Domanda per tecnico/pilota Airbus


Spiegazione grossolana in attesa di qualche tecnico :
Il motore è lo stesso e per allungargli la vita , inizia la carriera sul 321 , per poi passare sul 320 e poi sul 319 . Un
dispositivo permette di cambiargli " la carburazione " rendendolo ugualmente performante su tutti i modelli che sono sempre più leggeri e meno esigenti ...
 
La differenza sta in una scheda montata nel FADEC (centralina del motore) che alla fine cambia la potenza erogata del motore. I CFM56-5B2 5B4 e 5B6 sono montati rispettivamente sui 321 320 319 ed erogano 31000, 27500 e 23000 libbre di spinta rispettivamente. Come già detto dal 321 posso essere spostati su un 320 poi su un 319 per continuare a usarli prima di effettuare la revisione.

Cheers
 
CFM56-5A series is designed to power the short-to-medium range Airbus A320 series, with thrusts between 22,000 to 26,500 lbf (98 kN to 118 kN). This is the initial CFM56-5 series. Its design is derived from the CFM56-2 and CFM56-3 families. Mechanical arrangement and fan diameter as -2C.

Leading particulars for the 5/A1 are: bypass ratio 6.0, overall pressure ratio 31.2, airflow 852lb/s, static thrust 25000 lbf.


[edit] CFM56-5B series

CFM56-5Bs power all of easyJet's A319sAn improvement of the CFM56-5A series, it was originally designed to power the A321. Today, it powers every model in the A320 family (A318/A319/A320/A321), and has superseded the CFM56-5A series. Among the change over the CFM56-5A is the double annular combustor technology which reduces oxides of nitrogen emission by as much as 45 percent. It is also the most numerous engine supplied to Airbus. The thrust range is between 22,000 to 33,000 lbf (98 kN to 147 kN).

Mechanical arrangement and fan diameter as -5A, but with a 4th stage added to the IP compressor.

Leading particulars for the 5/B1 are: bypass ratio 5.5, overall pressure ratio 35.4, airflow 943lb/s, net thrust 30000lbf.

una piccola precisazione il FADEC non è una cosa fisica ma il nome dato al sistema...la scheda che viene mensionata si trova nell ECU,