easyJet vuole utilizzare aerei a propulsione elettrica entro il prossimo decennio


Aggiornamento:

easyJet will also continue to work alongside US-based start-up and electric aircraft pioneer Wright Electric on their development of an all-electric commercial aircraft and expects to launch the first flight of a hybrid nine seat aircraft within the next 12 months.

A new video produced by Wright Electric shows the progress of this pioneering project, demonstrating contra-rotating propeller technology which is one of the innovations driving Wright Electric’s development of electric aviation. This concept was invented over a century ago and is a more efficient means of propulsion. Electric motors will be able to deliver this more easily than jet engines and it will be a crucial element of Wright Electric's all-electric passenger aircraft.

Johan Lundgren, easyJet’s Chief Executive Officer commented:
"Our aim is for easyJet to go from strength to strength in 2018. I’m incredibly pleased that the hard work and energy of our people will enable easyJet to achieve a number of technological and environmental milestones in 2018.
“Our newest Airbus neo aircraft will continue to reduce our carbon and noise footprints, which have already been reduced by 38% and 50% respectively since 2000, compared to current aircraft.
“Our partnership with Wright Electric will reach a number of milestones in the development of an all-electric commercial passenger aircraft and towards a future which isn’t wholly reliant on jet fuel.”

Jeffrey Engler, CEO of Wright Electric commented:
"Working with easyJet to develop the next generation of air travel is a powerful validation of our technology approach. We’re incredibly excited to be reaching the first significant milestone in this pioneering project towards developing and commercialising our electric aircraft for the large and growing short-haul flight markets.
“easyJet’s impressive team continues to provide valuable insights to our engineers about the critical aspects required to run a successful airline, from maintenance to revenue management, and we look forward to reaching further milestones in the years ahead."
https://mediacentre.easyjet.com/en/...-a-series-of-technological-milestones-in-2018
 
Scusate la domanda forse stupida. Da quanto ne so, l'industria aeronautica è evoluta anche con migliorie effettuate sugli aeromobili a seguito di importanti incidenti aerei. L'utilizzo di un nuovo tipo di propulsione potrebbe comportare nuovi tipi di problemi e un aumento degi incidenti?
 
Ibrido mi convince di piu'. Al contrario dei veicoli non ci sarebbe il vantaggio del recupero di energia in frenata, ma probabilmente potrebbe esserci una migliore efficienza propulsiva con vari accorgimenti non possibili con motori convenzionali.
 
Io invece sono perplesso..
Tolto il vantaggio del recupero in frenata a che pro inserire due conversioni d'energia (meccanicca>elettrica ed elettrica>meccanica) con relative perdite?

Ok, un motogeneratore lo puoi ottimizzare al massimo, però le perdite di conversione rimangono..

A meno che non pensino di recuperare energia in discesa sfruttando il windmilling..
 
Ultima modifica:
Per come l'avevo capito la propulsione ibrida dovrebbe essere dimensionata per una potenza relativamente bassa, dovresti usarla solo a velocita' di crociera e ad andatura da massimo risparmio, come i 750km/h a cui vanno ormai molte low cost (lo dico da pax che ogni tanto accende il gps sullo smartphone, magari chi sa puo' confermare).

In fondo anche un high-bypass turbofan fa una doppia conversione, trasferendo energia meccanica dal core alla ventola che poi la trasferisce all'aria.. la parte fluidodinamica e' molto critica dal punto di vista dell'efficienza, magari le perdite di conversione elettrica-meccanica vengono piu' che compensate da miglioramenti di efficienza "fluidodinamica".

Nell'articolo si parla di eliche controrotanti, che in un motore chimico sarebbero proibitive da implementare ma con dei motori elettrici molto piu' compatti di quelli chimici sembrano fattibili. Come gia' postato precedentemente si potrebbe anche ipotizzare eliche con diametri maggiorati che spostino masse d'aria maggiori, e questo come noto aumenta l'efficienza propulisiva, senza molti dei problemi dei turboelica tra cui la rumorosita' non piu' rilevante una volta in quota. Magari si scopre che si potrebbe aumentare la quota ottimale di crociera e quindi ridurre la resistenza aereodinamica. E' tutto tirato a indovinare, dovranno fare analisi, calcoli, test e prototipi nelle sedi opportune... ma da profano non mi sentirei di escludere che il passaggio alla propulsione ibrida almeno per il volo a velocita' di crociera potrebbe rimescolare abbastanza i razionali e l'architettura ottimale dei mezzi... chi lo sa.

Posto solo la pagina di Wikipedia relativa all'efficienza propulsiva, e in particolare un grafico che evidenzia come questa sia massima quando si usa "tanta" massa di reazione e la velocita' a cui questa viene espulsa e poco superiore a quella del mezzo:

https://en.wikipedia.org/wiki/Propulsive_efficiency#Jet_engines

..
A corollary of this is that, particularly in air breathing engines, it is more energy efficient to accelerate a large amount of air by a small amount, than it is to accelerate a small amount of air by a large amount, even though the thrust is the same. This is why turbofan engines are more efficient than simple jet engines at subsonic speeds.



JetWirkungsgrad.png

Dependence of the energy efficiency (η) from the exhaust speed/airplane speed ratio (c/v) for airbreathing jets




La trasmissione elettrica, invece che meccanica, viene utilizzata da decenni soprattutto in campo ferroviario e navale perche' da molti vantaggi.

I produttori di motori marini elettrici evidenziano che a parita' di potenza, i motori elettrici forniscono molta piu' spinta e sono piu' efficienti, proprio perche' e' possibile ottimizzare i parametri (geometria e dimensioni dell'elica, velocita' di rotazione ecc.) molto meglio che con i motori a combustione interna.
 
easyJet makes progress with electric aircraft plan

LONDON, Oct 29 (Reuters) - British airline easyJet's plan to fly electric passenger jets on some of its routes by 2027 is making progress, it said on Monday, with a partner moving to the next stage of engine development.
Last year, Europe's No.2 low cost carrier after Ryanair said it was aiming to use environmentally-friendly, lower-noise electric aircraft by 2027 through a partnership with U.S. start-up Wright Electric.
Wright is now working on an electric engine for a nine-seater plane that will fly next year, after success with a two-seater, giving the airline confidence in the future of electric flying.

"Electric flying is becoming a reality and we can now foresee a future that is not exclusively dependent on jet fuel," easyJet CEO Johan Lundgren said.
EasyJet wants electric planes to fly routes of about 500 kilometers within the decade, which means it could use the aircraft on London to Amsterdam, Europe's second busiest route.
The airline is already targeting a 10 percent cut in carbon emissions per passenger per kilometer by 2022 by using more fuel-efficient jets, such as the new Airbus A320neo.
An electric plane that would result in lower emissions, noise and travel costs would be very attractive to all airlines given that jet fuel is one of their biggest costs, and the price of it has risen sharply this year.
A number of high-profile engineering companies are working on developing such an aircraft.
Zunum, backed by Boeing Co, will use an engine turbine from France's Safran SA to power an electric motor for a hybrid plane, while Siemens has been working on developing electric motors for aircraft in collaboration with Airbus.
Wright has also filed a patent for a motor to be used in a larger aircraft and work is starting on a new design for an easyJet-sized aircraft, easyJet said in its statement. (Reporting by Sarah Young; Editing by Mark Potter)