano totalmente vuote.