Flybe cessa le operazioni

  • Autore Discussione Autore Discussione Bender
  • Data d'inizio Data d'inizio

Secondo la BBC ha i soldi per andare avanti fino alla fine del mese, secondo l'Indipendent e' gia' a terra con alcuni aerei che sono stati sequestrati gia' questa mattina. Il calo del traffico da Coronavirus e la retromarcia del governo su un prestito di £100 Millioni sarebbero le due cause a cui viene attribuita la messa a terra.

Questo l'articolo dell'Indipendent

https://www.independent.co.uk/travel/news-and-advice/flybe-news-flights-administration-collapse-coronavirus-outbreak-bust-latest-news-a9376421.html
 
Che tristezza un'altra compagnia che se ne va. Mi fa ancora più impressione, pensando che oggi durante un volo di addestramento a Exeter sono atterrato qualche minuto prima di un loro Dash 8. Tutta la mia solidarietà a tutti i dipendenti della compagnia regionale più grande d'europa :(
 
L'unica cosa che mi chiedo è che diavolo di turnaround voleva fare Virgin Atlantic? in sei mesi non hanno cavato un ragno dal buco.
 
Proprio l'altra sera, a LHR, durante il taxi, avevo incrociato un loro Dash, mi ha fatto così "impressione", in mezzo a maree di WB.
Che peccato, per una compagnia a suo modo "storica" :(
 
Proprio l'altra sera, a LHR, durante il taxi, avevo incrociato un loro Dash, mi ha fatto così "impressione", in mezzo a maree di WB.
Che peccato, per una compagnia a suo modo "storica" :(

Flybe era il risultato della fusione di una serie di compagnie regionali 'Storiche' (tipo Air Anglia, Jersey European Airways etc.) ma non aveva un vero business model. Tentava di far concorrenza al terzo livello (tipo Eastern Airways) e alle major (tipo LCY-AMS in concorrenza con BA e KL) da una parte e alle low cost dall'altra (Voli 'vacanzieri' tipo Southamption-Malaga), senza differenziarsi veramente da una o dall'altra.

Che senso aveva, per esempio, offrire un solo volo LCY-AMS con frullino quando BA e KL hanno frequenze plurigiornaliere con Embraer. Lo so che il volo e' corto, ma il rumore rende la cabina di un Embraer molto piu' confortevole, e i prezzi npn erano poi cosi' piu' bassi. Lo stesso si potrebbe dire sugii slot 'protetti' a LHR per voli per la Scozia (per intenderci quelli che BA ha dovuto cedere dopo l'acquisto di BMI).

Allo stesso modo che senso aveva offrire voli verso Alicante o Malaga o altre destinazioni 'vacanziere' quando il costo e il servizio non era poi cosi' diverso da U2?

Come ha accennato 13900 Virgin non aveva fatto nessun tentativo di creare feeder ai suoi voli LR da MAN e non credo che un passeggero che avesse acquistato un biglietto INV-LHR-USA con VS vedesse di buon occhio farsi il volo nazionale con il frullino (con cambio di terminal a LHR perche' Flybe operava da T2 e VS da T3)

Sono curioso comunque di vedere chi si prendera' gli slot 'protetti' a LHR
 
^^^ Teoricamente dovrebbero tornare in mano a BA/IAG. Dovrei rinfrescarmi la memoria sulla destinazione d'uso: se possono essere usati per qualsiasi destinazione allora vedrei VS farci un po' di guerra per tenerli (come a seguito del fallimento di Little Red, credo abbiano tenuto qualche slot, passato a long haul, e ridato i rimanenti a FlyBe).

A me piacerebbe vederci EZY; un po' di concorrenza non guasta mai.
 
Penso che Easyjet e Ryanair potrebbero spostare parte della capacita al momento in eccesso nel nord italia per andare a coprire le principali rotte lasciate scoperte da Flybe
 
Penso che Easyjet e Ryanair potrebbero spostare parte della capacita al momento in eccesso nel nord italia per andare a coprire le principali rotte lasciate scoperte da Flybe

Cesare, flybe operava con Dash ed embraer, gli vai a mettere un 738/320 da 180 posti? E con LCY come la metti? Suvvìa...
 
^^^ Teoricamente dovrebbero tornare in mano a BA/IAG. Dovrei rinfrescarmi la memoria sulla destinazione d'uso: se possono essere usati per qualsiasi destinazione allora vedrei VS farci un po' di guerra per tenerli (come a seguito del fallimento di Little Red, credo abbiano tenuto qualche slot, passato a long haul, e ridato i rimanenti a FlyBe).

A me piacerebbe vederci EZY; un po' di concorrenza non guasta mai.

Il problema di U2 e' il transito dei bagagli. Forse se li potrebbe prendere Loganair (magari con Embraer ex-Flybe)? Non mi sembra ci sia rimasto altro.
 
Penso che Easyjet e Ryanair potrebbero spostare parte della capacita al momento in eccesso nel nord italia per andare a coprire le principali rotte lasciate scoperte da Flybe

Cesare, flybe operava con Dash ed embraer, gli vai a mettere un 738/320 da 180 posti? E con LCY come la metti? Suvvìa...

Al piu' FR o U2 potrebbero coprire qualche rotte 'vacanziera' verso la Spagna o altre parti del Mediterraneo dove Flybe volava con Embraer o, nel caso di U2, qualche rotta da Jersey. Per il resto al massimo ci possono essere Eastern Airways e Loganair ma non so quanta capacita' abbiano(usano aerei piu' piccoli dei Dash). Jet2 potrebbe prendersi qualche altra rotta, ma la vedo male per rotte tipo Norwich-Newcastle-Aberdeen
 
Il problema di U2 e' il transito dei bagagli. Forse se li potrebbe prendere Loganair (magari con Embraer ex-Flybe)? Non mi sembra ci sia rimasto altro.

Non è che FlyBe facesse chissà quanto interline...

Comunque mi sa che alcune rotte sono solo operabili da Embraers o Q-400. Tipo Southampton, causa blocco dei verdi all'allungamento della pista; beh, direi che ora sono contenti, zero voli! Planet saved!
 
Flybe collapses after last-ditch talks with government fail
UK airline failed to secure crucial £100m after coronavirus hit travel demand


UK airline Flybe has collapsed after months of talks with the government failed to secure a crucial £100m loan and the deadly coronavirus slashed demand, pushing Europe’s largest regional carrier into bankruptcy in the early hours of Thursday morning.*

Flybe confirmed it had entered administration after holding*last-ditch talks with the government on Wednesday afternoon, a move that puts more than 2,000 jobs at risk and raises uncertainty over many regional air routes within the UK.*

“All flights operated by Flybe have been cancelled with immediate effect,” the airline said in a statement.

“Europe’s largest independent regional airline has been unable to overcome significant funding challenges to its business,” the statement said. “This has been compounded by the outbreak of*coronavirus which in the last few days has resulted in a significant impact on demand.”

EY is handling the airline’s administration.*

The Financial Times revealed earlier on Wednesday that the government had rejected the idea of a £100m state loan to the airline. Meanwhile, Flybe’s management became increasingly concerned that any cuts to air passenger duty might not kick in until 2021, which would be too late for the airline to survive the coming months.*

While Flybe initially had enough money to see the airline past the UK Budget next week, the impact of coronavirus on bookings has “sped things up”, according to one person with knowledge of the matter.*

“The impact of coronavirus has made a bad situation worse,” said another person close to the airline. “It has been in a pretty precarious position for a while — it doesn’t take much to push it over the edge.”

The airline was taken over by Connect Airways — a consortium of Virgin Atlantic, Stobart Aviation and hedge fund Cyrus Capital — last year to prevent it falling into administration.

Connect agreed to invest £30m into the airline to continue operations as part of a government rescue package in January.*

A potential loan to Flybe was part of a rescue deal announced almost two months ago. But the airline’s request did not meet certain criteria set by the government, according to Whitehall officials.*

Grant Shapps, transport secretary, said it was “very sad” that the company had gone out of business after four decades. The government was working with other transport providers to help Flybe customers get home, he said: “We are also urgently working with industry to identify how key routes can be re-established by other airlines as soon as possible.”

Virgin Atlantic said the consortium of owners had over the past 14 months invested more than £135m to keep Flybe flying for an extra year. This amount includes about £25m of the £30m committed in January 2020, alongside a time to pay an arrangement with the Treasury on air passenger duty of £3.8m.

“We are deeply disappointed that Flybe has been unable to secure a viable basis for its continuing operations and has therefore entered administration,” Virgin Atlantic said. “Sadly, despite the efforts of all involved to turn the airline around, not least the people of Flybe, the impact of Covid-19 on Flybe’s trading means that the consortium can no longer commit to continued financial support.”


Mark Anderson, chief executive of Flybe, which has operated since 1979, said: “The UK has lost one of its greatest regional assets. Flybe has been a key part of the UK aviation industry for four decades, connecting regional communities, people and businesses across the entire nation.”

Two rail operators on Thursday offered stranded Flybe customers and staff the option to travel free on their trains if they show their boarding details or ID.

FirstGroup said customers could use any of its rail companies, which include Avanti West Coast; Great Western Railway; South Western Railway; Transpennine Express and Hull Trains. Meanwhile, LNER, which is run by the government’s in-house train operator, offered the same on its line, which runs from London to north-east England and Scotland.

Flybe’s administration follows last year’s failure of UK travel group Thomas Cook, which was liquidated after it was unable to secure a lifeline from the government. The Civil Aviation Authority had to launch the biggest emergency repatriation in peacetime to bring back about 150,000 UK holidaymakers stranded abroad.

The situation is likely to be very different with Flybe as it largely serves domestic routes. A statement from Flybe confirmed the CAA would not be co-ordinating the repatriation of stranded customers, noting that passengers who had booked flights with Flybe should check the regulator’s website for further information.

The collapse comes after a difficult decade for the carrier, which has struggled with profitability since it floated in 2010. In spite of several restructurings, successive management teams could not prove it had a profitable niche in flying the less busy routes that were not well served by rivals such as Ryanair and easyJet.

Flybe’s administration raises questions for the government over the future of important regional air routes in the UK. The airline is responsible for nearly 40 per cent of all domestic UK flights and carries more than 9m passengers annually.

Shadow transport secretary Andy McDonald said: “The collapse of Flybe is disastrous news for passengers and employees alike and will cause real anxiety in many regions throughout the country.”

John Strickland, a London-based aviation consultant, said Flybe’s business model “has been challenged for a long time”.

“It suffered from previous overambitious fleet expansion which successive managements have grappled with but still remained too big to be viable in the regional air service market,” he said. “On top of this surface competition and the heavy air duty passenger tax burden added salt to the wounds.”

ft.com