737 MAX 8 Ethiopian si schianta subito dopo il decollo da Addis Abeba


Sostanzialmente solo in Europa non è ancora stato preso alcun provvedimento. Quanti sono fino ad ora gli aeromobili messi a terra?
 
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Scusate, forse capisco male io...
Boeing non ha informato i piloti della presenza e del funzionamento del MCAS.
C'è però un interruttore per escludere il trim automatico. Un pilota trova un interruttore nuovo e non si chiede a cosa serva?

No no aspetta: il trim cut out c'era anche prima, per bypassare il mcas si può utilizzare questo stratagemma. I piloti sanno del trim e del cu out, ma non erano stati posti a conoscenza del mcas. Dopo il disastro Lion, Boeing ha provveduto ad aggiornare i manuali e avvisare gli operatori di inserire la modifica.

Io aspetterei ad addossare colpe a sistemi o malfunzionamenti a prescindere. Tra poche ore qualche dato concreto dal DFDR inizierà a dipanare il mistero e magari questo allarmismo cesserà.
 
https://boeing.mediaroom.com/news-releases-statements?item=130402

Boeing Statement on 737 MAX Software Enhancement
March 11, 2019 - The Boeing Company is deeply saddened by the loss of Lion Air Flight 610, which has weighed heavily on the entire Boeing team, and we extend our heartfelt condolences and sympathies to the families and loved ones of those onboard.

Safety is a core value for everyone at Boeing and the safety of our airplanes, our customers’ passengers and their crews is always our top priority. The 737 MAX is a safe airplane that was designed, built and supported by our skilled employees who approach their work with the utmost integrity.

For the past several months and in the aftermath of Lion Air Flight 610, Boeing has been developing a flight control software enhancement for the 737 MAX, designed to make an already safe aircraft even safer. This includes updates to the Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS) flight control law, pilot displays, operation manuals and crew training. The enhanced flight control law incorporates angle of attack (AOA) inputs, limits stabilizer trim commands in response to an erroneous angle of attack reading, and provides a limit to the stabilizer command in order to retain elevator authority.

Boeing has been working closely with the Federal Aviation Administration (FAA) on development, planning and certification of the software enhancement, and it will be deployed across the 737 MAX fleet in the coming weeks. The update also incorporates feedback received from our customers.

The FAA says it anticipates mandating this software enhancement with an Airworthiness Directive (AD) no later than April. We have worked with the FAA in development of this software enhancement.

It is important to note that the FAA is not mandating any further action at this time, and the required actions in AD2018-23.5 continue to be appropriate.

A pitch augmentation control law (MCAS) was implemented on the 737 MAX to improve aircraft handling characteristics and decrease pitch-up tendency at elevated angles of attack. It was put through flight testing as part of the certification process prior to the airplane entering service. MCAS does not control the airplane in normal flight; it improves the behavior of the airplane in a non-normal part of the operating envelope.

Boeing’s 737 MAX Flight Crew Operations Manual (FCOM) already outlines an existing procedure to safely handle the unlikely event of erroneous data coming from an angle of attack (AOA) sensor. The pilot will always be able to override the flight control law using electric trim or manual trim. In addition, it can be controlled through the use of the existing runaway stabilizer procedure as reinforced in the Operations Manual Bulletin (OMB) issued on Nov. 6, 2018.

Additionally, we would like to express our deepest condolences to those who lost loved ones on Ethiopian Airlines Flight 302. A Boeing technical team is at the crash site to provide technical assistance under the direction of the Ethiopia Accident Investigation Bureau and U.S. National Transportation Safety Board. It is still early in the investigation, as we seek to understand the cause of the accident.
 
No no aspetta: il trim cut out c'era anche prima, per bypassare il mcas si può utilizzare questo stratagemma. I piloti sanno del trim e del cu out, ma non erano stati posti a conoscenza del mcas. Dopo il disastro Lion, Boeing ha provveduto ad aggiornare i manuali e avvisare gli operatori di inserire la modifica.

Io aspetterei ad addossare colpe a sistemi o malfunzionamenti a prescindere. Tra poche ore qualche dato concreto dal DFDR inizierà a dipanare il mistero e magari questo allarmismo cesserà.
Quindi chi per motivi precauzionali ha disposto il fermo macchina sta peccando di allarmismo?
 
Non è altro che un effetto domino di una compagnia che tira l’altra.

Anche perché immaginate che oggi cada un altro 737 MAX in paesi dove non ne è stato imposto il grounding e di una compagnia che li usa normalmente.

Che immagine ne verrebbe fuori?
“Loro hanno fatto il grounding e noi no?"
 
Le prime righe mi paiono un errore da copia/incolla.
Il comunicato è di ieri.

Non credo, Enrico.
Qui si parla di MCAS, e il MCAS è collegato per certo (almeno per il momento) solo al volo Lion Air.

Del volo Ethiopian si parla nelle ultime righe.
 
quindi in sostanza il max vola con le compagnie Europee e degli USA senza poter volare in UK
 
ULTIM'ORA 14.42
Incidente aereo, la Gran Bretagna chiude i cieli a Boeing 737 Max 8

Fonte repubblica.it
p.s. scusate, non avevo visto il post di dancrane
 
AA / UA e southwest? hanno messo anche loro a terra i MAX?

Mi riferivo al continente geografico (quindi Messico, Argentina e Brasile). Ma adesso che è stato bannato in UK non mi sorpenderei di vedere un effetto a catena anche quà.
 
For the past several months and in the aftermath of Lion Air Flight 610, Boeing has been developing a flight control software enhancement for the 737 MAX, designed to make an already safe aircraft even safer. This includes updates to the Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS) flight control law, pilot displays, operation manuals and crew training. The enhanced flight control law incorporates angle of attack (AOA) inputs, limits stabilizer trim commands in response to an erroneous angle of attack reading, and provides a limit to the stabilizer command in order to retain elevator authority.

Boeing has been working closely with the Federal Aviation Administration (FAA) on development, planning and certification of the software enhancement, and it will be deployed across the 737 MAX fleet in the coming weeks. The update also incorporates feedback received from our customers.

da quanto scritto qua sembra che abbiano già fatto delle modifiche al software dell'MCAS ma ad oggi queste non sono ancora state installate sui 737 MAX esistenti