ll 5G mette a rischio i voli, negli Stati Uniti scatta un mini rinvio


Cesare.Caldi

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l 5G mette a rischio i voli, negli Stati Uniti scatta un mini rinvio
La banda C del nuovo standard telefonico wireless interferirebbe con i radioaltimetri degli aerei
di Biagio Simonetta
4 gennaio 2022

C'è un legame strettissimo, e quanto pare abbastanza pericoloso, fra la tecnologia 5G e gli aeroplani. Ed è un legame che rischia di rallentare lo sviluppo delle nuove reti, o forse di costringere le compagnie aeree a rivedere parte della tecnologia che oggi fa funzionare gli aerei. L'indizio, o forse è meglio dire la prova, arriva dagli Stati Uniti, dove i due colossi della telefonia - AT&T e Verizon – hanno deciso di rimandare di due settimane alcuni sviluppi in chiave 5G (l'implementazione in banda C, per la precisione), dopo le pressioni dell'industria dell'aviazione e la minaccia delle compagnie aeree di fare causa. L'implementazione era in programma, inizialmente, per il 5 dicembre scorso, e successivamente era stata spostata al 5 gennaio. Ora ha subito un ulteriore slittamento.

Interferenze in banda C
La storia del 5G e delle probabili interferenze con le frequenze usate dagli aerei non è recentissima. Sono mesi che se ne parla, e le preoccupazioni sono concentrate soprattutto sulla banda C, che secondo le compagnie aeree potrebbe interferire con l’elettronica degli aerei e rappresentare un rischio per la sicurezza. La banda C è molto vicina alle frequenze utilizzate dalle apparecchiature degli aerei per calcolare l’altitudine. E i gruppi dell’aviazione e la Faa (Federal Aviation Administration) temono che possa compromettere la sicurezza, soprattutto in condizioni di scarsa visibilità. Mentre per la Federal Communications Commission, che ha approvato il servizio, non c’è alcun rischio.

«Gli atterraggi durante i periodi di scarsa visibilità potrebbero essere limitati a causa dei timori che il segnale 5G possa interferire con la precisione del radioaltimetro di un aereo, senza altre mitigazioni in atto», ha detto al sito The Verge Lynn Lunsford, un portavoce della FAA. «Queste limitazioni potrebbero impedire l'invio di voli verso determinate località con scarsa visibilità e potrebbero anche comportare deviazioni dei voli. Siamo impegnati con gli operatori wireless, così come i nostri partner, per fare tutto il possibile per assicurarci che siano adattate delle mitigazioni per prevenire interruzioni».

Il rinvio
La questione è tremendamente aperta, insomma. Ma intanto AT&T e Verizon hanno deciso di spostare il lancio di due settimane. Anche perché la Federal Aviation Administration statunitense aveva in programma di emettere centinaia di avvisi con restrizioni specifiche per piste aeroportuali, eliporti e altre rotte di volo, causando uno shock enorme al sistema aereo americano. E il contenzioso potrebbe ancora andare avanti se la pausa di due settimane non si tradurrà in accordi sui metodi per proteggere gli aerei negli aeroporti.

Domenica scorsa, le compagnie aeree degli Stati Uniti avevano spiegato che «senza adeguate mitigazioni, l’implementazione del 5G intorno agli aeroporti potrebbe interrompere fino a 345.000 voli passeggeri, con un impatto su 32 milioni di viaggiatori, oltre a 5.400 voli cargo ogni anno sotto forma di ritardi, deviazioni. o cancellazioni».

Al momento la strada più percorribile sembra quella di limitare la potenza delle torri 5G in banda C nei pressi degli aeroporti. Ma le compagnie telefoniche non sembrano molto convinte. È allo studio una soluzione definitiva. E questa potrebbe essere una buona notizia anche per l'Europa (e l'Italia), che molto presto potrebbe trovarsi con gli stessi problemi sollevati negli Stati Uniti.

 
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Che ci sia un problema sembra chiaro, o non vi sarebbero official statements come questo:

On Monday, January 17, United Airlines released the following statement:

"The federal government’s current 5G rollout plan will have a devastating impact on aviation, negatively affecting an estimated 1.25 million United passengers, at least 15,000 flights and much-needed goods and tons of cargo traveling through more than 40 of the largest airports in the country annually. When deployed next to runways, the 5G signals could interfere with the key safety equipment that pilots rely on to take off and land in inclement weather."

"We won’t compromise on safety – full stop. But, governments in other countries have successfully designed policies to ensure the safe deployment of 5G technology and we’re simply asking the US government to do the same. Otherwise, the radio altimeters on certain aircraft, which provide information to other safety systems like autopilot, heads-up displays, terrain warning and pitch control, will be compromised and will result in significant restrictions on 787s, 777s, 737s and regional aircraft in major cities like Houston, Newark, Los Angeles, San Francisco and Chicago. Unfortunately, this will result in not only hundreds of thousands of flight cancellations and disruptions for customers across the industry in 2022, but also the suspension of cargo flights into these locations, causing a negative ripple-effect on an already fragile supply chain. We implore the Biden administration to act quickly and apply the same common sense solutions here that have clearly worked so well around the world."


https://www.united.com/en/us/newsroom/announcements/united-airlines-statement-on-5g-implementation
 

Cesare.Caldi

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I vettori Usa: rischio cancellazioni senza provvedimenti contro 5G

Sembra essere un conto alla rovescia pericoloso quello che stanno denunciando le compagnie aeree americane in vista dell’attivazione del servizio 5G da parte di due colossi americani delle telecomunicazioni come AT&T e Verizon

In una lettera inviata al Governo i big del settore hanno lanciato il warning secondo il quale se entro 36 ore non verranno prese decisioni urgenti negli aeroporti del Paese si rischia la cancellazione di un numero imprevedibile di voli.

La questione sollevata dall’industria, si legge su TTG Media, e ribadita dalla stessa Boeing riguarda la banda utilizzata per il 5G, che risulterebbe troppo vicina a quella utilizzata dagli aerei per misurare l’altitudine e il rischio interferenze sarebbe altissimo. Come soluzione proposta ci sarebbe il divieto di utilizzo in una area di almeno due chilometri dagli aeroporti.

 

ILM4rcio

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Caspita, ma questa banda viene utilizzata anche in altre nazioni? (di solito cambiano certe bande in base allo stato)
Intanto io continuo a vedere gente che usa il telefono tranquillamente durante il decollo senza che gli assistenti di volo dicano mai nulla..
 

Jambock

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Non ho letto molto sull'argomento, ma se ho capito bene le bande di frequenza 5G e radio altimetro dovrebbero essere diverse (ma relativamente vicine), e la FCC ha fatto delle prove senza riscontrare interferenze.

(forse al FAA non è piaciuto che ha fatto tutto la FCC? Boh...)



the FAA cleared an estimated 45 percent of the U.S. commercial fleet to perform low-visibility landings at many of the airports where 5G C-band will be deployed on Jan. 19.

The agency approved two radio altimeter models that are installed in a wide variety of Boeing and Airbus planes. This combination of aircraft and altimeter approval opens up runways at as many as 48 of the 88 airports most directly affected by 5G C-band interference.
È stata emessa una AD. Nella sezione "Background" ci sono ulteriori informazioni





Per quanto riguarda EASA


Telecommunication providers have been deploying 5G ground stations (or 5G base stations) in various States and regions around the world. These 5G ground stations are operating in the C-band, at frequencies that are close to the frequencies utilised by the radio altimeters (or radaraltimeter) installed on many aircraft. This has led to concerns of potential interference of radio altimeters from 5G ground stations causing anomalous radio altimeter behaviour. EASA is working closely with aircraft manufacturers, EASA MS national airworthiness authorities and national spectrum regulators, to assess the risk of 5G/radio altimeter interference in EU airspace, aircraft susceptibility to such interference, the effect of such interference on aircraft systems, and the subsequent effect on the safety of flight operations. These assessments are done based on the knowledge available on actual radio-frequency conditions in the context of 5G deployment in Europe. At this stage, no risk of unsafe interference has been identified in Europe.

EASA acknowledges the FAA’s assessment of the increased risk specific to the U.S.A. due to the implementation of potentially higher 5G ground stations power emissions in early 2022, and the issuance of the referenced FAA Airworthiness Directives (ADs) (see links above, applicable to N-registered airplanes operating in the U.S.A.). As a consequence, FAA Notices to Air Missions (NOTAMs) may be issued at the end of 2021, prohibiting certain operations unless alternative methods of compliance (AMOCs) are approved by the FAA.
 

East End Ave

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I vettori Usa: rischio cancellazioni senza provvedimenti contro 5G

Sembra essere un conto alla rovescia pericoloso quello che stanno denunciando le compagnie aeree americane in vista dell’attivazione del servizio 5G da parte di due colossi americani delle telecomunicazioni come AT&T e Verizon

In una lettera inviata al Governo i big del settore hanno lanciato il warning secondo il quale se entro 36 ore non verranno prese decisioni urgenti negli aeroporti del Paese si rischia la cancellazione di un numero imprevedibile di voli.

La questione sollevata dall’industria, si legge su TTG Media, e ribadita dalla stessa Boeing riguarda la banda utilizzata per il 5G, che risulterebbe troppo vicina a quella utilizzata dagli aerei per misurare l’altitudine e il rischio interferenze sarebbe altissimo. Come soluzione proposta ci sarebbe il divieto di utilizzo in una area di almeno due chilometri dagli aeroporti.

cancellazioni iniziate, ahime'...
 

East End Ave

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La questione e' seria, assai:


The US Federal Aviation Administration has prohibited some instrument-based flight operations at US airports beginning on 19 January, a response to the planned start of so-called 5G cellular transmissions.

The agency and industry groups are now working to address potential operational impacts, with one group saying flight delays are inevitable.

The FAA on 13 January issued notices to airmen (NOTAMs) that bar aircraft operators from performing auto-landings and other radio-altimeter-based automated flight manoeuvres at airports across the USA, including those in major metropolitan areas.

“Aircraft with untested altimeters or that need retrofitting or replacement will be unable to perform low-visibility landings where 5G is deployed,” the FAA says.

The NOTAMs apply to more than 90 airports with passenger flights and additional airports served only by cargo airlines, says Air Line Pilots Association, International (ALPA).

“ALPA’s technical experts are evaluating… NOTAMs published today and reviewing the specific restrictions that pilots must carefully understand when evaluating the ability to safely operate their flight,” the pilot union says. “The NOTAMs prohibit aircraft from operating in poor weather conditions… severely impacting operations across the entire aviation system.”

The orders are the FAA’s latest response to the aviation industry’s dispute with the cellular communications sector about the potential for 5G cellular transmissions to interfere with aircraft radio altimeters. The aviation industry says interference is possible, while the cellular industry says 5G is safe to aviation.

The NOTAMs cite the risk of unreliable radio altimeters due to “5G C-band interference”. They prohibit auto-landings and the use of head-up displays and enhanced flight vision systems “to touchdown”. The orders apply to all aircraft except those equipped with “approved alternative methods of compliance”.

It is unclear what those alternative methods are.

“The FAA is working to determine which radar altimeters will be reliable and accurate with 5G C-Band deployed in the United States,” the FAA says. It will “provide updates soon about the estimated percentage of commercial aircraft equipped with altimeters that can operate reliably and accurately in the 5G C-Band environment.”

The NOTAMs affect a broad swath of US airports, including those serving Boston, Charlotte, Chicago, Dallas-Fort Worth, Houston, Las Vegas, Los Angeles, Minneapolis-St Paul, New York, Philadelphia, San Diego, San Francisco and Seattle.

Airline group Airlines for America says it is working with the FAA to “reduce the inevitable flight delays, diversions and cancellations” that will result.

The NOTAMs’ full impact remains unclear, but the FAA offers some optimism.

It “has determined that some GPS-guided… approaches will continue to be possible at certain airports”, among them Miami International and Phoenix Sky Harbor, the FAA says. Such GPS approaches use “area navigation” and “performance-based navigation”, which involves use of onboard navigation monitoring, according to the FAA.

“With additional transmitter location data, the FAA was able to determine that, in the initial deployment of 5G C-band, aircraft will be able to safely land in low-visibility conditions on some runways without restrictions,” it adds. “We do not yet know if this will be possible in subsequent 5G C-band deployments.”

Verizon and AT&T will initially transmit 5G in the 3700-3800 MHz range, though they have approvals to eventually transmit between 3700 MHz and 3980 MHz.

The FAA and other aviation groups have said that range is too close to the 4200-4400 MHz range used by radio altimeters.
 

davesheffield

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confesso la mia totale ignoranza sull'argomento. ma è venuto fuori ora un bubbone del genere o era una problematica nota che qualcuno ha bellamente ignorato?
 

Free_Flyer

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E perché gli Airbus non ne soffrirebbero?
Boeing spera di racimolare 4 soldi x aggiornare i suoi dispositivi?
Peracottari

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gidsc

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FLL & MIA
Severity: Warning Alert​

Transportation: Numerous airlines cancel flights to US starting Jan. 19 due to concerns about 5G interference with Boeing 777 aircraft.

The locations affected by this alert are:

  • Boston
  • Chicago
  • Dallas/Fort Worth
  • Houston
  • Los Angeles
  • Miami
  • New York City
  • Newark
  • Orlando
  • San Francisco
  • Seattle
This alert began 18 Jan 2022 22:59 GMT and is scheduled to expire 25 Jan 2022 23:59 GMT.

  • Event: Flight Cancellations
  • Location(s): Multiple Cities (map)
  • Date: Starting Jan. 19
  • Impact: Several airlines suspend routes to US
Summary
At least five major airlines have suspended some of their flights to the US starting Jan. 19 due to concerns about 5G wireless signals interfering with a key aircraft instrument. Air India (AI), All Nippon Airways (NH), British Airways (BA), Emirates (EK), and Japan Airlines (JL) have all canceled some, but not all of their US-bound flights. Additional airlines may take similar action in the coming days. Carriers announced the flight cancellations despite US telecommunications companies stating Jan. 18 that they would not turn on 5G service near major US airports when they launch the rest of their 5G networks in the US Jan. 19.

Two of the airlines said that Boeing had asked them to not fly their Boeing 777 aircraft to the US due to concerns about 5G interference with a specific instrument on those aircraft. The same concern is likely the reason behind the other cancellations, as those carriers fly the 777 on most of their US routes. The airlines will however continue to operate flights to the US on other aircraft. Carriers will also continue to use their 777s to operate flights to certain US airports that are not impacted by 5G concerns, such as Washington Dulles International Airport (IAD) and Atlanta Hartsfield-Jackson Airport (ATL).

Numerous other airlines operate the 777 on routes to the US, including American Airlines (AA), United Airlines (UA), Aeroflot (SU), Air China (CA), Air France (AF), Cathay Pacific (CX), EVA Air (BR), KLM (KL), Korean Air (KE), Kuwait Airways (KU), LATAM Airlines (LA), Philippine Airlines (PR), Qatar Airways (QR), Saudia (SV), Singapore Airlines (SQ), Swiss International Airlines (LX), and Turkish Airlines (TK). Lufthansa (LH) operates flights to the US with the Boeing 747-8, which is affected by similar concerns. These airlines have yet to announce their plans for the affected flights.

It is unclear how long any flight suspensions will last. Affected airlines will likely reorganize their schedules to use different aircraft types on some of the affected flights, but such a reorganization will likely take several days, and may not be sufficient to cover all of the affected flights. It is unclear whether the US government or the telecommunications companies launching 5G service in the US will take additional measures to address Boeing's concerns about the 777 and 747-8 radio altimeters.

Background and Analysis
The US Federal Aviation Administration (FAA), aircraft manufacturers, and major airlines have all expressed concerns that the planned Jan. 19 launch of 5G wireless service in the US could interfere with airliners' radio altimeters, a key instrument used during aircraft landings. While many of these concerns have centered on the use of radio altimeters during low-visibility landings, Boeing's concerns about the 777 and 747-8 appear to be linked to the use of radio altimeters to determine when an aircraft has landed. The aircraft uses this data to determine when it is safe to use certain systems such as reverse thrust and wing spoilers; faulty data could therefore create a safety risk.

The FAA has found that certain models of radio altimeters will not be impacted by 5G signals. Such models are installed on approximately half of all US airliners. The FAA has yet to determine whether the radio altimeters on the remainder of the US airliner fleet will be subject to interference from 5G signals. It is unclear why Boeing is specifically concerned about the radio altimeters on 777 and 747-8 aircraft.

The US telecommunications industry has rejected claims that 5G signals could interfere with radio altimeters, and cited the lack of interference from 5G services in other countries. The aviation industry has responded to these examples by pointing out that other countries have placed restrictions on 5G service near airports; US telecommunications companies have so far not taken similar mitigation measures. The US companies have said they will not turn on 5G towers near major US airports when they launch their 5G service on Jan 19; this measure appears to have not been sufficient to allay Boeing's concerns about 5G interference with the 777 and 747-8's instruments.

Advice
Confirm all flights. If scheduled to fly on an affected flight, book alternate flights as soon as possible.
 

13900

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Interessante notare come da queste parti (dato che credo il 5G qui non usi C-band?) non sembri interessato. Comunque... un bel casino.

E perché gli Airbus non ne soffrirebbero?
Boeing spera di racimolare 4 soldi x aggiornare i suoi dispositivi?
Peracottari

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Non sono uno specialista, ma mi sembra di capire che le frequenze di quel tipo di 5G sarebbero molto vicine a quelle di strumenti di bordo tipo radio altimetro. Questo post di un utente di Flyertalk fa chiarezza, se non erro è un pilota BA.

There will no doubt be a few cancellations.

Boeing has issued an Airworthiness Directive (AD 2021-23-12) which limits operations into the US to essentially good weather, ‘straight-in’ approaches only. Low visibility or curved approaches using GPS known as RNP-AR or ‘Authorisation Required’ are not allowed. In the USA we don’t have any RNP-AR approaches so it is in effect a limit on low visibility approaches only.

An acceptable means of compliance is being sort so hopefully any disruption is very short lived.

In both the 777&787 the Radio Altimeter (the instrument garnering the most attention in the US and UK media) is a key component in low visibility approaches, and for all approaches it commands the auto throttle servos to reduce thrust as we come into the flare on landing, any anomaly with its behaviour can be overridden by pilot intervention in any case.

The radio altimeter or RadAlt is only active between Terra firma and about 2500ft above ground level. The media are reporting it as an issue with the altimeter, this is as typical with the media, incorrect. The regular baro altimeter used to measure altitude is not affected. It is the same sort of equipment that the Apollo lunar landers used that is potentially affected.

It does seem like a bit of Y2K hysteria, that said we see a lot of GPS outages over the eastern med….well, ever single flight without fail, but that is our Putin supporting brothers to blame so there is not necessarily any smoke without fire, but yes, I’d say this is a bit of an overreaction. Hopefully in a few days it will settle down. I do however read that apparently the two principle roll-out 5G providers have agreed to postpone part of the programme for the time being, so let’s see how it’s develops. Is it a real issue? Personally I doubt it, more of a regulatory one that BA can’t do much about until the AMOC gets rubber stamped
 

13900

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un altro articolo interessante:


The problem itself surrounds radar altimeters that operate on similar frequencies as 5G towers. For fixed-wing aircrews, interference can occur during the most sensitive portions of flight — takeoff and landing. The radar altimeter systems are tied into so many other aspects of a modern aircraft's integrated avionics suite that key safety features, including the ability to land in low-visibility conditions, could be severely degraded or disabled altogether as a precaution. There is a safety issue here clearly, but also one that has the potential to cause massive disruptions in the flow of people and commerce across America's airways.

While the FAA has announced that a portion of aircraft equipped with some types of radar altimeters should be ok, this came just last evening, and the exact level of immunity to the effects of 5G interference doesn't seem to be clear to pilots.

With all this in mind, yesterday, before this latest partial delay in 5G deployment was announced, The War Zone talked with an airline pilot based in the Pacific Northwest, an area where low-visibility landings can be the norm, not the exception, about what all this looks like from the pilot's lounge and flight deck.
Segue un'intervista a un pilota
 

Fewwy

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Emirates cancella (quasi) tutti i voli verso gli USA

Posso dire che mi sembra leggermente eccessivo?

In teoria, un avvicinamento strumentale CAT I lo si può fare anche senza radio altimetro e automanetta (vedi praticamente tutta l'AG in addestramento). Poi non so se per le operazioni CAT(UE)/Part.135(US) i manuali richiedano necessariamente anche la loro presenza...
 

East End Ave

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E perché gli Airbus non ne soffrirebbero?
Boeing spera di racimolare 4 soldi x aggiornare i suoi dispositivi?
Peracottari

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Argomenta e prima di fare domande e darti risposte allusive (...) magari documentati!

Emirates cancella (quasi) tutti i voli verso gli USA

Posso dire che mi sembra leggermente eccessivo?

In teoria, un avvicinamento strumentale CAT I lo si può fare anche senza radio altimetro e automanetta (vedi praticamente tutta l'AG in addestramento). Poi non so se per le operazioni CAT(UE)/Part.135(US) i manuali richiedano necessariamente anche la loro presenza...
Cioe', quindi secondo te uno cancella centinaia di voli tanto per passare la giornata a rimborsare e riproteggere passeggeri infuriati?
"Better safe than sorry" magari?
O poi magari al botto leggeremo: "Ecco, lo sapevano ma non glien'e' fregato nulla della vita dei passeggeri!" , no?

Francamente non comprendo questo atteggiamento di apparente superficialita' nei confronti della questione, sembra che Boeing, la FAA e le compagnie aeree abbiano passato la serata facendo baldoria all'osteria.

EDIT ps: UA41 FCO EWR di oggi XXLD due to 5G
 
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vipero

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8 Ottobre 2007
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.
Emirates cancella (quasi) tutti i voli verso gli USA

Posso dire che mi sembra leggermente eccessivo?

In teoria, un avvicinamento strumentale CAT I lo si può fare anche senza radio altimetro e automanetta (vedi praticamente tutta l'AG in addestramento). Poi non so se per le operazioni CAT(UE)/Part.135(US) i manuali richiedano necessariamente anche la loro presenza...
Considerando la copertura 5G di Dubai... ;)