Air Dolomiti sostituisce ATR 42 con ATR 72

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Air Dolomiti moves toward larger aircraft to lower costs

Thursday July 9, 2009

Air Dolomiti, the Verona-based regional that is 100% owned by Lufthansa and mainly operates feeder flights from northern Italy to LH's hub in Munich, is planning to introduce larger aircraft with lower seat-mile costs.
EN carried 3% fewer passengers year-over-year in the first half and CEO Michael Kraus said it is looking for cost savings, "especially when our yields are coming down." But he told ATWOnline that it is difficult to "reduce costs when you have already a very lean operation." The solution, he said, is using larger aircraft. EN will replace five ATR 42-500s this summer with 66-seat ATR 72s to operate its main routes.
The airline is evaluating keeping some of the smaller ATRs for launching services to new markets. "There are a total of 45 airports in Italy for a country with 59 million people," Kraus explained. For some of these airports, jets are too big. "We see some potential [in the Italian domestic regional market]," he said, adding that up to 15% of EN's business is operated on "our own risk, like new routes from Rimini. This keeps us fresh. We learn how the markets are. We try to find opportunities."
He praised the performance of five new 116-seat E-195s, which he said deliver 20% lower unit costs compared to the BAe146-300s they replaced. "The jets are performing better than we expected," he said. He does not, however, favor other types of E-Jets such as smaller E-170s. "It is better to invest in higher capacity," he noted. "You see it on seat-mile costs. Our benchmark is to compete with the cost bases of carriers like Easyjet." EN's fleet comprises the five E-195s, six ATR 42-500s and eight ATR 72s.

by Kurt Hofmann
ATWOnline
 
Quanto è lunga la pista di Salerno? Ma se puo atterrare l'ATR 72 perchè non utilizzano quello, penso che anche il bilglietto verrebbe a costare di meno, avendo piu pax a bordo..
 
Quanto è lunga la pista di Salerno? Ma se puo atterrare l'ATR 72 perchè non utilizzano quello, penso che anche il bilglietto verrebbe a costare di meno, avendo piu pax a bordo..

1654 mt .
Usano l'AT42 perchè era l'unico libero per la rotazione.
Se li cambiano può darsi che lo sostituiscono a sto punto.
Se invece resta un unico AT42 in flotta e lo usano solo su QSR potrebbero anche basarlo qui e fare altre rotte.
 
Ok thanks.

Cmq secondo voi come mai lasciano 1 solo AT42 ? Plausibile che rimanga sulla rotazione VRN-VIE-VRN-QSR-VRN-VIE-VRN come è attualmente ???
 
Eh si sarebbe l'ideale...tra l'altro se ho capito bene è una cosa imminentissima
Ci potrebbero essere dei movimenti di aerei tra le varie LH Regional che sarebbero molto rapidi.
La cosa potrebbe aver senso, visto che la taglia degli aerei EN è cresciuta con l'arrivo dei 195.
 
Quindi tu pensi ad uno "scambio"in ambito LH Regional ? Se si da chi prenderebbe i 72 e a chi darebbe i 42 ?
 
Quindi tu pensi ad uno "scambio"in ambito LH Regional ? Se si da chi prenderebbe i 72 e a chi darebbe i 42 ?

Nel caso si rimanga in ambito familiare credo che lo "scambio" possa avvenire con Contact Air, l'unica altra regional del gruppo che assieme a EN ha in flotta degli ATR (sia -42 che -72).
 
Nel caso si rimanga in ambito familiare credo che lo "scambio" possa avvenire con Contact Air, l'unica altra regional del gruppo che assieme a EN ha in flotta degli ATR (sia -42 che -72).

Anche io in un primo momento avevo pensato a KIS, ma esaminando network e tt mi pare improbabile, pare che ci sia effettivamente bisogno della capacità del 72. Potrebbero però sopperire al problema girando a KIS altri F100, aumentando la capacità e tagliando un pò di frequenze.
Ad ogni modo, i 72 ex XM son al prato in attesa di qualche proprietario, con un check e una riconfigurazione degli interni sarebbero pronti senza andare a scombinare l'operativo di ContactAir.