Aeromobili civili senza incidenti fatali


DusCgn

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9 Novembre 2005
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Curiosità : quali famiglie (o singole tipologie) di aeromobili in servizio civile passeggeri non hanno finora avuto incidenti fatali con perdita di vite umane?
 
grazie, ma voi pensate solo a roba grossa.
Regional e narrow invece? :)

Mi viene in mente credo la famiglia ERJ-145 e derivati, il Saab2000 e che altro?!
 
717
328 jet
Ma penso sia strettamente legato al numero di esemplari prodotti e al numero di voli..
 
Indipendentemente dal numero degli esemplari prodotti che è uno dei punti più importanti, l'A340 è davvero insuperabile, perchè nonostante vola da tanti anni e con un discreto numero di macchine e versioni non è paragonabile all'A380 al 787 o al A350 che sono in commercio da pochissimo!!!
 
Indipendentemente dal numero degli esemplari prodotti che è uno dei punti più importanti, l'A340 è davvero insuperabile, perchè nonostante vola da tanti anni e con un discreto numero di macchine e versioni non è paragonabile all'A380 al 787 o al A350 che sono in commercio da pochissimo!!!

sì certo ogni aeromobile andrebbe "pesato", ovvio che 787 350 380 che sono di recente introduzione hanno un numero di macchine e di voli effettuati molto inferiore.

I 340 in effetti è una famiglia molto robusta e "vecchia" quindi è un dato sicuramente più valutabile dei nuovi arrivati.
Anche la famiglia ERJ 135/140/145 che mi sembra sia sul migliaio di esemplari prodotti e in circolazione da 20 anni (1996) ha un ottimo profilo. Contando poi che è un regional e quindi fa mediamente più cicli in una giornata di un widebody.

Qui un comunicato ormai vecchio del 2009, i dati sarebbero da aggiornare, di Embraer


EMBRAER ERJ 145 JET FAMILY SURPASSES 15 MILLION FLIGHT-HOURS
After 12 years in operation, the pioneer regional jet continues to support airlines, worldwide

After 12 years in service, Embraer’s ERJ 145 platform continues to surpass record breaking milestones. The worldwide fleet has flown more than 15 million flight-hours, with an average mission completion rate of 99.7% – both outstanding marks. Nearly 900 ERJ 145 family regional jets have been delivered to 30 airlines in 20 countries, transporting over 450 million passengers.
When the ERJ 145 family went into operation in December 1996, it embodied a completely new proposal to the marketplace, with jets tailored to the specific needs of regional airlines. The aircraft are suited for highfrequency use and operate up to 3,000 hours per year. Their unique design offers customers the flexibility of different seating capacities, lower maintenance costs – due to the high level of commonality of parts and systems, and shared type rating for flight crews. The ERJ 145 regional jet family is comprised of the 37-seat ERJ 135, the 44-seat ERJ 140, the 50-seat ERJ 145, and the ERJ 145 XR, which is an extended-range version of the original ERJ 145.
“We are very happy to report these remarkable milestones,” said Mauro Kern, Embraer Executive Vice President, Airline Market. “With the ERJ 145 family, Embraer is writing an important page in the history of commercial aviation and making air transportation from and to smaller communities safer, more reliable and affordable.”
The ERJ 145 family is recognized and valued for its great flexibility and profitability, as well as the efficiency it brings to feeding hub airports or handling point-to-point operations. Past years have proved that when demand is strong, Embraer’s ERJs have helped airlines to expand their operations to new markets and increase frequencies for existing services, while in a weak demand environment they have helped network carriers have the right size aircraft for market demand, thus preserving their competitive position, network integrity and overall market presence.
Based on the bestselling platform of the ERJ 145 regional jet, Embraer designed the Legacy 600 executive jet, which has become increasingly popular with private owners, charter operators, corporations, and governments. The jet entered service in 2002 and shares important qualities with the regional jet platform, including low fuel consumption, reduced operating costs, ease of maintenance, and outstanding reliability. With more than 160 units flying in 25 countries, worldwide, the Legacy 600 is customized for the needs of the executive aviation market, offering a range of up to 3,400 nautical miles, or 6,297 km, top-quality interior finishing, three distinct cabin zones, excellent comfort, and global assistance at dedicated executive jet service centers.
Embraer’s Intelligence, Surveillance and Reconnaissance (ISR) aircraft family, already in operation in the Air Forces of Brazil, Mexico and Greece, is also based on the ERJ 145 platform. The ISR family, which can be customized to meet the most specific customer needs, includes the EMB 145 AEW&C, for airborne early warning and control missions, the EMB 145 MP, for maritime patrol, and the electronic reconnaissance EMB 145 multi-intel platforms.
The ERJs will continue supporting U.S. and European airlines and contributing to the development of regional aviation in South America, Mexico, Russia and the Commonwealth of Independent States (CIS), Africa, China, and Asia. In a recent ceremony held at the Company’s headquarters, in Brazil, the 1,100th aircraft of the ERJ 145 family – a Legacy 600 – was delivered, marking the family’s longevity and flexibility.

http://www.embraer.com/en-US/Impren...ER-ULTRAPASSA-15-MILHOES-DE-HORAS-DE-VOO.aspx


CRJ-100/200 so qualche incidente c'è stato, non mi pare invece di ricordarne sui CRJ-700/900/1000 qualcuno può confermare? E i Fokker70/100?
 
Plane crash rates by model

http://www.airsafe.com/events/models/rate_mod.htm

Bottom 5 (o top 5, se preferite):

As of 25 March 2015, the order of the airline models with the five lowest crash rates (for models with at least two million flights) has changed, with the Airbus A320 dropping to fifth place due to the March 2015 Germanwings crash in France:

0.00 - Airbus A340
0.05 - Embraer 170/190
0.07 - Boeing 747-400
0.08 - Boeing 737-600/700/800/900
0.10 - Airbus A320 (includes A318, A319, A321)

Parliamo di quasi 18 mesi fa, non ho idea quanto manchi ad A380 e 787 per raggiungere i due milioni di voli necessari ad entrare in classifica.
 
Re: Plane crash rates by model

Parliamo di quasi 18 mesi fa, non ho idea quanto manchi ad A380 e 787 per raggiungere i due milioni di voli necessari ad entrare in classifica.

Una veloce stima grezza, supponendo una media di 500 voli all'anno per aeromobile, è che fino a oggi il 380 abbia volato circa 400000 volte (4 volte più del Concorde).
Supponendo un ritmo di produzione costante futuro di 25 nuovi 380 all'anno, dovrebbe raggiungere il milione di voli nel 2021 circa
 
Dando uno sguardo anche all'altra metà del cielo credo che pure l'Ilyushin Il-96 non abbia mai avuto incidenti con morti (ed il suo predecessore Il-86 non abbia riportato morti fra i passeggeri pur riportando dei decessi fra i membri di equipaggio).